«Про це» — з театральної сцени

27.09.2012
«Про це» — з театральної сцени

«Пробудження весни». «Про це» — трьома мовами.

Останнім часом Театр імені Лесі Українки активно включає до свого репертуару вистави з соціальним підтекстом. Проблемам людини, яка змушена шукати своє власне «я», одночасно опираючись зовнішнім факторам, присвячено не один спектакль, що йде на Новій сцені. Остання прем’єра, вистава «Пробудження весни», примушує подивитися на ці реалії з іншого боку. І через трагедію однієї людини зрозуміти масштабну катастрофу, учасниками та жертвами якої є ми всі.

Причини та наслідки сексуального невігластва дітей і батьків у своїй п’єсі досліджував німецький драматург Франк Ведекінд наприкінці позаминулого століття. Перша театральна прем’єра за цим твором датована 1906 роком, виставу поставили в Берліні, а одну з головних ролей, Людини в масці, виконав сам драматург. Здавалося б, ставлення соціуму до проблем соціального виховання — тодішнього і теперішнього — кардинально відрізняється. Навіть психологи говорять про те, що сьогоднішні діти у питанні сексуальної освіти просто «перестрибують» підлітковий період: з дитинства вони відразу потрапляють у дорослу вікову категорію, оскільки телебачення, інтернет, журнальнi глянці, розвішані у вітринах кіосків та магазинів, цьому дуже сприяють. Але, як показує практика, сексуальне виховання дітей батьки й досі замінюють розмовами про лелек, не думаючи про трагічні наслідки.

Головні герої вистави «Пробудження весни» — підлітки, яким доводиться самотужки вивчати фізіологічні та емоційні ази стосунків чоловіка й жінки. Як результат — головна героїня помирає від аборту, героя її роману відсилають до виправного закладу, ще один юнак, боячись провалитися на іспиті, наважується на самогубство... Секс iз першим зустрічним, одностатевий секс — усього цього могло і не бути, якби батьки на соромилися говорити зі своїми дітьми «про це».

За декорації в цьому спектаклі слугують різновеликі чорно–білі куби та паралелепіпеди, з них герої вибудовують і мури, що розділяють їх між собою, і височенні хмарочоси, з яких хоч бери та кидайся вниз... Чорно–білий кубик Рубика крутить у своїх руках і один iз головних героїв. Ось тільки скласти його правильно не так просто, як послухати чи розповісти чергову казочку про лелеку.

«Пробудження весни» є спільним проектом Театру імені Лесі Українки та Мюнхенського інституту театрознавства університету Людвіга Максиміліана. Режисер спектаклю — Катрін Кацубко, яка вже ставила з українськими й німецькими акторами вистави «Марат/Сад» і «Ромео і Джульєтта». В «Пробудженні весни» звучить німецька, українська та російська мови. Прем’єра спектаклю в Німеччині відбудеться на початку наступного року.