Яка медична допомога у разі COVID-19 безоплатна

01:55, 06.12.2020

Майже під кожним дописом про COVID-19 з’являються коментарі про те, що людям доводиться платити з власної кишені за ліки, передбачені національним протоколом лікування COVID-19, та часом безпосередньо за лікування хвороби в медзакладі. Ситуація дуже відрізняється залежно від регіону та медзакладу.

 

В якомусь фактично все можна отримати безоплатно, в іншому — треба платити навіть за витратні матеріали, і люди витрачають тисячі гривень на лікування.

 

Яка медична допомога у разі COVID-19 безоплатна, хто за це відповідає, і що робити, якщо в лікарні вимагають гроші за гарантовано безоплатні послуги чи ліки? Відповіді тут:

 

1.Медична допомога у разі хвороби на COVID-19, незалежно від тяжкості стану людини та перебігу хвороби, є безоплатною. Вона входить до програми медичних гарантій. Ще навесні було прийнято постанову КМУ про це. Це означає, що медзаклади, які відповідають вимогам, аби надавати таку допомогу, укладають договори з НСЗУ (Національна служба здоров'я України) та отримують кошти за лікування напряму від служби.

 

Ці послуги гарантовано безоплатні для кожного пацієнта, який потребує таку медичну допомогу, як і інші, що входять до програми медичних гарантій. Для цього створено окремі пакети.

 

2.Які саме є пакети з COVID-19?

 

Екстрена медична допомога з підозрою або підтвердженим COVID-19.

Робота мобільних бригад, які проводять забір аналізів вдома у пацієнтів і наразі працюють на базі поліклінік, амбулаторії та інших закладів охорони здоров’я.

Стаціонарна медична допомога пацієнтам з COVID-19.

 

Для оплати в межах цих пакетів є окремі тарифи. Скільки саме коштів отримують медзаклади? Це відрізняється. У постанові КМУ також є розрахунки, як саме формується тариф на надання медичної допомоги при COVID-19 — на відміну від інших пакетів, цей тариф розраховується здебільшого на основі спроможності медзакладу надавати допомогу хворим на COVID-19 — наявності та кількості медичних команд чи кількості апаратів ШВЛ та багатьох інших показників.

 

Отже, те, що входить в тариф, загалом покриває: надання медичної допомоги за національним протоколом, доплати медикам, які працюють з пацієнтами з COVID-19, та ліки, які входять до національного протоколу лікування. Засоби індивідуального захисту, а також частина ліків закуповуються за централізованими програмами МОЗУ.

 

В результаті виходить, що фактично все, що потрібно для лікування COVID-19 — ліки, витратні матеріали, власне сама медична допомога, повинно оплачуватися за тарифом і покривати всі витрати. Пацієнти не мусять витрачати гроші на це з власної кишені.

 

3. У разі госпіталізації до безоплатного пакета послуг з лікування в медзакладах включено:

 

▪ тестування на COVID-19

▪ лабораторні та інструментальні дослідження

▪ медична допомога відповідно до галузевих стандартів

▪ киснева підтримка, інтенсивна терапія та підключення до ШВЛ або ЕКМО за необхідністю

▪ медикаментозна терапія та знеболення за потреби

▪ консультації лікарів інших спеціальностей

 

І ще раз про ліки, бо найбільше скарг надходить саме у зв’язку з тим, що в медзакладах ліків немає, тому близьким пацієнтів треба купувати їх самостійно. Усі ліки, передбачені національним протоколом лікування COVID-19, включені до тарифу, за яким НСЗУ оплачує послуги медичних закладів, тому за ці ліки в медзакладі не повинні вимагати кошти чи просити їх придбати десь поза межами медзакладу в аптеках за власні кошти.

 

Очевидно, що в реальному житті не завжди все спрацьовує так, як написано в постановах чи алгоритмах дій. Це відбувається передусім через недотримання маршрутів пацієнтів у системі, проблеми з управлінням лікарень на місцевому рівні, дуже багато всього й залежить від головних лікарів медзакладів та, на жаль, поширеної звички говорити чи писати у звітах неправду — про наявність ліків, кисню чи інших речей, аби уникнути відповідальності чи не виглядати "погано".

 

Утім, зрештою відповідальність настає у вигляді великих фінансових втрат для пацієнтів та їхніх близьких, й найгірше — змарнованого здоров’я та життя.

 

Якщо в медзакладі вимагають гроші за ліки чи перебування в лікарні, які входять до пакета, — можна звернутися:

 

▪ На гарячу лінію НСЗУ за номером 16-77

▪ На гарячу лінію МОЗ України за номером 0-800-60-20-19

▪ На гарячу регіональну лінію з питань COVID-19 у вашому регіоні.

 

Обов’язково збережіть собі та поділіться цією інформацією та бережіть своє здоров’я.