Богослoв'я — не теологія?

12.05.2005
Богослoв'я — не теологія?

      У певний момент історії бачення світу на теренах України «перевернулося», через бучні антирелігійні кампанії з життя вивітрювалися християнські цінності, передусім ставлення до людини як до Божого творіння. Сьогодні викладачі й студенти Українського католицького університету, де всі навчальні курси пропущені через призму християнського сприйняття, пробують повернути українцям світогляд любові. Перші успіхи вже визнані: Гелен Пфайєр, яка опанувала українську мову і навчалася в Літній школі УКУ, свою магістерську працю в Гарвардському університеті присвятила дослідженню цього університету як феномену суспільного й релігійного життя на пострадянському просторі. На переконання молодої дослідниці, УКУ формує спеціалістів, що, працюючи на різних посадах, повертатимуть християнські цінності в українське суспільство.

      Львівська богословська академія Української греко-католицької церкви — як крок до майбутнього університету — була створена у 1928 році. У 1939-му, з переходом Західної України у володіння СРСР, академію закрили, а 1944 року «остаточно» ліквідували. Репресований патріарх УГКЦ Йосиф Сліпий, звільнений з радянського концтабору на вимогу світової громадськості, 1963 року заснував невеликий Український католицький університет у Римі (слово «католицький» перекладається як «соборний»). На його фасаді викарбувано: «Любов до науки собирає у розсіянні сущих». Патріарх розглядав освіту як засіб єднання українства. У 1994 році, через 50 років після знищення, Львівська богословська академія відновилася в Україні, ще й привнесла новизну в релігійну освіту: богослов'я тут почали опановувати не лише семінаристи, а й світські люди, і монахині. Через 8 років цей заклад виріс в Український католицький університет. Сьогодні це потужний інтелектуальний і духовний центр Східної Європи, хоча й досі дещо незвичний на українському освітньому просторі. «Можна надіятися, що найближчими роками Україна стане важливим центром християнської богословської науки, — розповідає ректор УКУ доктор Борис Гудзяк. — На Заході богословські дисципліни нині в занепаді. Але в Україні життя християн проти течії у ХХ столітті, коли церкви заборонялися, понад 17 мільйонів українців загинули від голодоморів, воєн, репресій, є плацдармом для сучасних богословій. Таке осмислення реального життя — це є богослов'я».

      Предмет, який допомагає навчитися дивитися на світ по-християнськи, в Україні досі нелегальний — богослов'я не акредитоване як навчальна дисципліна. Випускники УКУ — спеціалісти з теології — у своїй державі залишаються без дипломів державного зразка. Ще 1997 року ЛБА розпочала шлях до визнання богослов'я як університетської дисципліни. Минуло чотири роки, поки Міністерство освіти внесло богослов'я у державний перелік спеціальностей, з яких може надаватися освіта в українських ВНЗ. «Траплялися й комічні ситуації, — згадує проректор з питань навчання УКУ, кандидат філософії Тарас Добко. — На одній з нарад у 1998 році одна особа з міністерства, вважаючи, що богослов'я і теологія — це зовсім різні речі, говорила: «Ну, теологію ще можна було б визнати як дисципліну, а от богослов'я — навряд». Після внесення предмета до переліку Міносвіти потрібно затвердити його нормативний стандарт. Для богослов'я такого освітнього стандарту міністерство ще не виробило. Багато хто вбачає у цій тяганині радше психологічну, ніж «бюрократичну» проблему — багатьом чиновникам важко змиритися з думкою, що фахівці з «опію для народу» отримуватимуть державні дипломи на рівні з математиками, геологами, філологами...

