Війна з авіавітряками

19.03.2015
Під стінами адміністрації Президента нещодавно пройшов мітинг одеських активістів. Вимагали повернути міжнародний аеропорт «Одеса» у власність міста і включити його до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Почім в Одесі аеропорти?

Нагадаємо, що боротьба за аеропорт з різною інтенсивністю точиться вже п’ятий рік. У липні 2011-го його фактично приватизували бізнесмени Борис Кауфман і Олександр Грановський, як стверджують місцеві активісти, — «банкіри» Януковича та бізнес-партнери Віктора Медведчука.

Оборудку здійснили віртуозно. Для реконструкції аеропорту до «Євро-2012» створили спільне підприємство ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса». Першим його учасником стала міська рада, другим — ТОВ Odessaairportdevelopmentltd, очолювана вищезгаданими особами. Згодом виявилося, що у власності міста залишилися лише 25% майнового комплексу аеропорту. 75% без конкурсу перейшли у приватну власність. Майно підприємства на суму більше 118 млн. грн. також було відчужено на їх користь.

Члени Координаційної ради організацій Майдану, які займаються цим питанням, стверджують, що підстав для повернення летовища більш ніж достатньо. Роботи з реконструкції практично не проводили, новий термінал будували за кредитні кошти, отримані під заставу майна комунального підприємства, а злітно-посадкову смугу приватний інвестор узагалі відмовився реконструювати.

«Кауфман і Грановський узяли під аеропорт 8 млн. грн. Їх перерахували на генпідрядника — фірму постачальника, де перевели в готівку. Ніяких актів виконаних робіт, нічого немає. Це було цинічно і нахабно. Вони не бояться відповідальності за вкрадені гроші, що належать міськраді, тобто нам (одеситам. — Ред.). Те, що зараз аеропорт перебуває у приватних руках, — це спосіб вкрасти у нас гроші», — заявив активіст одеського Євромайдану Всеволод Гончаревський.

Раніше міський голова Геннадій Труханов заявляв, що готовий залучити до реконструкції аеропорту нового інвестора і розірвати договір про спільну діяльність iз компанією Odessaairportdevelopment. Міськрада звернулася до суду з проханням переглянути розмір частки в статутному капіталі міста та інвестора. Однак Одеський господарчий суд цей позов відхилив через формальність — помилки в оформленні позову. Такі спроби Труханова назвали показухою.

За справу взявся «губернатор» Одещини. Ігор Палиця звернувся з цього питання до Генпрокурора Віктора Шокіна. У відкритому листі він закликав провести прокурорську перевірку і вжити заходів прокурорського реагування, щоб визнати договір 2011 року недійсним і повернути незаконно відчужене майно аеропорту. До вищої інстанції звернулися, тому що всі місцеві правові ресурси вже вичерпали.

Чи буде політична воля?

Схоже, активісти обрали не дуже слушний час для того, щоб повернути летовище громаді. Таке благородне бажання може розбитися об скелі економічних реформ, які хоче здійснити новий уряд. Раніше Кабінет Міністрів підготував перелік об’єктів, які повинні перейти в державну власність (до нього не був включений Одеський аеропорт). Але днями міністр фінансів Наталія Яресько заявила, що українська влада уже цього року планує розпочати масову приватизацію державних підприємств.

Її категорична фраза: «Приватизація всього, що можна приватизувати, і плануємо розпочати вже цього року», — не може не занепокоїти всіх противників роздержавлення.

За її словами, нова програма з управління держпідприємствами, яку розробляє Мінекономіки, має бути завершена вже до кінця квітня.

Рішучість міністра можна зрозуміти. Тоді як дефіцит бюджету відчувається особливо гостро, в Україні налічується 3300 державних підприємств, більшість яких збиткові: держава не має від них ні податків, ні дивідендів і лише витрачає бюджетні кошти для їх підтримки. Як приклад озвучується успішний продаж ліцензії на 3G мобільним операторам, що нібито свідчить про можливість проводити приватизацію в Україні в нинішніх умовах. Те, що технології 3G у світі вважають учорашнім днем, — інше питання, головне, що механізм «обкатали».

А караван іде...

Поки навколо аеропорту точаться запеклі «бої», прес-служба підприємства створює ілюзію «безхмарного неба». Керівництво ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса»» підтвердило плановий термін закінчення будівництва терміналу: попри всі позови будівництво завершиться вчасно — у другому кварталі 2015 р. Наразі там із незворушним виглядом проводять покрівельні роботи. Вже зібрали 85% металоконструкцій..

Одеситам систематично повідомляють про стахановські досягнення: на сьогодні вже виконано 100% каркаса фасаду нового терміналу. Завершено будівництво трансформаторної підстанції та монтаж внутрішньомайданчикових зливних каналізацій, бетонування стійок галерей телетрапів, сходів і ліфтових шахт. Після закінчення покрівельних робіт будівельники приступлять до скління фасаду, монтажу внутрішніх мереж та обладнання терміналу. Зараз на будівництві об’єкта щодня залучено близько 100 чоловік і шість кранів різної вантажопідйомності.

«При побудові всіх інженерних систем нового терміналу будуть впроваджені енергозберігаючі технології, які в подальшому дозволять істотно скоротити витрати, а також гарантують безперебійну роботу аеропорту у форс-мажорних ситуаціях», — повідомляє громаді Віталій Портянко, директор ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса». І переконує, що новий термінал аеропорту стане візитною карткою міста, яка дозволить залучити інвестиції в Одесу.

Після закінчення робіт площа пасажирського терміналу збільшиться майже в три рази і складе 29 000 квадратних метрів, а його пропускна спроможність — 1000 осіб за годину (для прикладу, пасажирський термінал «В» столичного аеропорту «Бориспіль» із площею 1500 кв. м має пропускну спроможність 2400 пасажирів за годину). Коли все буде готово, аеропорт зможе забезпечити людей сотнями нових робочих місць.

Звучить нібито непогано, але виникає питання, чому активізувати роботу вирішили саме зараз: від бажання продемонструвати, що недарма отримали у власність аеропорт, чи від цинічної упевненості в тому, що цей бізнес ніяка громада ніколи вже не забере?