Тріумф корейських «Паразитів»: вперше в історії головний «Оскар» отримав іноземний фільм

11.02.2020
Тріумф корейських «Паразитів»: вперше в історії головний «Оскар» отримав іноземний фільм

Минулої неділі в Каліфорнії відбулася 92-ге церемонія вручення нагород Американської академії кінематографічних мистецтв і наук.
 
 
Кращим фільмом названо стрічку «Паразити» режисера Пон Чжун Хо з Південної Кореї.
 
 
Загалом ця соціально-сатирична кінокартина назбирала «оскарівського» вечора найбільше нагород, перемігши в чотирьох головних номінаціях. 

Закордонна стимуляція Голлівуду

Уперше за 92 роки історії Американської кіноакадемії неангломовна стрічка отримала «Оскар» у головній номінації «Найкращий фільм».
 
Але це не випадковість, до того йшлося. Минулого року переможцем у чотирьох головних категоріях (зокрема, і в категорії «Найкращий неангломовний фільм») перемогла чорно-біла стрічка мексиканського режисера Альфонсо Куарона «Рома».
 
Фільм знятий не Голлівудом, а мережею кабельного телебачення «Нетфлікс» у Мехіко на місцевому діалекті іспанської мови. Остання обставина тоді позбавила американських кіноакадеміків сміливості визнати «Рому» переможцем ще й в основній категорії. Цьогоріч, на сором Голлівуду, такі побоювання було подолано. 
 
Церемонія «Оскарів» — це завжди свято. Але, попри святковий настрій, із кожним роком стає все більш помітним, що Голлівуд серйозно хворий. Його продукція неймовірно комерціалізується на догоду масового глядача зі свідомістю психологічно незрілого підлітка. Головним мірилом Голлівуду стають не людські цінності, а долар. «Ось цей новий американський кінохіт зібрав у світі мільярд доларів за перший місяць прокату. Який успіх!».
 
Так і тиражуються чергові «зоряні війни», «аватари», «супермени», супервумени», «люди в чорному» та багато іншої подібної кіножуйки. Голлівуд втискує цей «кінотреш» решті світу, як колись колонізатори втискали острівним тубільцям блискучі брязкальця в обмін на справжнє золото та перлини. Тепер «американська фабрика мрій» впарює світу блискучі пластикові брязкальця за справжні американські долари. 
 
У свої «золоті роки» Голлівуд також тримався на комерції, але тоді він злітав на двох рівновеликих крилах: комерційному і фільмах справжньої художньої вартості. На сьогодні ж крило справжнього гуманістичного виміру майже повністю атрофоване, а комерційне розрослося до небачених розмірів.
 
Ця кінопотвора вже не здатна літати. Вартісне, з художньої точки зору, кіно варто шукати за межами Голлівуду. Можливо, переможець головного «Оскара» наступного року знімається тепер десь в Албанії, на Тайвані чи в Румунії, але не в Голлівуді. 

Тріумф «Паразитів»

У цій південнокорейській соціально-сатиричній стрічці йдеться про життя бідної родини, яка мешкає у крихітному темному напівпідвальному приміщенні та отримує роботу в багатій заможні родині, яка живе у гламурному будинку в Сеулі.
 
На комедійний виклад історії родини накладається доволі трагічна розв’язка. Загалом, це ніби ілюстрація до відомого прислів’я «з грязі та в князі». Проблема актуальна в усі часи та в усіх народів, тому й прислів’я тотожні.
 
У Польщі (od szmat do bogactw) та Великій Британії (from rags to riches) воно перекладається як «із лахміття у багатство». Тема не нова і в світовому кіно. Аналіз процесу змін, які відбуваються з «бідною людиною», коли вона несподівано отримує шанс скажено збагатитися, відкриває широке поле уяви для кінематографістів.
 
На темі поведінки бідних, коли вони отримують шанс опинитись на місці багатих, побудовані такі шедеври світового кіно, як стрічка 1976 року італійського режиссера Етторе Скола «Відразливі, брудні, злі». Режисер стрічки Пон Джун Хо, виходячи на сцену втретє, щоб отримати нагороду за найкращу режисуру, сказав, що неймовірно щасливий і не міг навіть мріяти про таку відзнаку. За його словами, колись, вивчаючи кіномистецтво, він зростав на фільмах Мартіна Скорсезе, і бути номінованим поруч iз ним — надзвичайно велика честь. З нагоди такого свята він пообіцяв пити до ранку. 

Переможці у фарватері

Хоакін Фенікс отримав «Оскар» за найкращу чоловічу роль у фільмі «Джокер», а Рене Зеллвегер виграла нагороду як найкраща акторка за роботу у фільмі «Джуді». Бред Пітт отримав свого другого в житті «Оскара» за найкращу чоловічу роль другого плану у стрічці Квентіна Тарантіно «Одного разу в... Голлівуді» й присвятив його дітям. Найкращою акторкою другого плану стала Лора Дерн за роль у стрічці «Шлюбна історія».
 
Сер Елтон Джон та його співавтор Берні Топін здобули «Оскар» за найкращу пісню «(I’m Gonna) Love Me Again» до біографічного фільму про співака «Рокетмен». Це другий «Оскар» Елтона Джона. Перший був 25 років тому за музику до анімаційного фільму «Король Лев».

Церемонія не без політики

56-річний Бред Пітт використав свою сценічну промову під час отримання «Оскара», щоб зробити кілька політичних натяків. Серед них була критика того, як закінчився процес довкола імпічменту президента США Дональда Трампа.
 
Як відомо, він брутально провалився. Бред Пітт, розпочинаючи свій виступ, жартома згадав рішення сенаторів-республіканців не заслуховувати свідків у цьому процесі, серед них — і колишнього радника з питань нацбезпеки Джона Болтона.
 
«Вони мені сказали, що я маю 45 секунд. Що ж, це на 45 секунд більше, ніж Сенат дав Джону Болтону цього тижня. Я тут думаю, може, Квентін зробить фільм про це (імпічмент. — Ред.), і в кінці його фільму дорослі зроблять усе як слід», — сказав Бред Пітт, iмовірно, натякаючи на криваві сцени, які так полюбляє режисер Квентін Тарантіно у фіналі своїх фільмів. 
 
Хоакін Фенікс, який отримав статуетку за свою неймовірну роботу про походження ворога Бетмена — Джокера, також використав сцену, щоб зробити кілька політичних закликів.
 
Актор, який пообіцяв носити один і той самий смокінг, щоб зберегти довкілля, говорив про права тварин, боротьбу з расизмом і гендерною нерівністю: «Чи ми говоримо про гендерну нерівність, чи про расизм, чи про корінні народи, чи про права тварин, для мене все це — про боротьбу з несправедливістю».
 
Утiм церемонія вручення «Оскарів» таки знову була святом. Вродливі жінки у розкішних сукнях, чоловіки в елегантних фраках, барвисті музичні номери на сцені, часом вдалі жарти... Не весь же час перейматися проблемами світу та міжлюдських відносин? Принаймні, цей вечір був нагодою пережити найприємніші хвилини свого життя для нових лауреатів головної світової кінопремії.