За Азаровим не займати!

06.02.2013

В українському суспільстві панує жорстка концептуальна дискусія: дорожчає життя в нашій державі чи, навпаки, з кожним днем воно стає все дешевшим? Пересічні українці, які приходять до магазинів без жодної теоретичної підготовки, скаржаться, що ціни постійно зростають. Причому не просто констатують цей факт, а ще й зітхають і скаржаться. І навіть, як дехто вважає, починають сумніватися: варто голосувати за Партію регіонів чи ні...

Натомість професіонали з уряду, досконально володіючи передовими методиками визначення різноманітних тенденцій, стверджують протилежне. Наприклад, сам Прем’єр–міністр України Микола Азаров минулого місяця потішив споживачів: торік, за його словами, ціни на овочі, яйця, цукор, рис, молоко і молочну продукцію, а також продукти з перероблених зернових знизилися на 7—22%. Саме так: не зросли, а знизилися! Щоб ніхто не подумав, буцімто очільник уряду пожартував, не дочекавшись 1 квітня, свою точку зору висловив Держкомстат, зафіксувавши у 2012 році дефляцію. Тобто зниження споживчих цін.

Аби з’ясувати дивний феномен, головний міністр усієї України вирішив учора піти в магазин. І, мов звичайний смертний, з’ясувати: дорожчає у нас усе чи подібні чутки — плід провокації попередників? На акцію запросили журналістів, і при цьому місце екшену суворо засекретили. У повідомленні для ЗМІ написали: Печерська площа. Втім хитрощі Миколи Яновича швидко розкрили: на цьому місці розташований лише один супермаркет — колишня «шайба», а нині мережева торгова точка. За кілька годин перед магазином раптом почали чистити сніг, і цей факт підказував, що народ у своїх підозрах не помилився. При цьому деякі покупці божилися, що в день візиту високого гостя у торговому залі терміново... знижували ціни на деякі продукти. У тому числі й вартість хліба, яка перед тим подекуди зросла на 80 копійок.

...Микола Азаров з’явився у магазині вчасно. Швидко оцінив ситуацію і заявив: усі чутки про дорожнечу в Україні — маячня і провокації. «Всі товарні позиції знаходяться в тому ціновому діапазоні, який мені показують щоденно, — рішуче обірвав він усі брехливі чутки, вигадані голодними пенсіонерами, що, мовляв, деякі цінники вивісили спеціально для Прем’єра. — Мабуть, така цінова позиція зберігається упродовж останнього часу, незважаючи на чутки про нібито подорожчання хліба. Якби від мого приїзду залежало, чи знижуватимуться ціни, то я, мабуть, щодня виділяв би по півгодини, щоб стежити за цим».

Учорашній візит Миколи Азарова до торгової точки став другим у його біографії. Свого часу, нагадаємо, Прем’єр своєю присутністю відкривав оптовий ринок «Столичний», а потім довго розповідав на засіданнях уряду, що капуста там — у липні — коштує 80 копійок, огірки — по гривні, а молода картопля — по три. Київським бабусям, які масово ринулися на цей ринок по дешевизну, продавці потім пояснювали: озвучені чиновником ціни — лише для оптових покупців. І продавати народові капусту за 80 копійок відмовлялися навідріз!

 

ТЕХНОЛОГІЯ СТАТИСТИКИ

 

Як із чорного зробити біле...

Експерти пояснюють, як віртуози державної статистики зуміли досягти зниження споживчих цін у 2012 році. Один із прийомів — зміна методології підрахунку. В 2011 році Держкомстат обновив склад індексу, увівши до нього також побутову техніку, що, як відомо, з часом тільки дешевшає. Окрім того, на деякі товари цієї групи часто влаштовують розпродажі, які також сприяли «зниженню» споживчих цін.

Інша причина — сумна для економіки — подорожчання грошей, спричинене їх нестачею в обігу. Ну й, нарешті, у грудні й справді мало місце деяке зниження цін: на рибу, овочі тощо. Як і деяке підвищення: на транспорт, послуги, готелі, ресторани. Оскільки українці частіше їдять овочі, ніж живуть у готелях, у підсумку вийшло зниження.

Цікаве й саме ставлення до даних Держкомстату: у дефляцію вірять лише 5,13% опитаних, а 85% не мають щодо цих даних жодних ілюзій.