Чи є життя без авто?

25.09.2010
Чи є життя без авто?

Велосипед — чудова альтернатива автомобілю. І дешевше, і екологічніше, і здоровіше! (Фото Рейтер.)

У середу в Європі завершили відзначення Тижня мобільності — інформаційно–роз’яснювальної кампанії, спрямованої заохотити людей частіше користуватися велосипедом та відмовитись від авто задля збереження довкілля. Кульмінацією Тижня мобільності стало відзначення Дня без автомобіля 22 вересня. Цього року до акції на рівні місцевої влади долучилося більш як 1500 європейських міст та містечок. Зокрема, в Польщі європейську ініціативу підтримало 114 міст. В Україні ж Тиждень мобільності пройшов майже не поміченим. До кампанії на офіційному рівні долучилися лише два населенi пункти: Львів і... селище Костилівка Рахівського району, що на Закарпатті. Офіційний Київ акцію вирішив проігнорувати, відтак ініціативу у свої руки взяла Асоціація велосипедистів Києва. «УМ» дізналася, що iз цього всього вийшло.

 

Для співробітників — велопарковка з відеонаглядом

Як уже повідомляла «УМ», до 22 вересня Асоціація велосипедистів Києва підготувала низку заходів та акцій i поставила собі за мету хоча б на один день розвантажити столицю від автомобілів. «Для цього треба 22 вересня лише пересісти на велосипед!» — закликали в асоціації. Напередодні тут навіть організували невеличку «репетицію» Дня без авто — Києвом на велосипедах проїхались представниці прекрасної статі та ще й у спідницях! Утiм навіть красиві дівчата не змусили затятих автомобілістів обміняти улюблене авто на велосипед: у день «ікс» — 22 вересня — Київ потерпав від заторiв.

Утiм від провалу День без авто врятувала маса любителів двоколісного транспорту, які цього погожого ранку показово вирушили на роботу на велосипедах. У цей же час у Києві стартували транспортні перегони: із трьох «спальних» районів столиці одночасно виїхали групи, до яких увійшли велосипедист, пішохід (який мав право користуватися громадським транспортом. — Авт.) і автомобіліст. Їхнім завданням було дістатися Софійської площі, не порушуючи Правил дорожнього руху. «Першими до Софійської площі дістались велосипедисти!» — урочисто оголосили організатори.

Також 22 вересня у столиці підбили підсумки конкурсу «Велопрацедавець–2010». Як писала «УМ», напередодні Дня без авто в Асоціації велосипедистів Києва обирали роботодавця, який найкраще потурбувався про працівників–велосипедистів. Переможцем виявилась IT–компанія GlobalLogic. Тут працює більше 10% щасливих велосипедистів, для яких діє велопарковка з відеонаглядом, працює душ та роздягалка, де вони можуть переодягнутись у робочий одяг. До слова, друге та третє місця в рейтингу також посіли IT–компанії «Мелексіс Україна» та «Майндспід Текнолоджис». «Можливо, програмісти частіше їздять на велосипеді», — припускає організатор Дня без авто в Києві Ірина Бондаренко, яка радить усім працівникам не соромитись просити керівництво створити належні умови.

Вiсiм хвилин крутиш педалі — і ти в центрі

Львівська міська рада спільно з Німецьким товариством технічного співробітництва провела низку заходів у рамках Європейського тижня мобільності. Місто Лева з вузькими вуличками щороку дедалі більше потерпає від напливу машин. Відтак проведення Дня без автомобіля стало для львів’ян справжнім святом. Дивує лише, що місто вирішили звільнити від «залізних коней» не в будній день, а минулої неділі, коли міські дороги не були перевантажені авто. Утiм свідомі жителі міста добровільно долучались до акції й отримували задоволення. «Я не знаю, що в цей день робили чиновники нашої міської ради, особисто я цей день провів зі своєю сім’єю на велосипедах», — зізнався в розмові з «УМ» координатор тижня мобільності, працівник відділу промоції Львівської міської ради Маркіян Микитка.

