Зелені плями Давоса: головні підсумки Світового економічного форуму для України

24.01.2020
Зелені плями Давоса: головні підсумки Світового економічного форуму для України

Щорічний міжнародний форум у швейцарському місті Давос сьогодні, 24 січня, офіційно закінчується.
 
 
Тож окреслилися основні перетини і тенденції нинішнього зібрання політичних та економічних еліт світу.
 
 
Як і слід, що його лишила в снігах Давоса українська делегація. Головна тема цьогоріч — екологія. 
 
Українські запросини
 
Президент Володимир Зеленський виголосив свою промову на форумі у Давосі в середу, 22 січня. Запропонував ініціативи для інвесторів, які вкладатимуть кошти в Україну. Зокрема, заявив про можливість надання податкових канікул та персонального урядового куратора за певних умов, повідомляє «Німецька хвиля».
 
«Ми зараз підготували нову програму, яка називатиметься Investment nanny (інвестиційна няня. — Ред.). Про що це говорить? Кожному інвестору великої компанії, яка приведе в Україну 100 мільйонів доларів і більше, ми забезпечимо окремий контракт із державою, — запевняв Зеленський. — У вас буде менеджер, який розмовляє п’ятьма мовами, і 24/7 (24 години на добу, сім днів на тиждень. — Ред.) цей менеджер буде з вами працювати — будь-яке питання, будь-яка проблема вирішуватиметься в контакті з цим менеджером, і не буде жодної проблеми».
 
Згодом міністр економіки України Тимофій Милованов уточнив, що український уряд укладе з такими інвесторами пряму інвестиційну угоду, яка базуватиметься на правничих засадах Великобританії.
 
Друга пропозиція від української влади, анонсована Зеленським — податкові канікули для солідних учасників приватизації. «Всім інвесторам, які готові включитися у велику приватизацію на суму від 10 мільйонів доларів і більше, ми даємо податкові канікули. Ви не будете сплачувати п’ять років податок на прибуток», — запевнив він. І запропонував створити у країні ще й міжнародний арбітраж для інвесторів, щоб гарантувати їм захист права власності.
 
У своєму виступі Зеленський також заявив про намір створити в Україні надзвичайно сприятливі умови для інвесторів. «Україна повинна стати інвестиційною Меккою Східної та Центральної Європи. Головним драйвером для економічного розвитку є можливість отримувати прибуток.
 
І ми — одна з небагатьох країн, що зараз дозволяє заробляти високий дохід на інвестований капітал», — зазначив президент України. Чи багато бізнесменів та політиків почули заманливі пропозиції — велике питання. Бо під час виступу українського президента зала була майже порожньою, що стало приводом для жартів та насмішок в українському «Фейсбуці», зазначає «Радіо «Свобода». 
 
Зеленський, утім, мав низку зустрічей із лідерами держав та компаній окремо, до та після власного виступу на форумі. Зокрема, зустрічався з президентом Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) Сумою Чакрабарті та директором-розпорядником МВФ Крісталіною Георгієвою.
 
Укрзалізницю віддадуть німцям?
 
Наразі можна говорити про один практичний результат для нас. Україна хоче передати залізницю в управління німецькій державній компанії Deutsche Bahn («Німецька залізниця») на 10 років, повідомив прем’єр-міністр Олексій Гончарук спочатку в особистому «Фейсбуці», а потім і на українському сніданку на полях Міжнародного економічного форуму у швейцарському Давосі.
 
Міністерство інфраструктури України справді досягло домовленості про співпрацю з державним німецьким залізничним оператором Deutsche Bahn. Сторони у середу, 22 січня, підписали відповідний меморандум на полях форуму у Давосі. Від української сторони меморандум підписав очільник Мінінфраструктури Владислав Криклій.
 
Як зазначив сам Криклій, важливою складовою виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС є адаптація та імплементація директив ЄС щодо залізничного транспорту, у тому числі — завдяки ухваленню відповідних змін у законодавстві.
 
«Ми очікуємо на ухвалення нового закону про залізничний транспорт у 2020 році, для його практичної реалізації важливим є досвід такої компанії, як Deutsche Bahn», — зазначив профільний міністр. За його словами, метою співпраці є інтеграція у Трансєвропейську транспортну мережу TEN-T. Нагадаємо, що у січні Кабінет Міністрів України затвердив перелік стратегічних підприємств, які не можна приватизувати.
 
Серед них, зокрема, і Укрзалізниця. Крапки над «і» чере різночитання цього рішення спробував розставити прем’єр-міністр: «Учора підписано меморандум iз Deutsche Bahn. Так, ми хочемо віддати німцям на 10 років в управління залізницю. Ми пов’язуємо з цим дуже важливим рішенням не тільки долю інфраструктурної одиниці. Це екосистемне рішення, яке має показати, що Україна безпрецедентно відкрита», — сказав Гончарук, зауваживши, що держава зберігатиме за собою контроль, натомість німецькі фахівці працюватимуть над реформуванням управлінських механізмів підприємства.
 