      Визнання у країні богослов'я наукою — це турбота не тільки ВНЗ, а й культури загалом, яка все ще відмітає глибинне, нематеріалістичне осмислення життєвих реалій. Здавалося б, такі проблеми мають бути на всьому пострадянському просторі. Утім у Литві, як розповів Тарас Добко, немає католицького університету, але є богословські факультети, які мають визнані державою дипломи. У кількох університетах Росії і Білорусі діють богословські програми, з яких видають визнані державою дипломи. Утім ці програми у багатьох аспектах радше нагадують курс релігієзнавства. «Для нас є принциповим довести, що богослов'я не є дублюванням того, що вивчається в релігієзнавстві, — каже Тарас Добко. — І державна акредитація чи ліцензія для нас не є самоціллю, ми хочемо зберегти обличчя нашої програми». Програму з богослов'я розробив для університету міжнародний колектив викладачів. Про її результативність свідчить хоча б те, що дуже багато випускників УКУ успішно продовжують навчання на інтенсивних богословських курсах у різних університетах Західної Європи чи Північної Америки, понад 80 відсотків випускників стажувалися у різних освітніх закладах світу. Двері для навчання випускників УКУ в кращих закордонних вузах відкрила акредитація програм і визнання дипломів тоді ще ЛБА від Конгрегації католицької освіти в Римі. «Ми вирішили запропонувати свій досвід державі як пілотний проект, щоб Міносвіти при виробленні нормативного стандарту з богослов'я для всієї освіти в Україні змогло запозичити наш досвід», — ділиться пан Добко.

      На трьох факультетах Українського католицького університету (богословсько-філософському, гуманітарному та катехитично-педагогічному) працюють понад 140 викладачів, серед яких уже є вирощені «на місці» молоді кадри, діють вісім науково-дослідних інститутів, бібліотека університету налічує майже 70 тисяч томів найрізноманітнішої літератури різними мовами. Іноземних мов студент вивчає тут, як мінімум, чотири — латину, давньогрецьку та дві сучасні європейські (деякий час в університеті викладали й давньоєврейську). Із часом студенти планують взятися за опрацювання історичних документів у архівах Львова, написаних давніми мовами, звісно, опанувавши університетський курс «комп'ютерна техніка в історичних дослідженнях». Програма з історії в УКУ особлива, це не звична схема воєн і технічного прогресу, а передусім історія розвитку ідей, культури. Історію України ХХ століття, зокрема репресованої Української греко-католицької Церкви, студенти пізнають не тільки з книг. Четвертокурсники мають семінар, де навчаються методології усної історії, основ текстуального аналізу, архівування. «Підкуті»  таким чином студенти записують інтерв'ю в очевидців, і на їх основі пишуть невеличку наукову працю. Усі записи опрацьовують спеціалісти з Інституту історії Церкви УКУ, де діє проект «Образ сили духу: жива історія підпільного життя УГКЦ 1946—1989 рр.» і поміщають на веб-сторінку, де можна послухати живий голос свідків.

      Найближчим часом гуманітарний факультет розростеться новою гілкою — навчальною програмою з соціальної педагогіки, згодом студенти матимуть змогу спеціалізуватися і з психології, політології та соціології. Тарас Добко ділиться: «У багатьох університетах запроваджують дисципліни, які окуповують себе: менеджмент, економіка, право. Для нас важливе інше — щоб поряд з тими, хто розвиватиме нашу економіку й політичну систему, були особистості, які робитимуть їх спрямованими на людину».

       Студентів УКУ радо приймають в університетах Європи та Америки. Чи не кортить їм десь там і залишитися? «Ми щороку надсилаємо наших студентів на різні літні стажування — до Франції, Німеччини, Польщі, Італії, Канади, США, — деталізує пан Тарас. — За 6 років у таких стажуваннях узяли участь понад 300 осіб. З них не повернулися тільки двоє. Ми стараємося будувати навчальний процес так, щоб місія університету — надавати освітні послуги для служіння в Україні — не залишалася порожніми словами». Частина навчального процесу в УКУ — це пасторальна або ж суспільна практика у сиротинцях, лікарнях. За словами пана Добка, молодим наголошують, що добрий студент не той, хто тільки сидить над книжками. Це людина, яка молиться, живе активним суспільним життям, не тільки вміє ідентифікувати проблеми суспільства, а й подає ідеї, які можуть стати ключем до їх розв'язання.

 

ДОВІДКА «УМ»

Серед випускників УКУ: 29% священики та диякони; 26% продовжують навчання в Україні або за кордоном; 17% залишилися працювати в УКУ; 14% задіяні в соціальній сфері; 10% працюють у бізнесі; 4% закінчили навчання за кордоном і викладають тепер в УКУ.

У Католицькому унiверситетi чудово спiвiснують монахи i миряни.

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>