Ювілей із другої спроби

24.01.2013
Ювілей із другої спроби

Євгенiй Євтушенко напередодні концерту «Музика поезії». Фото УНІАН.

Свій 80–річний ювілей один із найяскравіших представників покоління шістдесятників росiйський поет Євгенiй Євтушенко відзначив улітку минулого року. 20 грудня мала відбутися урочиста імпреза, присвячена цій круглій даті, — концерт «Музика поезії», на якому, як зазначалося в анонсах, лірика корифея звучатиме у супроводі Державного академічного оркестру «РадіоБенд Олександра Фокіна». Але через погане самопочуття Євгенiя Олександровича «Музику поезії» довелося перенести аж на 23 січня.

«Ідея цього концерту народилася, звичайно ж, із поезії Євгенiя Євтушенка, — говорить Олександр Фокін. — Музику на його твори писали такі відомі композитори, як Крилатов, Колмановський, Бабаджанян, Тухманов, Паулс... Коли я копнув глибше, то зрозумів, що хітів на вірші Євтушенка величезна кількість...» Пояснення цьому, на думку пана Фокіна, в тому, що поезія Євтушенка — ємка і насичена. Скажімо, «Серёжка ольховая» в оригіналі має 12 куплетів; у пісні, з огляду на особливість жанру, звучать лише чотири, при цьому зміст, ідея, енергетика не втрачається. «А все тому, що у цього поета в кожному куплеті є зерно, — продовжує Фокін. — Я і солістам, які готувалися до концерту, говорив: думайте не стільки про те, щоб гарно заспівати, як про те, щоб донести поезію».

«Музику поезії» репетирувала міжнародна команда. Окрім самого ювіляра та музикантів «РадіоБенду Олександра Фокіна», це ще народний артист України Фемій Мустафаєв, співак із Латвії, переможець конкурсу «Нова хвиля–2005» Інтарс Бусуліс, співак та актор iз Москви Леуш Любич, уродженець Куби Вальфредо Реєс–молодший, музикант–універсал, один iз найвідоміших ударників світу... (Незабаром Олександр Фокін обіцяє презентувати DVD–версію цього виступу).

Напередодні концерту ювіляр зустрівся з представниками київських ЗМІ. Зважаючи на масштаб особистості інтерв’юера, ця прес–конференція, на радість колегам–журналістам, часом нагадувала творчий міні–вечір поета Євгенiя Євтушенка. «У дев’ятитомнику моїх творів близько ста сторінок коментарів присвячені обговоренню вислову «Поет в Росії більше, ніж поет», — розповів Євгенiй Олександрович. — І я тішуся тим, що цей вислів досі пробуджує суперечки. Адже поезія — це не просто писати строфами та римами, це значно ширше... Потрібно бути особистістю, а не ремісником».

Він так само переконаний, що все мистецтво — сповідальне і воно не має оспівувати зло.

«Не вырастет гений из хлюста. / Ещё никогда не была / Победа большого искусства / Хоть малой победою зла», — процитував себе Євтушенко.

Однією з найбільших проблем сучасності Євгенiй Олександрович вважає поганий смак, який прививається дітям і супроводжує потім їх усе життя. Він зізнався, що досі не може забути сценку багаторічної давнини, коли публіка в стадному інстинкті підспівувала Філіппу Кіркорову: «Я твой тазик — ты моя банька». «Ця вульгарність присутня у всіх сферах нашого життя», — визнає метр. А його особистий опір цим реаліям — ні на секунду не забувати про те, що «поет в Росії більше, ніж поет». День метра розпланований по хвилинах. На каналі «Культура» Євтушенко читає поетичні десятихвилинки. Дописує роман, який планує назвати «Місто жовтого диявола» (історія з дитинства, коли разом з однією дівчинкою він намагався втекти на фронт, а паралельно — розповідь про свою першу подорож до Нью–Йорка). По закінченні цього роману Євтушенко обіцяє написати про Карибську кризу. А ще в планах — зйомки фільму за поемою «Голуб у Сантьяго», який йому свого часу радив зняти ще Федеріко Фелліні...

До речі, через помилку при реєстрації рік народження Євгенiя Євтушенка за паспортом — 1933–й. Так що цього року поет може сміливо влаштовувати нові ювілейні зустрічі зі своїми шанувальниками: багаточасові автограф–сесії Євтушенка переконують, що величезна цікавість до його творчості — явище позачасове.