Пасує образ хіпстера Григорію Сковороді: як патріотичний бренд Who made it? популяризує історію Полтави

07.05.2019
Пасує образ хіпстера Григорію Сковороді: як патріотичний бренд Who made it? популяризує історію Полтави

Засновниці бренду Who made it? (зліва направо) Альона Гончаренко, Вікторія Гончар та Аліна Полтавець (із донькою Аріною).

Четверо молодих полтавок-однодумців — Вікторія Гончар, Альона Гончаренко, Аліна Полтавець та Світлана Якименко, об’єднавши зусилля, започаткували проект зі створення крафтової сувенірної продукції, назвавши його Who made it? («Хто це зробив?»).

 

Бренду невдовзі виповниться рік, проте навіть за такий короткий проміжок часу він уже встиг набути чималої популярності.

 

«З Аліною дружимо з першого класу, тобто понад 20 років. Із Вікторією та Світланою познайомилися дещо пізніше, хоч також маємо дуже багато спільного: у нас однакові інтереси й цінності, — розповідає Альона Гончаренко. — Спочатку, зустрічаючись разом, лише констатували, що в Полтаві мало якісної, креативної сувенірної продукції. Усе якесь невиразне й одноманітне. Потім дійшли думки: досить нарікати, потрібно щось робити».

Подарували футболки з Гоголем Оксані Забужко та Юрію Андруховичу

— Зрозумівши, що нам цікава ця тема й ми хотіли б її розвивати, довго думали над тим, як зайняти свою нішу. Аж от настав червень минулого року — того місяця в нашому обласному центрі проводили фестиваль українсько-шведської поезії Meridian Poltava. Буквально за три дні до цього широкомасштабного дійства вночі я виконала дизайн стилізованого портрета Миколи Гоголя.
 
Оперативно домовилися й про поліграфічні послуги. Так з’явилася наша перша футболка із зображенням видатного земляка, — продовжує розповідь Альони Гончаренко Вікторія Гончар, котра, перебуваючи в декретній відпустці, закінчила курси дизайнерів та програмістів і невдовзі, як ви вже зрозуміли, змогла застосувати на практиці здобуті навички та вміння. 
 
 
Варіацій таких футболок кілька. На одній — зображення письменника в чорному кольорі, а в підписі використано шрифт, подібний до того, який спостерігаємо на фамільній печатці Гоголів-Яновських.
 
На іншій — підпис «Гоголь» кольоровий у стилі Google, а сам портрет синьо-жовтого кольору — у такий спосіб засновниці бренду Who made it? акцентують на тому, що Микола Гоголь — знаний український письменник, котрий став класиком російської літератури. 
 
— Ми представили свою продукцію під час поетичного фестивалю, подарували футболки з Гоголем Оксані Забужко та Юрію Андруховичу. Без перебільшення, наш Гоголь викликав справжній фурор. Футболки з ним розлетілися першого ж дня, їх із задоволенням купували іноземні гості: німці, канадці, шведи, — посміхаючись, пригадує Вікторія. — Успіх нас окрилив. Ми вирішили: якщо маємо такий чудовий старт, отже, потрібно продовжувати в тому ж дусі. І почали продукувати нові ідеї.
 
 
Сувенірна продукція бренду відзначається яскравістю, креативністю. 
Фото автора.
 
Невдовзі мав відбутися фестиваль гончарства в Опішні. До нього дівчата також підготувалися: повезли туди футболки й екоторби зі стилізованим написом «Опішня» власного дизайну. Так про креативну команду дізналося ще більше людей. А самі засновниці бренду, отримавши черговий заряд позитиву, ввійшли в азарт. І тепер польоту їхньої фантазії вже не зупинити. 
 
— Ми хочемо, аби Полтава стала помітним туристичним центром, сповна використавши свій потенціал. Тож свою місію вбачаємо в тому, щоб нести певний меседж, популяризуючи історію полтавського краю, заявляти про себе у світі, адже в нас є здобутки, без перебільшення, світового рівня, викорінювати в собі комплекс меншовартості, — ділиться Вікторія.
 
— Нині наші футболки із задоволенням одягають люди, котрі розвивають у Полтаві туризм, виконуючи місію послів на ниві культурної дипломатії. Скажімо, Яніна Барибіна їздить у них на різноманітні заходи міжнародного рівня — і розказує, що й там вони викликають непідробну цікавість. У нашій колекції є футболка з написом «Полтава на Ворсклі» — знаєте, скільки дискусій вона викликала в iнтернеті!
 
Бо ми, окрім усього, вказали дату заснування Полтави, яка досі є спірною. Це й викликало шалену дискусію на цю тему — навіть відомі краєзнавці, археологи коментували наш пост у «Фейсбуці». Полтавці допитувалися, чому ми посилаємося саме на цю дату. Тобто в них виникає цікавість до історії свого міста. А це свідчить про те, що ми виконуємо свою місію. 
 