21 вересня у місті, як і в столиці, провели змагання у форматі «велосипедист—пасажир громадського транспорту—автомобіліст». Аліні Волошинець випала місія добиратись до пункту призначення на громадському транспорті. «Змагання почались о 8:50 з вулиці Івана Франка, 138, — розповіла «УМ» Аліна. — Я добиралася до центру міста — площі Ринок на трамваї. Потрібно було максимально швидко доїхати». На перемогу жодних шансів у дівчини не було: на півдорозі трамвай довго простояв на світлофорі, бо «в попереднього щось поламалось», а коли знову рушили, то через п’ять хвилин потрапили в затор, тому що на наступному перехресті сталася аварія. «Довелось іти пішки, відтак прибула на площу Ринок за півгодини, автомобіліст доїхав за 18 хвилин, а велосипедист чекав нас уже за вiсiм хвилин після старту змагань», — пiдсумувала Аліна.

У Львові також провели виставку велосипедів, велоігри та конкурс дитячих малюнків на асфальті. А для тих, хто цікавиться історією Львівщини, 22 вересня організували безкоштовну велоекскурсію по «Золотій підкові». Екскурсовода «УМ» застала за кермом велосипеда — Роман Холонівський якраз подорожував із туристами зам­ками Львівщини. «На цю безкоштовну екскурсію зголосилось усього троє людей, — каже «УМ» співрозмовник. — Пояснення цьому напевно — будній день, багато людей на роботі. З іншого боку, мушу сказати, що більшість туристів все–таки віддає перевагу автобусним екскурсіям».

«Усіх попередили і перекрили дорогу»

У маленькому населеному пункті Костилівка, де проживає всього 3053 мешканці, примудрились утерти носа всім великим українським містам. Тут упродовж 16—22 вересня говорили про шкоду куріння, побутове сміття та пропагували здоровий спосіб життя. Із цієї нагоди сюди навіть завітав представник Корпусу миру США.

«Ми вперше взяли участь у Європейському тижні мобільності, — розповіла «УМ» сільський голова Костилівки Ольга Сметанюк. — Щодня проводили по 1–2 заходи. Основна ставка в нас була на школярів. Багато старших мешканців села не перевиховаєш, а діти — наше майбутнє». Як розповіла Ольга Вікторівна, впродовж тижня мобільності в селі для учнів шкіл медики спільно з представниками Карпатського біосферного заповідника провели семінар, де розповіли про охорону навколишнього середовища. Також у Костилівці провели конкурс шкільних творів про екологію, всім селом збирали побутові відходи та відкрили спортивний майданчик, який спорудила сільська рада для дітей. А у вівторок селяни на знак солідарності з європейцями перекрили дорогу. «У нас у Костилівці близько трьох тисяч мешканців, але багато мають машини, є і вантажівки, — каже Ольга Вікторівна. — Ось ми заздалегідь усіх попередили, розвісили оголошення і перекрили дорогу».

Віце–спiкер ВР проїхався в метро

Долучитись до відзначення Дня без авто запрошували й Президента та його адміністрацію, членів Кабміну та інших чиновників. На початку верес­ня всі вони отримали лист від Асоціації велосипедистів Києва iз закликом приїхати на роботу на велосипеді. Проте з українських високопосадовців участь в акції взяли одиниці. Так, наприклад, голова Держкомпідприємництва Михайло Бродський на запитання, чи буде брати участь в акції, взагалі обурився: «Я ж на дер­жавній службі, мені не можна без авто. Як на роботу добиратися, з Леонідом Михайловичем на вертольоті?!». Міністр у справах сім’ї, молоді та спорту Равіль Сафіуллін напередодні Дня без авто висловлював готовність відмовитись від машини, але заявив, що буде в Баку на конференції. «Там постараюсь відмовитись від авто і пересуватись пішки!» — запевнив високопосадовець, що, на думку кореспондента «УМ», сумнівно.

