Секретні файли Кравченка

04.03.2004
Секретні файли Кравченка

Генерал Валерiй Кравченко.

      Із фрагментами матеріалів, які спонукали генерал-майора Валерія Кравченка звинуватити керівництво української Служби безпеки у негідних мундира «спецслужбовця» розпорядженнях, тепер може ознайомитися фактично кожен бажаючий. Звісно, якщо читає «Україну молоду» чи іншу опозиційну пресу або має доступ до мережі інтернет. Щоправда, не виключено, що ці документи з'являться й в офіційних ЗМІ, адже Президент дав «добро» на публікацію всього «доробку» Кравченка. Хоча скористався Кучминим дозволом не сам генерал, а голова парламентського Комітету з питань свободи слова та інформації, «наш українець» Микола Томенко. Учора на прес-конференції у кулуарах Верховної Ради пан Микола оприлюднив витримки з документів, які кілька днів тому передав йому опальний СБУшник. Судячи з усього, «обіцянки» Генпрокурора Васильєва порушити проти Томенка кримінальну справу, якщо він винесе ці матеріали на загальний огляд, опозиційного парламентарія не злякали, тим більше що висновок експертної групи при «Томенковому» комітеті цілком переконливо доводить, що жодного складу злочину в діях його голови немає.

      Не зупинило пана Миколу й небажання Кравченка передавати папери пресі. Як пояснив герой прес-конференції журналістам, докори сумління його не діймають: по-перше, він оприлюднив матеріали тільки після того, як Генпрокурор заявив, що в них немає нічого протизаконного, й відмовився порушувати за наявними в них даними кримінальну справу, а по-друге, розповсюджені ним тексти — це не оригінальні документи СБУ, а файли, набрані на його власному комп'ютері, тобто витяги з інструкцій Кравченка (усього таких документів у Томенка є вісім, однак оприлюднено лише чотири з них, оскільки решта, зі слів депутата, повторюють їх за змістом). У них прибрано всю службову інформацію СБУ — шифри, номери, вихідні дані й дати. За словами Томенка, він розповсюдив їх для того, аби «громадськість могла сама зробити висновок про законність циркулярів СБУ своїм агентам за кордоном». «Ми з генералом Кравченком вважаємо, що в цих розпорядженнях містяться ознаки злочину, а Кучма з Васильєвим так не вважають. От хай люди й розберуться, хто з нас має рацію», — підсумував голова інформаційного комітету ВР.

      Микола Томенко також не виключив, що в майбутньому оприлюднить нові матеріали, отримані від Кравченка, і наголосив, що виступає за проведення закритого засідання Верховної Ради, на якому депутати розглянули б передану Валерієм Кравченком інформацію і заслухали б iз цього приводу голову Служби безпеки Ігоря Смешка. «Цікаво було б почути на цьому закритому засіданні, чи є хоч один народний депутат, якому подобається, коли за ним слідкують і вивчають його вподобання працівники спецслужб», — констатував «наш» нардеп.

 

Документ 1 (фрагмент)

      За отриманими даними, на одному з невстановлених європейських телеканалів (вірогідно, німецькому) очікується показ програми або телесюжету, спрямованого на дискредитацію України як держави в цілому та компрометацію вищого керівництва нашої країни. За своїм змістом сюжет буде присвячений незаконній торгівлі людськими донорськими органами в Україні. У зв'язку з цим необхідно:

      — встановити наявність на всіх консульських обліках Тетяни Захарової, громадянки України, яка проживала в м. Харкові, та Олени Коломійченко (кореспондент радіо «Свобода»);

      — терміново направити в Центр каналом.... всю наявну інформацію стосовно зазначених осіб (в тому числі зв'язки, уподобання, спрямування матеріалів, ЗМІ, в яких публікуються);

      — зібрати інформацію стосовно телепрограми «Мона Ліза», її власників, засновників та керівників;

      — з'ясувати вірогідність появи зазначеного сюжету по телепрограмі «Мона Ліза» та вжити заходів з недопущення його трансляції.