— Представивши футболки з дизайнерськими малюнками, що стосуються безпосередньо Полтави, ми пішли далі: вирішили популяризувати малі й водночас величні міста та селища Полтавщини, — додає Альона Гончаренко. — Розпочали з двох таких титанів: Решетилівки й Опішні. Бо Решетилівка — це, як відомо, вишивана столиця України, а Опішня — столиця гончарства. У нас же з Вікторією навіть прізвища походять від назви фаху гончар, тобто хтось із наших далеких предків, найімовірніше, займався цим ремеслом.

Історія може стати основою для чогось нового й крутого

Продукція бренду Who made it? з яскравим креативним дизайном одержує жваві відгуки, викликає певні емоції, почуття, знаходить шанувальників. Бо видатні особистості на ній часто осучаснені, а отже, наближені до нас.
 
Скажімо, мандрівний філософ і поет родом із Чорнух Григорій Сковорода зображений на футболці у вигляді хіпстера — в сучасних стильних окулярах, а наведена одна з його філософських цитат — «Світ ловив мене, та не спіймав» — стосується багатьох величних постатей, думок яких світ не наздоганяє.
 
Вікторія з Альоною розробили й дизайн кількох малюнків, присвячених уродженцю Полтави — вченому зі світовим ім’ям, одному з основоположників космонавтики Юрію Кондратюку (Олександру Шаргею).
 
На одному з їхніх малюнків зображено «трасу Кондратюка», за допомогою якої американські астронавти космічних кораблів «Аполлон» змогли здійснити польоти до Місяця. Дівчата використали й слова з відомої пісні «До Місяця й назад». 
 
— Полтава має багату й повністю не розкриту історію — і насправді нам є чим пишатися. Водночас історія може стати основою для створення чогось нового й крутого, — зазначає Альона. — Молоді вже не надто цікаві хрестоматійні Микола Гоголь чи Григорій Сковорода. Осучаснивши ж їх, у підсумку можна отримати справді крутий продукт, який неодмінно знайде дорогу до серця свого споживача.
 
Дещо відкривши карти, можу сказати, що зараз працюємо над осучасненням образів засновника нової української літератури Івана Котляревського та легендарного хірурга, життя якого пов’язане з Полтавою, Миколи Скліфосовського. Коли ми починали, ця ніша і справді була незаповненою. Та наш приклад, мабуть, надихнув й інших людей, бо невдовзі в Полтаві з’явився ще один цікавий проект «Полтавські гопники в космосі», його засновникам належить серія світшотів i футболок із принтами. Таким чином, люди почали активніше цікавитися історією рідного краю. І слава Богу.
 
Минулого року під час фестивалю «Полтавська галушка» чимало хороших відгуків отримала футболка бренду Who made it? із жартівливим написом «Їм галушку. Люблю Полтаву». Дизайнерську розробку виконала Вікторія Гончар на замовлення таверни «4-й бастіон».
 
Невдовзі літо, тож дівчата знову мають багато замовлень на цю футболку, що неодмінно викликає позитивні емоції. Ще не розпочалися дебати між двома кандидатами на посаду Президента України, як креативна жіноча команда запропонувала своїм шанувальникам футболку з написом: «Стадіон так стадіон!». 
 
В асортименті сувенірної продукції бренду Who made it?, окрім футболок, кофт, торбинок, листівок, є ще й оригінальні, привабливі за дизайном чашки. Одна з них — з анімаційним зображенням наших головних культурних пам’яток і написом «З Полтави з любов’ю» — так і проситься до рук. 
 
— Наша «космічна» чашка теж викликала неабиякий ажіотаж — перший її тираж одразу ж розібрали. Зараз намагаємося зрозуміти, на яку кількість чашок маємо вийти, аби задовольнити попит. Надалі збираємося розвивати ще кілька напрямів своєї діяльності. Зокрема, маємо запити на створення таких собі колаборацій із музеями, які замовляють у нас продукцію із власними брендами.
 
Уже є певні домовленості й з одним великим фестивалем — як тільки-но підпишемо угоду, неодмінно розповімо про це. Найближчим часом з’являться й наші дизайнерські розробки дуже впізнаваних брендів, торгових марок — вони також нікого не лишать байдужим, — запевняє Вікторія Гончар. — Загалом не любимо афішувати майбутні проекти й розкривати секрети, водночас зізнаємося, що нами зацікавилися і в інших областях — уже маємо конкретні пропозиції про співпрацю.
 
Дівчата наголошують: проект, який вони заснували й просувають, їх надзвичайно захоплює. Вони просто горять ним, вкладають у нього душу й вірять в його успіх.