Ой чий то кінь з двома колесами?

03.04.2012
Ой чий то кінь з двома колесами?

На дорозі «Вуельти Каталонії» — однієї з перших гонок сезону. (Фото з сайту www.mckopyxel.es.)

Весна дала старт повноцінному велосипедному сезону — профі поступово призвичаюються до смаку змагань. У березні відбулися три багатоденні велогонки, а вчора на півночі Іспанії почалася нова — «Тур Країни Басків». У цю пору спортсменам доводиться найчастіше стикатися із примхами погоди. Минулого тижня 30 велосипедистів знялися із «Вуельти Каталонії» через те, що дороги засипало снігом. Відмовився від участі зокрема й фаворит сезону–2012 люксембуржець Анді Шлек.

Українські спортсмени їздять у затінку іменитих колег. Ярослав Попович, який у цьому сезоні виступає за команду «Радіошек Ніссан Трек» (про труднощі, які створює довга назва, — нижче), фінішував 86–м на багатоденці «Тіррено–Адріатіко». А Денис Костюк, котрий їде за італійсько–українську стайню «Лямпре–ІСД», став 88–м на присипаній снігом «Вуельті Каталонії». На «одноденках» наші теж далеко від кола лідерів. Схоже, ключові гонки року знову відбудуться за скромної участі українців…

 

Конта spem spero

Найгучніша наразі подія цього сезону трапилася поза межами шосейних трас. Вищий спортивний арбітражний суд дискваліфікував найсильнішого гонщика світу — Альберто Контадора — на два роки, починаючи із літа 2010–го, за порушення допінгових правил. Після судового вердикту іспанець позбувся титулів переможця «Тур де Франс–2010» та «Джиро д’Італія–2011» і вибув із цього сезону. Зокрема, талановитий спортсмен не зможе взяти участь у літній Олімпіаді у Лондоні.

Дискваліфікація Контадора шокувала колег. Хоча вони й конкуренти, та намагалися підтримати іспанця. Авжеж, допінгові контролери постійно дошкуляють професіональним велосипедистам, і наступного разу «можуть прийти за тобою». «Мені невимовно сумно за Альберто. Я завжди вірив у його невинуватість. Це печально для велоспорту, — заявив люксембуржець Шлек, який фінішував другим на «Тур де Франс» у 2010 році, відтак постфактум оголошений переможцем гонки. — Я не маю жодних підстав почуватися щасливим».

Альберто Контадора називали єдиним гонщиком, якому до снаги зазіхнути на рекорд американця Ленса Армстронга — семиразового переможця «Тур де Франс», найпрестижнішої гонки світу. Однак іспанцеві постійно не щастить. Конта переміг на «Великій петлі»–2007, проте наступного року не вийшов на старт, бо його команду запідозрили у вживанні допінгу. Повернувшись у 2009–му, Контадор знову переміг. Успіх 2010–го в нього відібрали. Минулорічну «Велику петлю» він провалив — під тиском скандалів і втоми.

Дискваліфікація Контадора закінчується у серпні. Нині він знову в сідлі, тренується. Альберто каже, що повернеться у великий спорт, і обіцяє бути ще сильнішим. «Кожна окрема перемога, якої я домігся, не просто згадка в переліку досягнень. Вона є спогадом для інших людей. Мої прихильники — єдині, хто може точно сказати, чи я справжній переможець, чи ні», — заявляє Контадор.

А що йому залишається робити? 29–річний Конта навряд чи ввійде у список найбільших рекордсменів, проте може сподіватися на те, що його запам’ятають цікавим гонщиком.

Хто дожене Шлека?

Отже, фаворитом цього сезону вважають 26–річного Анді Шлека. Тим більше що його головний конкурент уже зійшов з дистанції.

Шлек зажив слави «вічно другого». Протягом останніх сезонів він тричі поспіль ставав другим на «Тур де Франс». Там минулого року Шлек–молодший втратив жовту майку вже на фінальному етапі. Його підвела гонка з роздільним стартом — найслабший елемент у роботі шосейника з Люксембургу.

Анді та його брат Франк тренуються під наглядом найвидатнішого менеджера у велоспорті — Йохана Брюннеля. Саме цей бельгієць привів до тріумфу Ленса Армстронга, а пізніше працював і з Контадором. «Роздільні гонки на час — це пункт, над яким ми мусимо наполегливо працювати, — каже Брюннель. — Шлек мусить підтримувати свою здатність перемагати в горах, а також залишатися хоробрим і вмотивованим».

Команда Брюннеля–Шлеків утворилася унаслідок об’єднання стаєнь Radioshack і Leopard Trek. У назву нового клубу додали ім’я спонсора — Nissan. Після цього контролюючі органи попросили команду скоротити назву, бо правила дозволяють згадати максимум двох спонсорів. Ще одна морока — власникам клубу довелося попрощатися з дюжиною спортсменів, бо спільний список велосипедистів перевершував дозволений ліміт.

