«Посилки з Китаю доставимо швидко»

07.05.2015
«Посилки з Китаю доставимо швидко»

Ігор Ткачук. (з сайта ilikenews.com.)

Наша газета неодноразово писала про безчинства, які тривалий час коїлися на державному підприємстві «Укрпошта». Від дій монополіста не один рік потерпали як видавці періодики, так і читачі друкованих видань. А спроби схилити до діалогу керівництво підприємства, яке не мало конкурентів у сфері доставки преси, не увінчались успіхом. Вітром перемін на Укрпошті повіяло з приходом нового очільника. Свої наміри — боротися з корупцією, оптимізувати роботу підприємства та покращити якість послуг — він одразу почав утілювати в життя. Яких результатів удалося досягти за перші сто днів роботи на цій посаді, розповів в. о. генерального директора УДППЗ «Укрпошта» Ігор Ткачук.

«Укрпошту необхідно акціонувати, але 100% акцій має належати державі»

— Ігоре Віталійовичу, Укрпошта — стратегічно важливе для держави підприємство. Нині точиться багато розмов щодо його можливої корпоратизації. Чи не чекає на Укрпошту доля Укртелекому, що перейшов у «приватні руки»?

— Справді, це питання турбує багатьох: і працівників Укрпошти, і наших партнерів, і клієнтів. Моя мета як керівника — зробити все можливе, аби корпоратизація відбулася чесно і прозоро, а в законодавстві щоб було чітко виписано: «...без права приватизації»! Упевнений, Верховна Рада залишить Укрпошту у стовідсотковій власності держави, надавши при цьому статус акціонерного товариства. Це означатиме, що національний оператор матиме передусім більшу свободу в діяльності на ринку.

— Про що саме йдеться? Як може змінитися діяльність підприємства?

— Не секрет, що ми надзвичайно зарегульовані, обмежені в діях. Один приклад: не можемо надавати гнучкі знижки, бо це можуть прирівняти до корупційних дій... А якщо держава погодиться зробити Укрпошту акціонерним товариством, то зможемо заснувати, скажімо, страхову компанію або навіть банк!.. Ми могли б скласти гідну конкуренцію будь-якій іншій фінустанові. А ще змогли б залучати значні інвестиції у технологічний розвиток, втілювати нові проекти, розвиватися. Отож, повторюю, Укрпошту просто необхідно акціонувати, при цьому 100% акцій підприємства мають належати державі!

— У ході прес-конференції ви згадували про запуск проекту з прискореного пересилання посилок із Китаю. Згаданий проект було розпочато півтора року тому. Що заважало його фактичному впровадженню досі?

— Завдяки досягнутим домовленостям між Укрпоштою та Поштою Китаю українці можуть отримувати придбані в Китаї товари вже за 7—10 днів після їх замовлення в інтернеті. Досі посилку чекали тижнями, а то й довше. Відтепер посилки з товарами електронної комерції (до 2 кг) надсилатимуться не загальним, а окремим потоком.

Що заважало зробити це раніше? В Україні працює низка приватних поштових операторів — наших конкурентів, особливо в посилковому сегменті. Складається враження, що попереднє керівництво Укрпошти лобіювало інтереси однієї з таких компаній, отож підписання договору між Укрпоштою й Китаєм з незрозумілих причин відкладалося. Зараз цим займаються слідчі органи...

Коли мене призначили на посаду в. о. генерального директора, ці штучно створені перешкоди вдалося швидко подолати. Вистачило лише двох місяців, щоб узгодити умови співпраці, підписати угоду й у тестовому режимі здійснити обмін 1600 посилками.

«За натискання кнопки резервного живлення платили 57 тис. гривень»

— На прес-конференції ви розповідали й про інші викриті останнім часом корупційні схеми на підприємстві...

— Ми провели перевірку процедури впровадження в Укрпошті системи SAP. Загалом, це корисна система, яка дозволяє контролювати фінансові операції на підприємстві. Проте її придбали за значно завищеною ціною. Три роки тому на придбання та впровадження SAP пішло 64 млн. гривень, і з цієї суми 34 млн. було витрачено невиправдано. Зараз розбираємося з цим...