«Тож одразу відкидаю всі чутки: про продаж чи оренду стратегічно важливого державного об’єкта, як Укрзалізниця, не йдеться, — зазначив прем’єр. — Розраховую, що німецька операційна ефективність та нульова терпимість до корупції стануть базою для позитивних змін ситуації в УЗ. За словами Гончарука, цей альянс — логічне продовження плану реструктуризації Укрзалізниці, яке анонсував президент України Володимир Зеленський у вересні 2019 року.
 
Позашляховики давоських тротуарів
 
Давоський форум — не лише одна з головних подій року та головний дискусійний майданчик для обговорення найнагальніших проблем світу, а й чудове місце для спілкування з відчуттям, що ти перебуваєш серед еліт. Мабуть, останнє і спричинило висадку в Давосі чисельного українського десанту.
 
Це притому, що за право участі у цьому форумі потрібно заплатити 23 тисячі 800 євро (саме таку цифру наводить «Євроньюз»). А ще ж додаються кошти на проживання та харчування, що виливається в додаткові десятки тисяч євро.
 
«Радіо «Свобода» у своїй добірці «Хроніки Давоса» повідомляє, що, окрім кільканадцяти членів офіційної української делегації, перебування яких оплачується з державного бюджету (хотілось би побачти офіційний кошторис), до цього швейцарського міста приїхала громіздка делегація народних депутатів України, — більше трьох десятків. До фінансування їхньої поїздки в одне з найдорожчих 
місць світу, на яке в період проведення форуму перетворюється Давос, дотичний український олігарх Віктор Пінчук. Слуги народу тусувалися головним чином навколо Українського дому в Давосі — своєрідного майданчика для представницьких зустрічей і дискусій, серед співзасновників якого також Пінчук.
 
Симптоматично, що підприємець Юрій Назаренко у перший день форуму отримав штраф у розмірі 120 франків (понад 3 тисячі грн) за порушення правил паркування. Назаренко запаркував свій джип просто в центрі, на тротуарі навпроти Українського дому. За європейськими мірками — надзвичайне нахабство. Назаренко ж досі дивується, в чому проблема, — адже прохід для людей лишився... 
 
Схоже, для зелених нардепів було мало лікнепу в дешевшому Трускавці, то вони наразі продовжили його у Швейцарії. Мали свою окрему освітню програму, проживали у місті Кур, розташованому за 60 кілометрів від Давоса, куди їх щодня централізовано привозив автобус. Для них проводились сніданки та вечері в ресторанах, включно з розважальною програмою.
 
У перший день перебування в ареалі проведення давоського економічного форуму народні слуги з України обідали в ресторані розкішного готелю Belair, на другий день — у чотиризірковому готелі Turmhotel Victoria.
 
На рецепції готелю підтвердили, що обід замовлений фондом Пінчука. Вечірні розваги організовували у тому ж готелі Turmhotel Victoria. Ніхто з опитаних депутатів не вбачає конфлікту інтересів в тому, що слуги народу перебувають в одному з найдорожчих місць світу за рахунок олігарха. 
 
Дерева саджатимуть трильйонами
 
Боротьба зі зміною клімату стала головною темою однієї з найважливіших на світі зустрічей політиків, бізнесменів та активістів цього року. Пропозицію посадити протягом найближчих десяти років трильйон дерев на форумі представили його організатори, ООН та екологи.
 
Ідея ґрунтується на дослідженнях швейцарських науковців, котрі підрахували, що тільки така кількість дерев спроможна поглинути дві третини надміру вуглекислого газу, викинутого в атмосферу від початку промислової революції.
 
Про це в Давосі розповів Домінік Воґре, представник Світового економічного форуму. Ідеологи проєкту хочуть, аби до цієї ініціативи приєдналися як уряди різних держав, так і приватні фірми.
 
У вівторок приєднатися до втілення екологічної ідеї у життя вже пообіцяв американський президент Дональд Трамп, а в середу з відповідною декларацією виступив також президент Колумбії Іван Дуке Маркес: «35 відсотків території Колумбії лежать в Амазонії, а 50 відсотків нашої території — це тропічні джунглі. Але ми вже давно спостерігаємо вирубку лісів. Вирішили це змінити, ставлячи перед собою велику мету: хочемо посадити 180 мільйонів дерев уже до серпня 2022 року».
 
За підрахунками науковців, перед початком промислової епохи на світі було шість трильйонів дерев, тоді як сьогодні їх удвічі менше. З огляду на важливість проблеми приєднатися до всесвітнього екопроєкту пообіцяли понад дві сотні приватних фірм.