Етап аварій. Сезон аварій?!

18.03.2008
Етап аварій. Сезон аварій?!

Масса таранить Култхарда. (Фото Рейтер.)

59–й сезон «королівських перегонів» рвонув, що називається, з місця в кар’єр. Гран–прі Австралії задовольнив найрізноманітніші смаки любителів «Формули–1»: маса обгонів, аварій та інших пригод. От лише минулорічні чемпіони з «Феррарі» виявилися битими — це був день «Макларена».

«Як завжди, наша команда виконала пречудову роботу. Машина була просто феноменальна… Справжня мрія для того, хто хоче боротися за титул у цьому сезоні. Для «Макларена» гонка пройшла, як легкий вітерець. Уникнути багатьох неприємностей нам допомогли ранні піт–стопи — ми з ними добре вгадали», — сказав на прес–конференції по завершенні перегонів їх переможець Льюїс Хемілтон. На двох із новим партнером по команді «Макларен» Хейккі Ковалайненом вони заробили 14 очок, зробивши вагому заявку на успішний виступ у цьому сезоні.

«Паперове» очко для чемпіона

Чинний чемпіон «Ф–1» Кімі Райкконен, він же — володар минулорічного Гран–прі Австралії, цього разу був несхожим на себе. За підсумками кваліфікаційних заїздів він опинився на 16–й позиції, а в основній гонці хоч і здійснив серію вдалих обгонів, але заглох за п’ять кіл до фінішу. Боліди «Феррарі» в Мельбурні мали справді серйозні проблеми з двигунами — другий пілот «Скудерії» Феліпе Масса вибув із боротьби на 30–му колі, і також через несправності в моторі. Єдине очко до загального заліку Райкконен здобув не на трасі, а вже в кабінетах організаторів Гран–прі. Річ у тім, що всю дистанцію подолали лише семеро гонщиків, при цьому Рубенса Барікелло, котрий показав шостий час, покарали спочатку 10–секундною затримкою на піт–стопі, а потім — і взагалі дискваліфікацією (так оцінили невчасну дозаправку бразильця та виїзд із боксів на червоне світло). Тож на сьому й восьму залікові позиції пересунулися пілоти, котрі вилетіли з траси найпізніше: француз–новачок Себастієн Бурде й зірковий Райкконен.

Менше трекшн–контролю — більше аварій

Загалом, не закінчили гонку в «Альберт–парку» 15 (!) болідів. Уже в першому ж повороті зіткнулися й припинили змагання німець Феттель та італієць Фізікелла, одразу після цього вдарилися машини британців Баттона й Девідсона, а через них змушений був вибути з боротьби й господар траси Уеббер.

Само собою, проти гонщиків була 36–градусна спека. Але очевидно, що головною причиною таких «катастрофічних» перегонів стало нововведення у правилах — заборона трекшн–контролю, тобто електронних «підказок» для водія. Це означає, що тепер посилюється значення «людського фактора» — фатальною може стати навіть незначна, як за попередніми мірками, помилка в керуванні болідом.

Вельми показовим був крах Тімо Глока: молодий німець лише трохи вискочив за межі асфальтного покриття, наскочив на невеличкий горбок, а його машину закрутило по трасі, як дзиґу, й порвало на шматки; гонщик, на щастя, травм не зазнав. Трохи раніше, на 31–му колі, не впорався з керуванням дебютант «великих призів», син і тезко славнозвісного Нельсона Піке.

А особливо прикрою була зупинка поляка Роберта Кубіци з БМВ, який посів друге місце за підсумками кваліфікації й упевнено утримував цю позицію. До фінішу (а фактично — до восьми залікових балів) він не доїхав лише вісім кіл.

Найбільше ж обурювався ветеран Девід Култхард, котрого під час обгону на 26–му колі «підрізав» Феліпе Масса. Та так, що уламки боліда «Ред булла» розлетілися на десятки метрів, а бразилець поїхав далі. Нахабство йому, як уже було зазначено вище, не допомогло. І вибачатися перед шотландцем Масса відмовився, адже вважає, що виконував нормальний обгін по внутрішньому радіусу.

Разом на подіумі — як вісім років тому

Через усілякі «трах–бахи» машина безпеки виїжджала на трасу аж тричі. Це вельми допомогло аутсайдерам, котрі примудрилися залишитись на дистанції. Наздогнати Льюїса Хемілтона їм було нереально — темношкірий британець, мабуть, щось передчував, тому заходив на два піт–стопи завчасно і сповільнювався менше. Відтак виграв свій п’ятий Гран–прі в кар’єрі. Разом із ним зійшли на п’єдестал обливатися двоє німців — Нік Хайдфельд із БМВ й Ніко Росберг з «Уїльямса».

Для 22–річного Росберга це був перший подіум у кар’єрі «Ф–1». Цікаво, що з ровесником Хемілтоном вони вже якось стояли на одному подіумі — було це вісім років тому в гонках на картингах.

