Піднімемо ціну чи нехай їздять?

13.01.2012
Піднімемо ціну чи нехай їздять?

Хто має вдома запас сіна, за акцизом не стежить. (Фото Рейтер.)

У перший день нового, 2012, року в Україні непомітно для стороннього ока зросли акцизи на пальне: на 16 євро за тонну бензину та на 3,7—8 євро за тонну дизеля. Це дало змогу — деяким експертам та учасникам ринку — вести мову про підвищення вартості бензину. За прогнозами, вартість А–95 уже у другій половині січня може зрости на 15—20 копійок.

Утiм подібної точки зору дотримуються не всі. «Так, звичайно ж, акцизи входять у структуру вартості бензину, а тому їх підвищення, теоретично, мало би вплинути на здорожчення пального, — пояснює «УМ» директор науково–технічного центру «Психея» Сергій Сапегін. — Утiм такий процес не є автоматичним». На його думку, низка факторів на ринку грає проти підвищення вартості пального. «Насамперед, у трейдерів є досить великі запаси бензину, куплені ще за час дії попередніх акцизів, — продовжує Сапегін. — Проти подорожчання бензину виступає і низький сезонний попит. Але найголовніше, що у структурі ціни був запас для невеликого підняття акцизів».

На паливному ринку нині існує ще один украй невигідний для продавців пального тренд. Населення нині переходить із дорожчих марок пального на дешевші. Тобто, ті, хто раніше користувався А–95, заливає у бак А–92. А споживачі низькооктанових марок, у свою чергу, переходять на скраплений газ. До речі, за статистикою, у листопаді минулого року продаж бензину зменшився на 11% відповідно до аналогічного періоду 2010 року. І така тенденція також не додає оптимізму трейдерам.

Утiм вартість паливних цін у нашій країні диктують не тільки акцизи і не тільки ринок. Так, влада періодично лякає свій народ нестримним бажанням запровадити додатковий податок на пальне. Його можливу появу активно обговорювали торік, але, на щастя, обкласти нас додатковим фінансовим тягарем не наважилися. Поки що... Експерти прогнозують, що у разі проблем iз бюджетом уряд може–таки наважитися завдати точкового удару по своїх автомобілістах.

Впливають на ціну пального і котирування нафти на світових біржах. Ціновий коридор, у якому може коливатися ціна бареля нафти найближчим часом, передбачає, що цiна літра А–95 може коштувати від 8,60 до 14 гривень. Якщо ціноутворення, звичайно ж, відбуватиметься з урахуванням ринкових реалій. Особливості вітчизняного паливного ринку свідчать: підвищення вартості нафти впливає на здорожчання бензину значно сильніше, ніж зниження нафтових цін на її здешевлення.

Ну і ніхто, врешті–решт, не може дати гарантію, що на паливному ринку України не станеться дивного і малозрозумілого необґрунтованого зро­стання цін, яким потім вельми зацікавиться Антимонопольний комітет. Утiм запал антимонополістів у наших реаліях має звичку швидко вивітрюватися — і призводити, у кращому випадку, до штрафів, які аж ніяк не завадять трейдерам отримати свої скромні надприбутки. Експерти такий хід подій, утiм, не виключають. Адже, якщо у нас бензин дорожчає, то це, як часто потім виявляється, було комусь потрібно...