Світло під ногами: у Франції діє перша у світі дорога на сонячних панелях

23.05.2017
Світло під ногами: у Франції діє перша у світі дорога на сонячних панелях

Ця дорога освітлюватиме село впродовж року.

У невеликій французькій місцевості Турувр-о-Перше з населенням 3400 мешканців уже півроку працює перша у світі дорога на сонячних панелях, повідомляє британська газета «Гардіан».
 
Наразі це експериментальна ділянка траси довжиною в один кілометр, яку покрили сонячними батареями.
 
За задумом розробників, електроенергiї, яку виробляє дорога, має вистачити на освітлення села впродовж року. 
 
Тестовий період роботи дороги становить два роки. Впродовж цього часу по ній проїздитимуть у середньому дві тисячі автомобілів щодня.
 
Якщо дорога виправдає себе в сенсі стійкості до транспортних навантажень та продуктивності електричної енергії, то досвід буде перенесено вже в практичну площину на інші шляхи Франції. 
 
Скептики стверджують, що експеримент так і залишиться лише експериментом через його високу вартість, адже прокладання кілометрового відрізку «сонячної траси» обійшлося в п’ять мільйонів євро.
 
Розробники та уряд налаштовані оптимістичніше.
 
«УМ» 2014 року повідомляла про відкриття велосипедної доріжки на сонячних панелях у місцевості Кроммені в Голландії.
 
Більш ніж дворічний досвід експлуатації цієї велодоріжки виявив певні проблеми в її обслуговуванні, але вона безвідмовно щороку продукує три тисячі кіловатiв електроенергії, чого достатньо для річного задоволення потреб одного приватного будинку середніх розмірів.
 
Але за гроші, які були вкладені у будівництво велодоріжки, можна придбати 520 тис. кіловатiв електричної енергії звичайного виробництва. 
 
Кілометровий відтинок дороги на сонячних батареях у Франції, яка є частиною звичайної автотраси RD5, отримав назву Wattway (сполучення слів «Ватт» і «дорога»).
 
Розробником дороги є фірма Colas, підрозділ великої телекомунікаційної компанії Bouygues, у співпраці з Національним інститутом досліджень у галузі сонячної енергетики.
 
Проект фінансували з державного бюджету.
 
Перед прокладанням дороги фірма-розробник провела випробування сонячних панелей на міцність у автопарках Франції.
 
Сонячні панелі покриті тонким прозорим гумово-силіконовим захисним покриттям, яке здатне витримувати навіть багатотонні вантажівки.
 
Загалом підготовка до реалізації проекту тривала п’ять років.
 
Критики проекту вказують, що уряд витратив державні кошти на прокладання сонячної дороги в північному регіоні Франції, де в середньому за рік буває лише 44 сонячних дні, хоча його можна було б реалізувати на півдні в районі Марселя, де щороку буває 170 сонячних днів.
 
Представники уряду відповідають, що експеримент — загальнодержавний і націлений на всю Францію, а не лише на особливо сприятливі для сонячної енергетики регіони. 
 
Компанія Colas сподівається знизити  собівартість прокладання таких доріг.
 
Розробники мають уже близько сотні інших проектів аналогічних шляхів, половину з яких реалізуватимуть у Франції, решту — в інших країнах.  
 
Сонячні дороги будуть прокладатися на поверхні вже існуючих автомобільних трас.
 
Кожна з них розрахована на проїзд одного мільйона автомобілів, тобто приблизно на 20 років експлуатації.
 
Французька влада розраховує покрити до 2025 року такими покриттями чверть доріг країни.