Filmfest Hamburg: у Німеччині представлять українські фільми
Київський міжнародний кінофестиваль «Молодість» втретє представить свій національний конкурс українських повнометражних фільмів на Гамбурзькому кінофестивалі. >>
До повномасштабної війни росії проти України музей радо приймав відвідувачів. (Фото авторки, вересень 2021 р)
Російською авіабомбою у заблокованому рашистами з 1 березня незламному Маріуполі знищено Художній музей імені Архипа Куїнджі. Черговий варварський злочин росія у ході підлої повномасштабної війни в Україні здійснила 21 березня, повідомила Маріупольська міська рада в своєму телеграм-каналі.
Цей прицільний удар варто сприймати як не лише як цілеспрямоване нищення культурної спадщини. Варто згадати, що Архип Куїнджі – з греків, а власне Маріуполь має й дуже помітну у своїй історії сторінку грецьких переселенців.
18 березня нинішнього воєнного року для всієї України прем'єр-міністр Греції Кіріакос Міцотакіс повідомив у твітері про готовність відновити пологовий будинок у Маріуполі, який безжально розбомбила армія російської федерації 9 березня, що зафіксовано на чисельних світлинах професійного українського фотографа Євгена Малолєтки, який на той час знаходився у місті і знімкує для інформагентства Associated Press.
Тож небезпідставно можна вважати, що нищенням музею імені Архипа Куїнджі росія відповіла і Греції.
Оригінали «Червоний захід», «Осінь. Крим», «Ельбрус» Архипа Куїнджі, які знаходилися у Маріупольському музеї (Розміщені над експозиційними вітринами).
Власне у метриці майбутнього художника Архипа Куїнджі, народженого на українських землях у російській імперії 1841 року, у селі Карасівка, що ввійшло згодом у межі Маріуполя, значилося прізвищем Еменджі - «трудова людина». Згодом прізвище трохи змінили, воно в перекладі означає «золотих справ майстер», на російський лад «Золотарьов» - як згодом назвався один із братів художника.
І хоч значна частина життя живописця пройшла у Санкт-Петербурзі, куди незаможний молодий чоловік із третього разу вступив у художню академію, вважати російським його можуть лише пропагандисти країни-агресора, яка понад 300 років поневолювала Україну.
У 1875 році Архип Куїнджі написав картину «Чумацький шлях у Маріуполі» - і для митця в російській імперії це не могло бути просто зверненням до теми малої батьківщини. У 1876 році з’явилася «Українська ніч» художника.
Копія картини «Чумацький шлях у Маріуполі» із Маріупольського музею. Оригінал знаходиться у Третьяковській галереї країни-агресора.
Виходець із українського Приазов’я з 1882-го перестав виставлятися, і не показував своїх картин майже два десятки років, упродовж яких робив викладацьку кар'єру у Санкт-Петербурзькій імператорській академії мистецтв. І небезпідставно здається, що українська тема в його творчості могла стати причиною певного негласного тиску на художника в російській імперії, яка з часів Петра І активно збирала в поневоленій Україні найкращі таланти і намагалася зробити їх своїми.
У 1878 році на Всесвітній виставці в Парижі в присутності подружжя Куїнджі були представлені твори художника, що викликали загальне захопленн публіки і критиків. Відомий критик і захисник імпресіонізму Еміль Дюранті називав Куїнджі «найцікавішим серед молодих російських (хто тоді за кордоном міг розбиратися у тонкощах поневолених російською імперією територій? – Авт.) художників, у якого більше, ніж у інших, відчувається оригінальна національність». Того ж року Куїнджі почав писати картину «Вечір на Україні», яку допрацьовував 23 роки. Зрозуміло, що глибинно йшлося точно не про російську національність.
А вже у 1880 році у Товаристві заохочення мистецтв Архип Куїнджі організував виставку однієї картини «Місячна ніч на Дніпрі». Це одна із найвідоміших робіт художника. І з назви зрозуміло, яку географічно територію живописець високохудожньо зобразив. У 1882 році представив публіці нову картину «Дніпро вранці», написану роком раніше.
