Знак «40» — найвигідніший інвестпроект!

22.07.2010

Автомобільна аварія — це не тільки горе, біль і чиїсь страждання. Європейські економічні аналітики свого часу порахували: загальні збитки від ДТП становлять від 3 до 6% ВВП держави. Як би це не звучало цинічно, але витрати, пов’язані зі смертями та травмами на дорогах, оцінюються на рівні 1–2% валового внутрішнього продукту — чим вищий рівень життя у державі, тим більше вона втрачає.

Розуміючи проблему, уряди країн світу витрачають на запобігання дорожнім аваріям 500 млрд. доларів щороку. Наші сусіди росіяни, скажімо, не шкодують 34 млрд. доларів, Туреччина — 14 млрд., найближчий західний сусід — Польща, якого за кількістю населення можна порівняти з Україною, — 10 млрд. Наша держава — удвічі менше: 5 млрд. доларів у рік.

Проблема навіть не у фінансовій кризі. Європейські експерти стверджують, що їхні держави отримують вагомий прибуток від цільових інвестицій у дорожню безпеку. Причому економічний ефект від таких інвестицій буває навіть більшим, ніж вигода від багатьох комерційних проектів. Отже, останній тренд: більшість розвинених держав щороку вкладає дедалі більші кошти в не просто рівні, а саме безпечні дороги.

Звичайно, оцінити економічну ефективність капіталовкладень у такій делікатній сфері досить непросто. Аналітики беруть до уваги збитки від втрати дієздатності людини, необхідність витрачати кошти на лікування та утримання інвалідів, а також непрямі збитки: несплачені податки, ненароджені діти... Тож результати досліджень у різних країнах суттєво різняться, але масштаб проблеми видно добре.

— Створення якісних доріг — це перше завдання, — заявив на брифінгу директор представництва Світового банку в Україні, Білорусі і Молдові Мартін Райзер. У звіті Світового банку, який фінансує розв’язання цієї проблеми, вказано: головні ризики ДТП в Україні — це неправильне проектування доріг. Найчастіше, це непередбачені переходи або доріжки для пішоходів. Становлять проблему також відсутність знань і навичок у тих, хто сідає за кермо, перевищення швидкості тощо. Результати першого національного соціологічного дослідження, проведені на замовлення Асоціації безпеки дорожнього руху та Міжнародного фонду «Єдиний світ», показали: три чверті опитаних не задоволені ситуацією на вітчизняних дорогах.

Тим часом у Європі вже давно зрозуміли необхідність системного підходу і створили Національні центри безпеки руху в кожній європейській державі. Їхнє завдання — розробка стратегії і координація дії виконавчих органів. Голова координаційної ради Асоціації безпеки дорожнього руху Олександр Скибінецький наполягає на затвердженні державної програми забезпечення безпеки руху на 2010—2016 роки. Президент Асоціації Михайло Берлін пояснює: 70% ДТП стається з вини людей — найбільше аварій виникає через перевищення швидкості й керування авто у стані сп’яніння. «Це факт, але світова практика використовує сьогодні кардинально новий підхід до безпеки руху, — каже пан Берлін. — У комплексі розглядаються три компоненти динамічної системи: учасник руху, транспортний засіб і дорожня інфраструктура». Тобто йдеться про зовсім інший підхід, ніж його прийнято застосовувати в нас: не звинувачувати в усіх гріхах водія, а спочатку створити для нього необхідні умови, а вже потім вимагати.

До речі, Світовий банк при партнерській участі ряду структур готовий надати Україні технічну й фінансову допомогу в реалізації планів із безпеки дорожнього руху: відповідно до резолюції ООН «Десятиліття дій за безпеку дорожнього руху». Але донори спочатку вимагають від влади чітких планів дій, тобто затвердженої Національної програми, яка може дати відповідь на просте запитання: наскільки ефективно будуть використані кошти.

 

Така прибуткова дорожня розмітка!

Заходи безпеки Економія (в євро, на 1 євро затрат)

Вибіркове проведення тестів на алкоголь 36

Дитячі крісла безпеки 32

Велосипедні шоломи 29

Мотоциклетні шоломи 16

Усунення перешкод вздовж дороги 19,3

Краще позначені пішоходні переходи 14

Освітлення проїжджої частини 10,7

Захисні огорожі вздовж проїжджої частини 10,4

Захисна загорожа роздільної смуги 10,3

Зменшення швидкості та інтенсивності руху в межах певної території 9,7

Використання фар (ближнє світло) вдень 4,4

Установка попереджувальних знаків перед небезпечними поворотами 3,5

Пішоходні мости або тунелі, підземні переходи 2,5

Найпростіша дорожня розмітка 1,5

Джерела: ETSC, Institute for road Safety Research SWOY, United States National Centre for Injuri Prevention and Control