      Також необхідно терміново отримати та направити в Центр усю інформацію стосовно можливого автора сюжету, тележурналіста (телеоператора)...

Документ 2 (фрагмент)

Щодо візитів посадових осіб

      У зв'язку з необхідністю інформаційного висвітлення результатів візитів осіб українських органів державної влади (від міністра та вище) за кордон просимо в терміновому порядку надсилати відповідні повідомлення, в яких висвітлювати наступні питання:

      — на чиє запрошення відвідувалась країна;

      — терміни візиту;

      — мета візиту;

      — програма візиту (стисло);

      — за чий рахунок відбувалось перебування української делегації (за рахунок приймаючої сторони або української сторони);

      — які були проведені переговори та які їх результати;

      — які підписувались документи;

      — з ким були проведені інші зустрічі (у тому числі з бізнес-колами), про що на них було домовлено;

      — інша важлива інформація.

      Зазначені повідомлення надсилати протягом доби після завершення візиту.

Документ 3 (фрагмент)

      У ході зустрічі з керівником «Представництва Європейської Комісії» Н.Жустеном, яка відбулась в листопаді ц.р., лідер блоку «Наша Україна» В.Ющенко виступив з ініціативою відносно проведення у грудні 2003 року в м. Києві міжнародної конференції, присвяченої обговоренню європейських перспектив України....

      Про свою згоду взяти участь у роботі вказаного заходу нібито повідомили Б. Клінтон, М. Олбрайт та З. Бжезинський....

      З метою отримання інформаційних та оперативних матеріалів відносно вищезазначеного форуму необхідно зорієнтувати джерела на здобуття інформації з таких питань:

1. Дата та місце проведення даної конференції.

2. Склад учасників, їх контакти, мета участі в заході.

3. Висвітлення конференції в ЗМІ України та за кордоном.

4. Реакція на подію та оцінки окремих виступів на цьому форумі з боку представників іноземного дипломатичного корпусу та інших закордонних представництв в Україні.

5. Подальші плани, наміри та можлива програма дій учасників конференції.

   При цьому особливої уваги заслуговує інформація, що стосуватиметься критичних виступів учасників форуму на адресу України, а також відносно проблем, які існують у нашій державі, та шляхів їх подолання.

      Із зазначених питань просимо оперативно (до...) інформувати Центр.

Документ 4 (фрагмент)

      ...Звертаємо увагу на необхідність здійснення постійної роботи, спрямованої на отримання інформації щодо:

      ...приїзду в країну Вашого перебування всіх без винятку українських делегацій, а також окремих посадових осіб, дії яких за кордоном можуть мати негативний вплив на реалізацію внутрішньо- та зовнішньополітичної стратегії України.

      З вищезазначених фактів вимагаємо своєчасного та повного інформування окремою довідкою за допомогою системи... у випадках передумов до можливих негативних наслідків — терміново у телефонному режимі.

      У разі виникнення надзвичайних суспільно-політичних чи інших резонансних подій у країні перебування доповідати негайно. В подальшому організувати постійне інформаційне супроводження Центру з даних проблем.

      Крім цього, орієнтуємо Вас на необхідність:

      — звернути увагу на проведення заходів, що зачіпають інтереси України, в країні Вашого перебування представниками політичних та ділових кіл, громадських організацій;

      — активізувати роботу серед української діаспори з метою отримання необхідної упереджувальної інформації в інтересах забезпечення безпеки нашої країни та такої, що стосується сприйняття іміджу України в країні перебування у контексті підготовки політичної реформи, президентських виборів та інше.