Мужній вчинок у вигляді поїздки на роботу на метро здійснили віце–спікер Микола Томенко та його молодий колега з БЮТу Євген Суслов, що ховався від киян за мужніми плечима охоронця. На запитання журналістів, чому віце–спікер не пересідає на велосипед, як це робить більшість європейських політиків, Микола Томенко запевнив, що «був готовий до цього, аби підйому під гору не було»: «Ну, не з руки мені тягти вгору велосипед. Аби було рівно, то можна було б».

На станції метро «Мінська» сумлінні посадовці вирішили заховати подалі свої чиновниць­кі посвідчення та придбали жетони. Люди у потязі метро впізнавали знайомі депутатські обличчя, однак спілкуватися не поспішали. Врешті політики щасливо дістались до Верховної Ради. Утiм сумнівно, що такий маршрут на роботу стане для них правилом.

 

А ЯК У НИХ?

З «олімпу» — на землю

Заступники Лужкова мокли під дощем, а Жириновського так і не дочекались у метро

Москва також долучилася до Дня без авто. Утiм лише символічно. У російській столиці, як і в Києві, спостерігались традиційні кілометрові затори, а більшість політиків не змогли відмовитись від фешенебельних автомобілів. Зокрема, віце–спікер Держ­думи РФ Володимир Жириновський діставався на роботу на розкішному «Майбасі» вартістю понад мільйон доларів. Нічого дивуватись, якби напередодні політик не заявляв, що цього дня скористається «підземкою».

Тим часом, як повідомляє «Інтерфакс», перший заступник мера Москви Юрія Лужкова Юрій Росляк прибув на службу на метро. Своїм ходом до мерії діставалася і заступниця Лужкова Людмила Швецова. Та по дорозі бідолашна намокла під дощем і забігла зігрітись у салон краси. Зразковий приклад росіянам подав і мер міста Сочі Анатолій Пахомов, який ішов на роботу пішки.

  • Тече вода, тече брудна

    Більш як двадцять років триває екологічна сага про забруднення території на кордоні Молдови (Сороки) й України (Цекинівка, Ямпільський район ) через річку Дністер. І весь цей час — лише перемовини, передмови й постскриптуми. А тим часом зношена труба промислових відходів завдовжки 6,2 км через Дністер продовжує забруднювати басейн річки як на території Вінниччини, так і нижче за течією — в Одеській області. >>

  • Сміттєві війни

    Найчастіше ущерть переповнені сміттєві звалища в Україні гниють десятиліттями через відсутність коштів на їх впорядкування. Але в Люботині, де полігон твердих побутових відходів (ТПВ) скоро дійде до будинків містян, сталася нетипова як для вітчизняних реалій історія. >>

  • Колекція, що пастки плете

    У нашому світі мешкає приблизно 40-45 тисяч видів павуків, а їхня кількість така велика, що кожна людина на відстані п’яти метрів біля себе знайде цю істоту. Науковці вивчають унікальні властивості павутини та, ґрунтуючись на дослідженнях, розробляють надміцні волокна чи біоматеріал, на якому зможуть вирощувати людську шкіру. >>

  • У ліс ходити — ліс любити

    Перший фестиваль шкільних лісництв відбувся на Черкащині. Участь у ньому взяли десять команд, по одній від кожного лісгоспу. Під час фестивалю школярі, а всі команди прибули у спеціальній формі, придбаній лісництвами, наввипередки демонстрували свою любов та шану до лісу. >>

  • Епідемія пожеж може повторитися

    Пожежі торф’яників були однією з головних тем упродовж тривалого часу для значної частини українців. Благо, забруднене повітря, яке перевищувало навіть у деяких районах столиці норму в 6 разів (зрозуміло, у навколокиївських епіцентрах загорань ситуація була ще гіршою), почало приходити в норму. >>