У Національному художньому музеї проходить унікальна виставка авангардиста Олександра Богомазова

14.06.2019
У Національному художньому музеї проходить унікальна виставка авангардиста Олександра Богомазова

Олександр Богомазов, «Пилярі».

Уперше за майже 90 років у Національному художньому музеї України можна побачити відреставровану картину одного з найяскравіших експериментаторів українського авангарду Олександра Богомазова «Пилярі», яка побувала свого часу у Швейцарії та Японії, — на виставці, датою завершення якої від початку анонсовано 30 червня.
 
 
Загалом проект «Олександр Богомазов: творча лабораторія» — це унікальна, найповніша збірка його робіт, що тільки є в Україні, із різних музеїв і приватних колекцій, зокрема із Запоріжжя, Миколаєва, Сум, Чернігова.
 
 
У залах НХМУ також представлені підготовчі роботи й ескізи визнаного художника ХХ століття. Олександр Богомазов — це митець, який творив у п’яти напрямах: модернізм, символізм, постімпресіонізм, кубофутуризм, спектралізм.
 
Він опанував багато технік: писав олійними фарбами, олівцем, тушшю, створював ліногравюри та ескізи грошових знаків, ілюстрував книжки.
 
«Хрещатик». 1914 р.
 
«Твори, виставлені в чотирьох залах НХМУ, засвідчують знайомство Олександра Богомазова з різними напрямами європейського авангардного мистецтва, зокрема й футуристичною концепцією відображення світу через демонстрацію руху об’єктів, з яких він складається. Художник відкриває низку власних мистецьких прийомів, що дозволяють йому не тільки передавати динамічні стани зображувальних об’єктів, а й зробити акцент на психологічному сприйнятті глядачем відчуття цього руху», — констатує кураторка виставки Олена Кашуба-Вольвач, завідувачка наукового відділу мистецтва ХІХ — початку ХХ століття музею. 
 
«Жінка, яка читає газету» 
(портрет Ванди 
Богомазової). 1913 р.
 
Виставка — це і цікава біографія художника. Скажімо, 1911 року, на пропозицію редакції газети «Киевская мысль», в якій Олександр Богомазов працював ілюстратором, мистець від’їздить до Фінляндії. Він відвідує там багато міст і містечок, таких як Іматра, Вуоксеніска, Пункахар’ю, Вільманстранде, Нейшлот, околиці озера Сайма та багато інших.
 
Частина малюнків цього періоду, написаних аквареллю, сангіною, тушшю, друкувалися в ілюстрованому додатку названого видання. «Графіці фінського циклу притаманне використання всього мистецького арсеналу стилю модерн: яскраво виражена стилізація форм, їхній ритмічний розвиток, плинність лінії, декоративізм колірних форм, а штрихи пензля нагадують штрихи різця, що викарбовує поверхню матеріалу», — описує роботи художника Олена Кашуба-Вольвач.
 
Особлива історія у житті і творчості Олександра Богомазова — його кохана дружина. Упродовж 5 років художник писав Ванді Монастирській листи, допоки дочекався взаємного почуття. У 1913-му вони одружилися, прожили разом 17 років, до смерті художника, який залишив немало портретів єдиної музи у різних стилях. Ванда пережила чоловіка на 53 роки, зберегла його архів.
 
І ще про «Пилярів»: роботу Олександра Богомазова показували на Венеційській бієнале в 1930 році. Звідти вона помандрувала у Швейцарію та Японію. У Київ повернулася у 1937-му. Відтоді її не експонували. Коли дістали із запасника — десь 40 відсотків площі полотна мали дуже плачевний вигляд. Знадобилося майже три роки на реставрацію. Киянам, окрім іншого на виставці, будуть по-особливому цікаві «Хрещатик» і «Міський пейзаж. Гончарі», зображення Сінного ринку.
 
Ще додамо, що у 2008 році картину Олександра Богомазова «На березі ріки», написану в імпресіоністичній манері короткими мазками, на Sotheby’s продали за 481 тис. дол.