Перевірки виявляють, що у багатьох випадках ми регулярно сплачували значні кошти взагалі незрозуміло за що. Так, існувала угода, за якою у випадку аварії за натискання кнопки системи резервного живлення треба було заплатити 57 тис. гривень. Cлужба безпеки Укрпошти виявила, що ця послуга, за яку сплачували величезні кошти, полягала у простому перезавантаженні комп’ютера! В угоді ж це прописано дуже хитромудро.

— Ще в перші дні своєї роботи ви заявили, що будете нещадно боротися з корупцією, і вимагали забезпечити прозорість закупівель...

— Кожен може зайти на корпоративний сайт, а також на канал Укрпошти в YouTube і пересвідчитися, що я виконую обіцяне. Прозорість закупівель, про яку ми говоримо сьогодні, забезпечує онлайн-трансляція. Будь-яка людина може спостерігати за проведенням тендерів! І це лише одна зі складових антикорупційної програми, що вже затверджена мною і діятиме на нашому підприємстві. Вона передбачає миттєву реакцію на будь-який прояв злочинних дій.

— У вашому звіті йшлося про заходи зі скорочення витрат. Чи передбачають вони скорочення штату Укрпошти?

— Викриваючи корупційні схеми, ми щоразу ліквідовуємо відтік значних коштів. Крім того, ми проводимо інвентаризацію рухомого і нерухомого майна, шукаємо шляхи скорочення виробничих витрат. Один-єдиний приклад: оптимізація процесів перевезення пошти та періодичних видань дала економію близько 45 млн. гривень на рік.

А от персонал — це зовсім інша справа. Ми з вами вже говорили про перспективи Укрпошти, що можуть стати цілком реальними в найближчому майбутньому. І для їх утілення потрібні кваліфіковані, досвідчені, роботящі працівники. Вважаю за обов’язок зберегти лінійний персонал — листонош, операторів, сортувальників, водіїв. Скорочення торкнуться лише керівного складу, а саме управлінців генеральної та обласних дирекцій. Ми повинні позбутися людей, неспроможних працювати в нових умовах і не здатних до результативної роботи. Водночас необхідно зберегти керівників і фахівців, які вміють і прагнуть ефективно працювати. А одним із пріоритетів моєї діяльності є пошук шляхів підвищення зарплати працівникам, які безпосередньо надають послуги: листоношам та операторам.

— Як у сучасних умовах вдається долати кризу?

— Передусім — завдяки рішучим антикорупційним та антикризовим заходам. Так, значні кошти вдалося заощадити на супроводженні програмного забезпечення й обслуговуванні системи GPS. Оптимізація логістичних процесів перевезення пошти дала економію близько 45 млн. гривень на рік. Завдяки оновленню схеми руху автотранспорту та магістральних планів направлення пошти підприємство зможе не тільки покращити якість послуг, а й додатково зекономити 140 тис. грн. щомісяця. До того ж переглянуто технологічні карти на внутрішні та міжнародні поштові відправлення, що дозволило оптимізувати технологічні процеси та мінімізувати час на виконання операцій з надання послуг. Лише на етапі запровадження таких змін орієнтовне скорочення витрат становить 325 тис. грн. Загалом вдалося зменшити витрати у 2015 р. на суму понад 100 млн. гривень!

Підсумовуючи результати роботи підприємства, можу сказати, що загальна сума доходів Укрпошти за січень — березень склала понад 1 млрд. 200 млн. грн. (на 18,8% більше, ніж за І квартал торік). Маємо прибуток — близько 12,5 млн. грн. (на 54% більше за план).

«Ми відновлюємо інфраструктуру в постраждалих населених пунктах»

— В умовах економічної кризи та бойових дій на Донбасі значення Укрпошти як соціально орієнтованого підприємства зростає. Які напрями діяльності на ринку поштових послуг ви вважаєте стратегічними на найближчі роки?