У 1901 році Куїнджі порушив самітництво і показав своїм учням, а потім і деяким друзям чотири картини: закінчений «Вечір на Україні» ( знаходиться у державному Російському музеї, Санкт-Петербург), «Христос в Гефсиманському саду» (1901, Воронцовський палац-музей, Алупка ), третій варіант «Березовий гаю» (1901, Національний художній музей Республіки Білорусь, Мінськ) і вже відому «Дніпро вранці». У листопаді того ж року була влаштована остання публічна виставка робіт живописця, після якої ніхто вже не бачив його нових картин за його життя. Пішов у засвіти художник 1910 року.
У Маріупольському музеї імені Архипа Куїнджі у вересні 2021 року, коли авторка цих рядків разом із іншими журналістами відвідувала заклад, знаходилося лише три оригінали невеликих робіт художника: «Червоний захід», «Осінь. Крим», «Ельбрус». Усі датуються періодом 1898-1908 роки.
Художній музей розташовувався в ошатному колишньому приватному будинку із шикарною великою терасою на другою поверсі, у межах нинішнього середмістя тепер на 80 відсотків зруйнованого рашистами Маріуполя. Звели будівлю в стилі північний модерн у 1902 році.
На початку XX століття будівля, яку найдоречніше було би називати вілла, була весільним подарунком голови Маріупольської земської управи Газадінова власній доньці. Після більшовицького перевороту в жовтні 1917 року приватну власність націоналізували. Згодом використовували будинок як бібліотеку та історичний партійний архів.
У роки Другої світової війни німецькі загарбники розграбували приміщення. Утім воно вціліло. У 1997 році там вирішили облаштувати картинну галерею. Наприкінці 2000-х років в будівлі провели реконструкцію за кошти меценатів. Художній музей імені Куїнджі урочисто відкрили 30 жовтня 2010 року.
У музеї було 10 залів загальною площею 300 м². У подальшому планували відкрити другу чергу музею, аби виставити для огляду більше експонатів.
За словами голови Національної спілки художників України Костянтина Чернявського, оригіналів робіт Архипа Куїнджі на момент обстрілу в музеї не було. Там залишалися лише високопрофесійні копії «Чумацького шляху у Маріуполі» та ще кількох великих картин знаменитого художника авторства Андрія Яланського й Олександра Ольхова.
Перед початком повномасштабної війни росії проти України 24 лютого 2022 року у цьому музеї в Маріуполі також зберігалися оригінали картин всесвітньо відомих Івана Айвазовського, Миколи Глущенка, Тетяни Яблонської.
Копія скульптури «Іоан Хреститель» Огюста Родена.
Що з ними сталося - наразі невідомо. Загалом фонд музею налічував приблизно 2 тисячі експонатів, враховуючи твори живопису, декоративно-ужиткового мистецтва, графіки та скульптури. Скажімо, один із залів прикрашала бронзова копія скульптури «Іоан Хреститель» Огюста Родена.
Київський міжнародний кінофестиваль «Молодість» втретє представить свій національний конкурс українських повнометражних фільмів на Гамбурзькому кінофестивалі. >>
Цей пам'ятник у Києві міг стояти уже 16 років тому - але тоді у тих, хто ухвалює рішення, переважила думка, що "недостойний". >>
Пам’ятна плита, присвячена російському поету Олександру Пушкіну та погруддя на честь його музи Анни Керн, що на вулиці Цитаделес, 7 у Ризі, будуть демонтовані. >>
Покази фільму «Росіяни на війні», який відбілює російських окупантів у війні проти України, призупиняє Міжнародний кінофестиваль у Торонто (TIFF). >>
До переліку номінацій додали декоративно-прикладне мистецтво. Раніше визначали лавреатів у літературі, літературознавстві і мистецтвознавстві, публіцистиці і журналістиці, музиці, театрі, кіно та візуальному мистецтві. >>
Київська опера на Подолі не зраджує своєї традиції: попри всі труднощі воєнного часу, її новий, 43-й, сезон відкрито черговою прем’єрою, знаменитою оперою Вольфганга Амадея Моцарта «Весілля Фігаро». >>