М’ясо в олії

29.08.2013
М’ясо в олії

Українська яловичина може стати, по сутi, новим об’єктом нашого експорту.

Окрім зерна, яке традиційно є одним з головних експортних продуктів нашої держави, Україна готується збільшувати обсяги продажу на зовнішні ринки й іншої сільськогосподарської продукції. Насамперед, яловичини та соняшникової олії. Днями Кабмін знизив мито на експорт живої худоби та шкіряної сировини із 25 до 5%. Це, на думку експертів, призведе до активізації експорту яловичини, передусім на європейський ринок. Тим часом метеорологи прогнозують, що урожай соняшника у нинішньому році буде щонайменше на 9% більшим, ніж у 2012.

Паркан для експорту знято

Експортне мито, яке нині стримує вивезення яловичини з України, з’явилося у 1996 році. Урядовці не приховували: захід був, звичайно, не ринковим, але вимушеним. У середині 90–х сільське господарство, як ми пам’ятаємо, перебувало у вкрай скрутному становищі, а неконтрольований експорт підривав сировинну базу та становище виробників взуття тощо. Щоб наситити внутрішній ринок, влада запровадила обмежувальне мито, яке й зіграло, власне, свою роль. Але водночас спрацювала сентенція про палицю, яка має два кінці. Експортне мито призвело тваринницьку галузь до вкрай важкого фінансового становища і головного наслідку — скорочення поголів’я.

В останні роки ситуація на селі помітно змінилася: сюди прийшов великий капітал, приватні інвестори підняли ефективність виробництва. Причому інтерес як вітчизняних, так і зарубіжних бізнесменів до українських тваринницьких ферм тільки зростає, каталізатором його виступає той факт, що нині Україна стає провідним світовим гравцем на зерновому ринку. Назагал, сільське господарство стає ключовим сектором вітчизняної економіки, обсяги експорту сільгосппродукції вже зрівнялися із багатолітнім лідером — металургією.

«Експортне мито призводило до того, що виробники були не зацікавлені постачати продукцію за кордон. А через те, що закупівельні ціни на яловичину на внутрішньому ринку не відшкодовують витрат на її виробництво, товаровиробник втрачав інтерес до виробництва. Тепер ситуація може докорінно змінитися», — зазначив міністр аграрної політики та продовольства Микола Присяжнюк.

Микола Присяжнюк наголошує, що в перспективі яловичина може стати основним експортним продуктом України. Адже вітчизняна сільгосппродукція є затребуваною на світових ринках, в тому числі через високу якість та безпечність. «Я переконаний, що зниження експортного мита приведе до підвищення економічної зацікавленості у виробництві яловичини та збільшення обсягів її експорту. А також збільшаться надходження до держбюджету», — сказав він.

Сподівання чиновника підтримують експерти. «Підписання угоди про асоціацію з ЄС дозволить нашій країні щорічно постачати до країн Євросоюзу близько 12 тис. тонн яловичини і дозволить переорієнтуватися з російських ринків на ринки інших держав», — пояснює президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. Якщо прогноз аналітика справдиться, можна буде вести мову про дванадцятиразове (!) зростання нашого експорту. «Така диверсифікація поставок м’яса дає змогу захистити українського виробника від недружніх дій уряду Росії, — продовжує Охріменко. — Окрім цього, постачання продуктів у країни ЄС стане хорошим стимулом для наших тваринників втілювати нові технології, підвищувати якість продукції і збільшувати її виробництво».

Заробітки на жирному

«Соняшник iде на рекорд, — повідомила начальник метеорологічного відділу Українського гідрометцентру Тетяна Адаменко. — Ми прогнозуємо врожай 9 млн. тонн». За її словами, середня врожайність цієї культури коливається у межах 18 ц/га.

Сьогодні Україна, як відомо, займає стабільне перше місце із експорту соняшникової олії. Втім, ще 15 років тому ніхто й не міг прогнозувати такий розвиток подій. Але продумані кроки із державної підтримки цієї галузі зробили свою справу — нині ми виробляємо 25% від усієї олії у світі. На думку аналітиків, цей ринок виглядає напрочуд стабільним і передбачуваним. Причому, наша частка у глобальному виробництві зростатитиме. Враховуючи прогнози на врожай у нинішньому році, аналітики з USDA спрогнозували: у 2013—2014 маркетинговому році наша держава вироблятиме 28% олії від усього світового виробництва. Це на 3% більше, ніж ми маємо сьогодні. Що ж стосується експорту, то наша частка сягне 55,64%.

Усього ж Україна цьогоріч виробить 4,2 млн. тонн цього продукту — і з великим відривом випере­джатиме всіх можливих конкурентів. На другому місці, щоправда, із значним відставанням, — Росія. Наші сусіди вироблять 3,2 млн. тонн, країни Євросоюзу — усі разом — усього 3 млн. тонн. Ще 1,4 млн. тонн виробить Аргентина, а замикає п’ятірку найсильніших Туреччина із своїми 0,83 млн. тонн.

У цьому переліку країн–виробників експортерами виступають далеко не всі. Так, Євросоюз, хоча й виробляє чималу, здавалося би, кількість продукту, не тільки не відправляє його на експорт, а й навпаки, сам імпортує чималу кількість олії. Натомість Україна успішно працює саме на експорт. З початку нинішнього маркетингового року ми продали олії майже на два мільярди доларів. За цей же період країна виробила близько двох мільйонів тонн продукту, і 80% iз цієї кількості вже спрямовано на зовнішні ринки.