— Незважаючи на складну ситуацію в державі, Укрпошта стабільно виплачує пенсії та соціальні допомоги, надає широкий спектр інших послуг. У ситуації, коли комерційні банки зазнають відчутних труднощів, репутація Укрпошти як надійного партнера лише зміцнюється. Так, завдяки надійній роботі підприємства 43 тис. пенсіонерів цьогоріч перейшли на обслуговування до Укрпошти. Саме до нас звернувся уряд щодо доставки грошових виплат ветеранам на травневі свята.

Вважаю, пошта має перетворитися на довіреного партнера для бізнесу. З початку року запроваджено нові послуги та сервіси на запити клієнтів, зокрема, приймання платежів з торговельною виручкою «від» та на рахунок юридичних осіб, послуги з видачі готівки власникам платіжних карток та їх поповнення через POS-термінали. Підготовлено новий продукт для клієнтів — «Прискорена пошта», який передбачає пересилання поштових відправлень у скорочені строки. Це надзвичайно важливо для ділового листування, а також для клієнтів інтернет-магазинів.

Надзвичайно важливим для демократичного суспільства є доступ кожного українця до друкованих ЗМІ. З метою збільшення частки доставки регіональної преси та популяризації вітчизняної періодики цьогоріч Укрпошта підписала меморандуми про взаємодію з видавцями періодичної преси.

Також розпочато роботу з адаптації діючого законодавства України у сфері послуг поштового зв’язку до законодавства ЄС.

— Підприємство зазнало великих втрат через агресію північного сусіда. Чи адаптувалася Укрпошта до роботи в умовах підвищеної небезпеки?

— Нині ми відновлюємо інфраструктуру в постраждалих населених пунктах на підконтрольній українській владі території. Нещодавно у Слов’янську запрацювало реконструйоване Центральне відділення Укрпошти з новим операційним залом. Ще на п’яти пошкоджених об’єктах поштового зв’язку Донеччини закінчено капітальний ремонт. Для ще одного пошкодженого ОПЗ — Миколаївка-2 — розроблено проектно-кошторисну документацію...

В умовах постійної терористичної загрози Укрпошта першою з усіх поштових операторів України посилила заходи безпеки з виявлення вибухонебезпечних вкладень у відправленнях. Крім огляду в присутності клієнта всіх посилок працівником поштового відділення, до пошуку в відправленнях вибухівки, зброї та боєприпасів залучено інспекторів-кінологів із собаками, навченими знаходити небезпечні предмети. Ми докладаємо всіх можливих зусиль, аби в поштовий потік не потрапило відправлення, що загрожує життю і здоров’ю людей!

— Укрпошта також постійно допомагає воїнам АТО і постраждалим від бойових дій...

— Війна приносить горе всім. Тому ми допомагаємо чим можемо! Силами поштовиків лише за І квартал надано 500 тис. грн. фінансової та 15 тонн гуманітарної допомоги. Це медикаменти, засоби особистої безпеки і гігієни, продукти харчування, верхній одяг, предмети військової атрибутики тощо. Окрім цього, в зону АТО передали 5 поштових автомобілів, відремонтували реанімобіль... Допомагаємо і переселенцям — житлом і роботою, а також оздоровлюємо їхніх дітей.

З початку року ми проводимо акцію «Передплати пресу для захисника України». На сьогодні для бійців уже передплачено близько 4 тис. примірників газет і журналів. Ще одна наша акція — «Напиши листа Надії Савченко» — отримала широку підтримку в українців. Також задля підтримки відважної українки виготовлено «власну марку» з її зображенням.

— Ваші плани на найближче майбутнє?

— Серед планів на найближчі місяці надзвичайно відповідальне і складне завдання — підготовка підприємства до корпоратизації. До початку цього процесу нам слід здійснити величезний обсяг робіт, зокрема провести інвентаризацію активів. Ми маємо найбільшу в державі мережу відділень, але не всі приміщення використовуються ефективно. До того ж нам необхідно закріпити право власності Укрпошти на все її майно, аби при проведенні корпоратизації десь «випадково» не загубилися об’єкти підприємства...