Дорого і страшно

28.09.2010

Новації Податкового кодексу ускладнять ще й життя автомобілістів. І хоча де–юре влада скасовує транспортний збір, фактичні ж витрати власників чотириколiсного друга суттєво зростуть. Так, збір, якщо кодекс ухвалять, треба буде сплачувати всього один раз — під час купівлі авто, а не що два роки, як є тепер. Натомість акциз на бензин подорожчає з 132 до 182 євро за тонну. Відтак, за словами експертів, пальне подорожчає на 50 копійок за літр.

Аналітики порахували: якщо раніше власник машини з двигуном 1,8 літра платив збір 126 гривень за рік, то цю суму внаслідок подорожчання пального — при скромному проїжджанні тисячі кілометрів за місяць і витраті 10 літрів на 100 км — він «прокатає» всього лише за 2,5 місяця. Тобто де–факто милість уряду виллється йому у п’ятиразове подорожчання. Власники ж менш потужного двигуна, скажімо, 1,4 літра виявляться обділеними у вiсiм разів! Експерти, навіть ті, які раніше підтримували проект заміни збору збільшеним акцизом, у шоці. «50 євро на тонні — це явно забагато. Ми підрахували: 12 копійок за літр цілком можуть компенсувати втрати для держбюджету», — стверджує гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів Олег Назаренко.

Утiм найцікавіше, як це часто буває, ховається за кадром. Влада не може пояснити, на які цілі витратять «зайві» 38 копійок за літр: це шалена сума. Можна допустити, що кошти підуть явно не за профілем їх надходження: тобто не на ремонт доріг та облаштування інфраструктури, як би це мало бути за логікою. Тим паче що проблема безпеки в Україні стоїть надзвичайно гостро. Щороку, в тому числі й через погані дороги та відсутність пасивних засобів безпеки, в Україні гине 7 тисяч людей, а 40 тисяч отримують травми. Причому найбільше страждає найпродуктивніша частина населення: 40% — це молоді люди віком до 25 років.

«Кількість загиблих на дорогах співставна з кількістю пасажирів дев’яти–п’ятнадцяти великих авіалайнерів. І якщо би ця цифра стосувалася літаків, то всі б звернули увагу на жахливість ситуації. А так... — констатує президент Асоціації безпеки дорожнього руху Михайло Берлін. — Тим часом, за даними опитувань, 74% українців невдоволені ситуацією на дорогах. Тобто люди бояться бути учасниками дорожнього руху. Але, на жаль, суспільство не відчує небезпеки в цілому».

Тим часом, за статистикою, внаслідок ДТП найбільше страждають бідні родини та громадяни бідних країн. За даними аналітиків, групою ризику в Україні є 70—80% українців. «Керівник ізраїльської асоціації безпеки руху сказав: раніше він, а також суспільство вважали причиною ДТП людину. А нині переконані — винуватцем є держава», — каже Берлін. Утiм стан доріг в Україні в 2010 році вважають найгіршим за останні десять років, а витрати на їх облаштування не перевищують третини від потреб.

 

КОМЕНТАР

Прихована епідемія — проти українців

«В останньому звіті Світового банку йдеться, що в українця шанс загинути внаслідок аварії на дорогах вчетверо вищий, ніж у мешканця Західної Європи. В Україні гине 20 чоловік зі 100 000, а у Європі — всього п’ять. Перша причина цієї прихованої епідемії — поганий стан доріг», — сказав Мартін Райзер, директор Світового банку в Україні. Ця інституція, до речі, погоджується фінансувати «антиаварійні» роботи в Україні — якщо влада створить прозору структуру для розпорядження коштами.