Справа за автографом Януковича

24.07.2010

Позавчора Голова Верховної Ради Володимир Литвин таки підписав ухвалені парламентом скандальні закони про місцеві вибори та про судоустрій і статус суддів. І це при тому, що лише закон про місцеві вибори містить 42 (!) сторінки зауважень Головного юридичного управління ВР.

Наразі обидва закони, згідно з процедурою, направлено на підпис Президенту Януковичу. І хоча чимало правозахисників, експертів та представників громадських організацій закликали главу держави застосувати до цих законів право вето, очевидно, цього не станеться. Адже обидва закони враховують інтереси нової влади як щодо комфортного для ПР проведення місцевих виборів 31 жовтня з одночасним послабленням позицій конкурентів, так і щодо впровадження контролю над Фемідою.

«Я б узяла на себе відповідальність звернутися до Президента з проханням не підписувати ухвалений закон про місцеві вибори. У ньому є низка положень, що мають ознаки неконституційності», — заявила в ефірі «5–го каналу» член Венеціанської комісії від України Марина Ставнійчук. Адже новий закон забороняє військовослужбовцям термінової служби й ув’язненим брати участь у місцевих виборах, оскільки, на думку законодавця, вони не є членами територіальної громади. Пані Ставнійчук також переконана, що низка положень цього закону безпосередньо утискують як права громадян на вільні вибори, так і права тих, хто збирається балотуватися до місцевих рад.

Щодо закону про судоустрій і статус суддів, то найбільшим його опонентом є голова Верховного Суду Василь Онопенко. Натомість Президент Янукович схвалив відповідний законопроект іще на етапі направлення на розгляд депутатів. Мовляв, якщо ми допустили якісь помилки, то виправимо їх колись потім...

 

ОЦІНКА

Вітчизняна судова система і, перш за все, її структура та ієрархія потребує змін, вважає член національного бюро партії «Сильна Україна» Олександра Павленко. Втім, на її думку, жоден із наявних нині проектів таких змін не є ідеальним через заполітизованість і бажання політиків поставити судову гілку влади під власний контроль. Крім цього, варто посилити кримінальну відповідальність суддів, і це питання з огляду на його соціальну значимість широко обговорюють політики. Але далі слів справа не просувається, бо таке поліпшення судової системи не дає контролю над нею. Змін потребують й окремі процедури процесуального законодавства, але це питання обговорюють лише в юридичному середовищі.