Фрагменти документів, переданих генералом СБУ Валерієм Кравченком голові Комітету ВР з питань свободи слова та інформації Миколі Томенку

 

Чому Микола Томенко не боїться ГПУ

      Перед тим, як оприлюднити матеріали, отримані ним від генерала Валерія Кравченка, голова «інформаційного» комітету Верховної Ради переконався, що притягнення до кримінальної відповідальності за статтею 328 Кримінального кодексу, яким пригрозив Миколі Томенку Генпрокурор Геннадій Васильєв, йому не загрожує. Згідно з висновком експертної групи комітету, 328-ма стаття ККУ «передбачає кримінальну відповідальність за розголошення відомостей, що становлять державну таємницю, особою, якій ці відомості були довірені або стали відомі у зв'язку з виконанням службових обов'язків, за відсутності ознак державної зради або шпигунства». «У нашому випадку інформація з обмеженим доступом була ввірена лише генерал-майору СБУ Валерію Кравченку в силу виконання ним своїх службових обов'язків, — пояснюють експерти, — а отже, інша особа, яка оприлюднить таку інформацію, зокрема народний депутат України або журналіст, не є суб'єктом злочину, передбаченого даною статтею 328».

      Окрім того, у частині 9 статті 30 Закону України «Про інформацію» сказано, що «інформація з обмеженим доступом може бути поширена без згоди її власника, якщо ця інформація є суспільно значимою, тобто якщо вона є предметом громадського інтересу і якщо право громадськості знати цю інформацію переважає право її власника на її захист». Оскільки, на думку фахівців, «інформація, яка міститься у матерiалах, переданих народному депутату України М. Томенку генерал-майором СБУ В. Кравченком, поза сумнівом є класичним прикладом об'єкта громадського інтересу», вона «має і повинна бути доведена до відома громадськості».

      Більше того, цю тезу підтверджують навіть норми Закону «Про державну таємницю», відповідно до статті 8 якого до державної таємниці не належить «інформація про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб». А саме про таку діяльність правоохоронних органів і розповідають документи опального генерал-майора. Не суперечить факт оприлюднення цих матеріалів і Закону України «Про Службу безпеки України», бо стаття 7 цього законодавчого акта «містить чітку заборону встановлення обмеження на інформацію щодо випадків протиправних дій органів і співробітників СБУ».

      І останній пункт: згідно з інформацією експертної групи, заява Генпрокурора про можливе притягнення народного депутата Миколи Томенка до кримінальної відповідальності за розголошення державної таємниці є «юридично необгрунтованою й такою, що містить  у собі ознаки образи честі, гідності та ділової репутації державного діяча, перешкоджання його професійній діяльності, відповідальність за що передбачена статтею 351 ККУ». Не кажучи вже про те, що, аби притягти нардепа до кримінальної відповідальності, треба спершу зняти з нього депутатську недоторканність...

  • У Верховній Раді оголошено перерву

    Після ранкових голосувань щодо програми діяльності уряду та законопроекту про пропорційну виборчу систему відбулося екстрене засідання фракції “Наша Україна”. >>

  • Почати знизу

    Доки український парламент, попри майданні обіцянки, не поспішає саморозпускатися, а ідея загальної децентралізації влади лишається в проектах, політики місцевого рівня вирішили взяти ініціативу в свої руки і почати ділитися досвідом та налагоджувати співпрацю з колегами, не чекаючи вказівок згори. >>

  • Вiдставили до лiкарнi

    Прокурор Черкаського району Руслан Олійник, він же син екс-мера Черкас і відомого народного депутата України Володимира Олійника, нині у реанімації. Туди він потрапив після того, як районну прокуратуру пікетували черкаські активісти, вимагаючи його відставки. >>

  • «УДАР» коліном

    Верховна Рада, котра ніяк не зважиться на «суїцид», помалу викликає гостре роздратування у найбільш палких прихильників дострокових парламентських виборів. Цього тижня із незвичною для себе різкою риторикою виступив депутат від «УДАРу» Павло Розенко, котрий заявив наступне: «УДАР» наполягатиме, щоб на одному з перших засідань через два тижні було все-таки проголосовано постанову (про саморозпуск), яка була підписана трьома політсилами... >>

  • Морозу відріжуть зв'язок,

    Як уже повідомлялося, спікер розпущеного парламенту Олександр Мороз планує скликати 4 вересня сесію ВР. На заваді цьому можуть стати досить цікаві чинники. >>