Книга на вимогу

11.11.2011
Книга на вимогу

На вiдкриттi книгарнi EBM викликала ажiотаж. Але як вона працюватиме надалi — питання вiдкрите. (Фото Юрiя САПОЖНІКОВА.)

«Так, у нас поки мало книг, — погоджується директор щойно відкритої книгарні «Сяйво книги» Людмила Волкова. — Але видавництва, зрозумівши, що ми не є правонаступниками «Сяйва», будуть iз нами співпрацювати. Наразі за словами пані Волкової, тут є книги від 40 видавництв, що погодилися дати свою продукцію під реалізацію, проте здебільшого це старі (2000, 2008, 2009 рр.) й малопопулярні видання. Основна проблема книгарні — катма грошей: «Підприємство новостворене, і ми не маємо свого статутного фонду. Олександр Павлович (Попов. — Ред.) пообіцяв швиденько прийняти рішення щодо поповнення нашого статутного фонду, тоді ми вільно зможемо закупити необхідні нам книжки», — каже пані Волкова. Тобто для книголюба йти в «Сяйво книги» підстав поки нема, й перевірити факт мінімальної націнки (як заявлено, від 10 до 40 відсотків) поки не можна. Тому мета подорожі — швидше екскурсійна: у книгарні зроблений гарний ремонт (коштував 780 тис. грн.), а окрасою і гордістю закладу є машина зі швидкого друку книг. Саме на неї Попов робив найбільшу ставку, анонсуючи кілька місяців тому відкриття майбутньої комунальної книгарні.

Коли Espresso Book Machine (так називається диво–машина) почала з’являтися у бібліотеках та книгарнях США і Великої Британії, її відразу охрестили найбільшим винаходом у книгодрукарстві з часів Гутенберга. Espresso Book Machine (або скорочено EBM) за лічені хвилини може надрукувати, посортувати, зробити палітурку і прошити книгу. Espresso Book Machine by On Demand Books встановлені у США, Канаді, Австралії, Африці (Александрійська бібліотека), Японії, Китаї. У Європі — у Великій Британії (Лондон), Нідерландах (Амстердам і Гаага), а від середи — Україні (Київ). Щоправда, український екземпляр — це презентаційна модель, пояснює Ігор Холод, менеджер представництва Xerox в Україні: «Але вона у робочому стані. Магазин на ній буде друкувати книги і продавати». Ігор Холод пояснює принцип роботи машини: «Тут є локальний каталог, також користувач зможе за допомогою програмного забезпечення, що вбудоване в машину EspressNet, легко вибрати з інтернет–ресурсів чи локальних ресурсів книгу і надрукувати її будь–яким накладом, на будь–яких матеріалах, будь–якого розміру. Найбільший ресурс, який машина має у доступі, — Google Books, а це близько 3,5 млн. книг. Зараз ми завантажили близько 200 книжок, що знайшли у Google Books: це україно– та російськомовні книжки, які не підлягають захисту авторського права, оскільки видані до 1923 року, тобто це відскановані оригінали, часто з помітками автора чи читачів. Також машина має доступ до 10 тис. комерційних видань, переважно західних. Це підлягає захисту авторських прав, тому йде облік усіх надрукованих книжок, і автоматично автор і видавництво отримують свої гонорари».

Направду цікаво, чи не так? На відкритті книгарні Ігор Холод продемонстрував Попову надрукований на EBM «Кобзар», виданий у XIX ст. Що не кажіть, а така книга може бути оригінальним подарунком. Запитую: «Скільки ж вона мені може коштувати?». «Ціна залежить від паперу, обсягу, обкладинки», — відповідає Ігор Холод і відсилає до представників книгарні. Вони, у свою чергу, також не готові дати відповідь й обіцяють найближчим часом розробити детальний прайс–лист. Цікаво, що коли EBM у 2007 році встановили в одній із філій Публічної бібліотеки Нью–Йорка, перші книжки там друкували безкоштовно (перелік був невеликий — зокрема, «Пригоди Тома Соєра» і «Мобі Дік», проте це ж була піар–акція).

Якщо послухати представників влади та керівництво книгарні, то основна мета наявності EBM у «Сяйві книги» — дати можливість киянам оперувати найновішими світовими технологіями. Проте, зважаючи на всі обставини відкриття книгарні (передачу приміщення, судові позови попереднього орендаря ТОВ «Книгарня «Сяйво» й терміновий ремонт) усе це нагадує більше піар–акцію влади, що хоче задобрити киян. «Ви думаєте, владі зараз просто вирішувати такі питання. Так піддержіть же владу! Що ж ви провокацію складаєте. Там люди, яким заплатили — я знаю, скільки і хто», — емоційно відповів очільник міста «УМ» на запитання, чому у книгарню не пускають мітингуючий колектив. Якщо ж машину вирішать купити, то доведеться викласти один мільйон двісті тисяч грн. (за словами представників Xerox в Україні, у США ціна машини складає 115 тис. дол.), хоча раніше вже заявлялося, що Київрада виділила на закупівлю цього обладнання два мільйони. «Ми проведемо аналіз, скільки людей за місяць зацікавилося, скільки книжок надрукували, і тоді скажемо, популярна вона чи ні», — каже Людмила Волкова. Скептики щодо «найбільшого винаходу з часів Гутенберга» зауважують, навіщо платити гроші за те, що можна роздрукувати з інтернету «на шару». Наскільки успішним виявиться цей проект від Попова (який, до речі, планує створити мережу муніципальних книгарень), покаже час.

 

ДО РЕЧІ

За інформацією «УМ», Espresso Book Machine в авральних умовах доставляли в Україну зі США. Представника Xerox в Україні нібито викликали в КМДА і в разі успішного проведення термінової поставки обіцяли значну винагороду. А в разі невкладання в строк — значні проблеми. Така поспішність була пов’язана з тим, що першим користувачем машини мав стати Президент Віктор Янукович. Проте відкриття книгарні відбулося без нього.