Біполярний Миколай

22.12.2009
Біполярний Миколай

Польські акордеоністи Януш Войтарович і Павел Баранек на прощальній події року «Листи до Миколая». (фото Івана ЛЮБИША–КІРДЕЯ.)

Миколай, Чубай і фольклорний водограй

Місію презентувати традиційного Миколая взяв на себе найвідоміший апологет українських народних звичаїв Олег Скрипка. Саме з цього свята він розпочав різдвяний цикл «Вертеп», що відбуватиметься за старовинними мурами Софії Київської. Як обіцяють, узяти участь у святкуваннях зможе кожен охочий, варто лише буде купити звичайний квиток на вхід у заповідник. Презентація ж відбулася для обраних.

19 грудня Митрополичі палати Софії гуділи від вулика красивих і знаменитих гостей із дітьми. Попереду — Олег та Наталя Скрипки із двома хлопчиками. Тарас Чубай разом із дружиною–красунею Ольгою привезли своїх дівчаток — Меланію та Іванку. Ілько Фетисов із «Божичів» — Серафину, а Данило Данилейко із «Гуляйгорода» — малу Домініку. Непосидющі діти юрмилися під ногами, поки їхні тата й мами зігрівалися від морозів теплим глінтвейном. В очах рябіло від квітчастих хусток, вишитих сорочок, червоних корсеток і стилізованих під народні суконь. Оскільки Миколай — дитяче свято, спеціально для них поставили справжній вертеп — дерев’яний будинок на два поверхи із саморобними ляльками Богородиці, пастирів і пастухів в українських строях. Керував цим театром «Гуляйгород». «Це вертеп київських бурсаків, які ставили його у маєтку Галаганів, орієнтовно 1736 року», — пояснив Сергій Постольников.

«Дорослу» програму презентувала «Хореа козацька». Українські менестрелі ідеально вписувалися в антураж барокового приміщення Митрополичих палат. Проте їхні балади губилися в гудінні публіки: система запрошень, за якою можна було потрапити на Миколая до Скрипки десь дала збій, і на вечірку проникли підозрілі елементи, більше спраглі до безкоштовного столу ніж до високого мистецтва. Втім найбільш зацікавлені у виступі «Хореі» обступили гурт напівколом, заступивши його від столів.

Наступне свято «Вертепу» відбудеться у п’ятницю, 25 грудня, і розкриватиме тему «Різдво у світі». На православне Різдво запрошують 8 січня. На старий Новий рік, або ж Меланки — 13 січня. А на Василя — 15 січня. Всі програми розпочинаються о 17 годині. Завершить цикл свято Водохреща 19 січня.

«У лісі, лісі темному…»

У неділю «Гогольфест», задаючи тон новорічним святам, змусив від здивування роззявити роти не одній сотні відвідувачів одноденного фестивалю «Листи до Миколая». Направду, упродовж двох років проект культурно–мистецького центру «Дах» виріс у самостійний продакшн, який регулярно дивує киян артхаузною винахідливістю і незмінною містичністю.

Атмосфера таємничості оповила весь другий поверх «Мистецького арсеналу». На концерт хедлайнерів фестивалю — київської «ДахиБрахи» та польської групи акордеоністів Motion Trio — народ збирався поволі. Закутані теплими шарфами, закурені снігом і добряче замерзлі відвідувачі ніяк не могли втямити, що відбувається. На одинокій сцені публіку зігрівали сивочолий джазовий піаніст Петро Пашков та музикант Денис Іванов, більше відомий як директор компанії «Артхаус Трафік», який цього разу виступив у ролі клавішника групи «Діти капітана Гранта» (уявлення про цю формацію допоможе скласти назва пісні «Хіпі середнього класу»).

Перестрівши директора «Гогольфесту» Влада Троїцького біля бару, цікавлюся, в чому полягає концепція «Листів до Миколая». «Навіщо розказувати? Відчувайте», — поплескує мене по плечу режисер дійства. Отже, за першою ширмою на фестерів чекав дрімучий ліс справжніх ялинок, покритих паперовим снігом. Над головами носилися велетенські казкові звірі, якими всередині керували актори «Даху» на ходулях. А з–за лісу, за другою ширмою, доносилися награвання «ДахиБрахи». Коли розірвали перегородку, на аудиторію ринула лавина музичного етно–хаосу і мильний сніг.

Після новорічного циклу «ДахиБрахи» на сцену вийшли польські акордеоністи Motion Trio. Ті самі, що у 2005 році стали найяскравішою подією «Джаз–Коктебелю». Джазові імпровізації, імітації ді–джейської музики, рафінований авангард і рок, замішаний «на естетиці західного шоу», полонили не один музичний конкурс. На «Гогольфесті» тріо акордеоністів, ніби провідну рок–групу, тричі викликали на біс. Таких «Листів до Миколая» ще довго ніхто не забуде!