Фаворити сезону

Чи справді «Макларен» під­готувався до нового сезону значно краще, ніж «Феррарі», покаже вже наступний етап — Гран–прі Малайзії, що відбудеться наприкінці цього тижня.

Оглядачі сходяться на думці, що цього року за чемпіонський титул боротимуться ті самі команди, що й минулого, тобто «Скудерія» і «Срібні стріли». Нагадаємо, «Феррарі» виграло Кубок конструкторів–2007 лише завдяки анулюванню командних здобутків «Макларена» (через підозри у шпигунстві). Що ж до особистого заліку, то, очевидно, головна боротьба розгорнеться між Хемілтоном і Райкконеном, яких підтримуватимуть Ковалайнен і Масса. Букмекерська контора «Уїльям Хілл» називає фаворитом №1 британця, тоді як котирування Райкконена дещо нижчі.

А от, скажімо, Марк Уеббер важає, що в боротьбу за головний титул може втрутитися й чемпіон–2006 Фернандо Алонсо. Але для цього його команді «Рено» потрібно дуже постаратися. А перший етап не показав особливих технічних переваг французької «стайні». До речі, коефіцієнт «Уїльяма Хілла» на чемпіонство Алонсо — лише 1:25, такий самий, як і в Роберта Кубіци.

 

ТАБЛО

Чемпіонат світу з автоперегонів «Формула–1».
1–й етап. Гран–прі Австралії (Мельбурн, «Альберт–парк»). 307,574 км, 58 кіл

Залікова вісімка: Хемілтон («Макларен–Мерседес») — 1 год. 34 хв. 50,616 сек.; Хайдфельд («БМВ–Заубер») — відставання 5,478; Росберг («Уїльямс») — + 8,163; Алонсо («Рено») — +17,181; Ковалайнен («Макларен–Мерседес») — +18,014; Накаджима («Уїльямс») — +1 коло; Бурде («Торо россо») — +2 кола (не фінішував); Райкконен («Феррарі») — +3 кола (не фінішував).*

*Шостим на фініші був Барікелло («Хонда»), але ФІА анулювала його результат, наклавши дискваліфікацію за виїзд із боксів на червоний сигнал світлофора.

Особистий залік: Хемілтон — 10 очок, Хайдфельд — 8, Росберг — 6,
Алонсо — 5, Ковалайнен — 4, Накаджима — 3, Бурде — 2, Райкконен — 1.

Кубок конструкторів: «Макларен–Мерседес» — 14, «Уїльямс» — 9,
«БМВ–Заубер» — 8, «Рено» — 5, «Торо россо» — 2, «Феррарі» — 1.

 

НОВАЦІЇ–2008
Основні зміни в правилах

* Скасування трекшн–контролю. Ідеться про заборону використання електронних пристроїв, які компенсують надмірне обертання ведучих коліс, а також систем, що інформують водія про таке обертання. Це надає додаткової ваги помилкам пілота в керуванні болідом. Раніше трекшн–контроль уже забороняли, але повернули в 2001 році через неспроможність проконтролювати його використання командами. Однак тепер «Ф–1» перейшла до стандартного блоку керування двигуном (програмне забезпечення поставляє компанія «Майкрософт»), тож ФІА зможе точно визначати, чи є в машині трекшн–контроль.

* Лише один болід тепер зможе використати кожен гонщик на кожному етапі. Тобто в разі аварії у кваліфікації пілот не братиме участі в головній гонці.

Нова команда

* «Форс Індія». Це колишня стайня «Спайкер» (ще раніше — «Джордан»), яку викупив за 88 млн. євро індійський мільярдер Віджай Маллья. Формально команда індійська, але базується у Великій Британії, в Сильверстоуні (Нортгемптоншир).

Нові обличчя й трансфери

* Уперше з 1991 року серед учасників «королівських перегонів» немає жодного Шумахера: слідом за Міхаелем кар’єру гонщика закінчив і молодший брат, Ральф. Щодо Шумі–старшого, то він лишається консультантом «Феррарі» і навіть значиться в списку тест–пілотів «Скудерії».

Фернандо Алонсо після річної перерви повернувся в «Рено», зробивши «рокірування» з Хейккі Ковалайненом (той поміняв «Рено» на «Макларен»).

Новачки «Ф–1» — Казукі Накаджима («Уїльямс»), Cебастієн Бурде («Торо россо») й Тімо Глок (замінив Шумі–молодшого в «Тойоті»).

Другим пілотом «Рено» буде 22–річний Нельсон (чи Нельсіньйо) Піке — син славнозвісного бразильського гонщика, котрий був триразовим чемпіоном «Формули–1» в 1980–х роках.

Новим босом команди «Феррарі» замість Жана Тодта став Стефано Деменікалі.

Нові етапи

* У сезоні–2008 не буде етапів у Індіанаполісі (США) та Нюрнбургринзі (Німеччина). Гран–прі Європи з цього німецького автодрому переїхав на вулиці іспанської Валенсії. Також у календарі з’явився Гран–прі Сінгапуру — і тут гонка відбуватиметься в межах міста.