Побувати з Бредом Піттом у Донецьку

23.10.2014
Побувати з Бредом Піттом у Донецьку

Головний герой не юний Норман, не сержант Ден у виконанні Бреда Пітта, а танк із написом FURY. Українці замість «Люті» читають на танку ПТН ПНХ. (з сайта kinopoisk.ru.)

Якби військова драма «Лють» американського режисера Девіда Ейєра вийшла у прокат кілька років тому, українці б відреагували на неї точно так само, як американці, британці, німці і навіть росіяни. Міжнародна преса не може пропустити повз увагу фільм з американською кінозіркою в головній ролі. І навіть якби картина була низької якості, але на її прем’єру прийшов би 50-річний красень із голлівудською усмішкою, все одно б наступного дня всі говорили, яким чарівним був Бред Пітт. І порівнювали б його роль у «Безславних виродках» Тарантіно, де Пітт грає лейтенанта Альдо Рейн, який вимагає від своїх солдат сотню німецьких скальпів. Цього разу персонаж Бреда Пітта на ім’я Дон — холоднокровний сержант, який поклявся самому собі вберегти своїх бійців і відчайдушно тримається за цю місію. Тому його накази прості й зрозумілі: бачиш фріца, — стріляй, «їх тут повно, як гівна».

Чим далі від Донецька, тим менше розумієш, про що йдеться в «Люті»

Та цього разу не до усмішок, жартів і порівнянь. Після перегляду «Люті» взагалі важко думати, дихати, говорити. Сили вистачає витерти сльози і проходити кілька годин навколо кінотеатру наче в тумані. Бо для українців це не просто «найкращий фільм про війну за останні 30 років», як пишуть британські газети, і не той фільм, який «захоплює з першого епізоду і не відпускає», як пишуть американці. І навіть не «антивоєнний фільм, який хоче бути бойовиком». І не та стрічка, яка обливає глядача з ніг до голови брудом, кров’ю, кіптявою справжньої суворої війни. Як пише одне російське видання: «Кожна стрічка про війну — на вагу золота. Забувати про таке не можна. Повторити таке неприпустимо».

Так, забути про таке не можна, особливо коли це відбувається тут і тепер, у твоїй країні, у тебе під носом. Бред Пітт на кінофестивалі у Лондоні прагнув розповісти молодим глядачам, що сюжет «Люті» — це не відеогра. За його словами, війна несе величезні страждання, жертви залишаються мертвими, «ви не можете натиснути «перезавантаження», щоб повернути їх живими». Бред, з тобою погодяться всі 45 мільйонів українців, що війна — це абсолютне зло; що військовослужбовці під час боїв можуть виглядати тваринами, бо якщо не ти вбиваєш, то тебе розірвуть на шматки, «знімуть живцем шкіру і будуть довго мучити».

У п’ятницю на московську прем’єру має приїхати 42-річний режисер фільму Девід Ейєр і 32-річний оператор Роман Васянов, родом із Росії. Творці фільму знають про війну не з книг. Девід Ейєр свого часу вступив на службу у Військово-морські сили США як підводник. Перші сценарії він писав на основі досвіду служби моряком на флоті (дебютна стрічка «Ю-571»), пізніше про повсякденне життя поліцейських (фільм «Спецназ Міста ангелів»). Роман Васянов зізнається, що завжди мріяв зняти фільм про Другу світову: «У мене ж було радянське дитинство і дідусь танкіст».

«Війна — це коли знаєш, що похмілля завтра не буде»

Знімальна команда хотіла показати світу один із квітневих днів 1945 року. Коли вже війна мала закінчуватися, але ніхто не думав здаватися. Американська армія — у серці нацистської Німеччини. Вони день за днем по багнюці і замінованих полях просуваються до Берліна і звільняють обстріляні міста. Американців ненавидять. У них із лісових посадок стріляють навіть завербовані діти. Визволителі украй виснажені, вони можуть жартувати лише про Гітлера, чи той їм «дасть» за плитку шоколадки. На дозвіллі також розмірковують, як Ісус вибирає, хто в бою має загинути і чи він любить Гітлера. Хлопці знають, що їм уже не світить майбутнє, вони навіть знають, що похмілля завтра не буде, бо через пару годин увесь взвод дізнається, що таке рай.

«Лють» для глядачів із країн, де мир і спокій, — це просто хороше кіно про війну. Не більше. Але для українців — це документальне кіно про наших на Донбасі, це ранкові теленовини, з яких ми щодня дізнаємося, скільки разів за ніч обстрілювали Донецький аеропорт і скільки бійців загинуло. Це кіно, під час якого глядач дві з половиною години сидить поруч із Бредом Піттом у старенькому танку «Шерман», напакованому гранатами, та який розвалюється на ходу. І тут уже кожен вибирає собі роль, яку зможуть витягнути. Можна бути жартівливим іспанцем, сексуальною дівчиною на фотографії, прикріпленій біля водія, пластирем, який посеред поля з трупами п’є каву і читає Біблію, дебелим воякою, якому море крові по коліна і все по барабану, можна бути самим Бредом Піттом з ідеальним торсом і обпеченою спиною. А можна бути юнаком, у якого ще борода не пробилася. Норман усього вісім місяців в армії, його вчили друкувати 60 слів за хвилину, а не стріляти по трупах. І цього хлопчика з наївними очима відправляють на передову помічником механіка. Він не витримує насилля, мало не збожеволівши, блює, вимиваючи кров із танка, він у розпачі, вбиваючи першу людину, він закохується у німкеню, він молодий і ще живий. Він має плани. На відміну від чоловіків із його команди, які не думають уже ні про що — ні про життя, славу, поразку, тільки про те, щоб чимшвидше вбити фріців, бо ті не здадуться.

Коли фільм закінчується і на екрані йдуть титри, хочеться себе вщипнути, чи справді війна закінчилася і ми живі. Хоча й лежимо під танком, присипані землею...