Сьогодні у Шлека — дуже сильна, «збита» команда. Тому українець Ярослав Попович повинен витримати сильну конкуренцію за те, щоб пробитися в основний склад «стайні» «Радіошек Ніссан Трек» на головних гонках року.

У новому сезоні Анді не надто щастить. Якщо минулого тижня Шлек–молодший залишив каталонську гонку через неприйнятні погодні умови, то на початку березня зійшов із перегонів Париж–Ніцца, бо мав проблеми зі шлунком.

Удача — не останній фактор на змаганнях шосейників. Зокрема, команда «Радіошек» тимчасово втратила одного зі своїх лідерів — Фабіо Канчеллару: він під час гонки зламав ключицю.

А перед нинішньою гонкою «Тур Країною Басків» травмувався Леві Лайфеймер з команди «Омега–фарма — Квік степ». Під час тренувального заїзду американця збив автомобіль. На жаль, подібні аварії часто бувають у велоспорті. Спортсмени тренуються на звичайних шосе, тому їм доводиться ділити трасу з вантажівками, легковиками тощо… На щастя, Лайфаймер обійшовся без переломів. Тепер він лікується на батьківщині, у США. «Якщо чесно, я був у шоці. Насправді я відчув сильний удар у спину, і тепер можу сказати: мені сильно пощастило, що я залишився живим», — розповів Леві після інциденту.

Найцікавіше — попереду

Узагалі–то, провідні гонщики світу не викладаються на ранніх гонках сезону. Вони орієнтуються на головні старти — «Джиро д’Італія», «Тур де Франс», «Вуельту», тому ощадять сили й поступово намагаються вийти на пік форми. Часто буває, що й лідери команд відпрацьовують амплуа «грегорі» — зброєносців, роль яких — підвозити воду, продукти, везти «на колесі» партнерів по команді, першими розтинаючи повітря. Сьогодні «мамонти» підтримують своїх пересічних колег — а на головних гонках ті віддячать.

Зокрема, австралієць Кайдел Еванс — минулорічний переможець «Тур де Франс» — фінішував лише 32–м на гонці «Тіррено–Адріатіко». Він пропустив уперед партнера по команді «Бі–Ем–Сі» Марко Пінотті, який розташувався на 30–й сходинці.

«Я почувався досить добре. Але не на тому рівні, коли я міг би створити конкуренцію для хлопців, котрі на цей час є найкращими. Не відчуваю жодного стресу. Залишається багато гонок, багато роботи для того, щоб показати себе», — зазначив Еванс у блозі на власному сайті.

Минулого тижня Кайдел продемонстрував здібності на дводенній гонці у Франції, яка, втім, не входить у серію змагань «ПроТуру». Австралієць фінішував першим і обіцяв французам повернутися ще сильнішим улітку, на «Тур де Франс». Головним ворогом титулованого гонщика може стати… вік. Торік, будучи 34–річним, Еванс увійшов у п’ятірку найстаріших спортсменів, які перемагали на «Великій петлі».

Наразі найбільше перемог назбирав бельгієць Том Боонен — переміг на трьох «одноденках». Йому допомагали рідні стіни, тобто дороги, — всі три перемоги здобуто на шляхах Бельгії. Досить хороший доробок у австралійця Саймона Джерренса. Він переміг на першій професійній багатоденці сезону, «Тур Даун Андер» (Австралія), і виявився найсильнішим на престижній одноденці «Мілан—Сан–Ремо».

 

ГОЛОВНІ ПОДІЇ–2012

«Джиро д’Італія» 5.V–27.V 21 етап (3476 км) старт — у Данії, фініш — у Мілані

«Тур де Франс» 30.VI–22.VII 20 етапів + пролог (3479 км) старт — у Бельгії, фініш — у Парижі

Олімпійські ігри (велоспорт) 28.VII–12.VIII 18 дисциплін Лондон

«Вуельта» 18.VIII–9.IX 21 етап (3282 км) старт — у Памплоні, фініш — у Мадриді

Чемпіонат світу з велошосе 15.IX–23.IX 12 дисциплін Голландія (Лімбург)

 

А НАШІ ЯК?

Щодо єдиної української команди (а точніше, напівукраїнської), що має ліцензію «ПроТуру», — «Лямпре–ІСД», то вона поки що не сходила на п’єдестал. Найкращими результатами команди стали шосте місце Даміано Кунего на «Вуельті Каталонії» та сьома позиція Мікеле Скарпоні на «Тіррено–Адріатіко». Команда виставила сильний склад на «Тур Країни Басків» і сподівається на позитивний результат.

На жаль, українські гонщики відіграють другорядні ролі у цій інтернаціональній «стайні», що фінансується «Індустріальним союзом Донбасу».

Серед 28 членів команди українців шестеро — Денис Костюк, Юрій і Дмитро Кривцови, Олександр Квачук, Олександр Шейдик, Віталій Буц.