Усе починається з прогулянки

06.02.2015
Усе починається з прогулянки

Олексій Криволап.

Кажуть, Анатолій Криволап — відлюдник і самітник. Кажуть, нікому не розкриває своєї формули — особистий рецепт змішування акрилових та емалевих фарб, — що створює тактильну поверхню зі струмками кольору. Кажуть ще багато чого. Але є одна людина, яка знає про Криволапа більше за тих, які «кажуть». Це внук відомого художника — Олексій Криволап, студент другого курсу в Національній академії керівних кадрів культури та мистецтв, за спеціальністю менеджер інформаційного та виставкового бізнесу.
Олексій вперше з Анатолієм почав приходити на виставки лише минулого року. До того художник не раз казав, що ніхто з його родини, ні брати, ні діти з дружиною, не відвідують його виставок. То як так трапилося, що всі секрети творчості переходять у руки Олексія?

— Коли прийшов час вибирати вуз, знайомі порадили академію на території Лаври. Якби я вступив у художню академію, там би мене виділяли як онука Криволапа. У мене ж те саме прізвище. Але в закладі, який вибрала вся родина, може, і знають, хто я, та ніхто на це не звертає уваги. У нас у сім’ї три художники — Анатолій, моя бабуся Зінаїда Васіна, художник-етнограф, працювала у театрі художником із костюмів, написала три книги про історію українського вбрання, та моя тітка Анна Криволап, яка сьогодні живе і працює в Німеччині. Мій батько вибрав інший шлях, став машиністом. Але допомагає Анатолію в його справах. Для нас було дуже важливим, щоб хтось у родині займався організацією виставок. Цю роботу вибрали для мене. Я з десяти років весь свій вільний час проводжу в майстерні Анатолія. Коли на вихідних чи на канікулах приїжджаю з академії в Засупоївку, ночую в майстерні. Там стоїть моє ліжко. Мені дуже затишно відпочивати серед робiт.

— Ви бачите, як працює Криволап?

— З Анатолієм я від початку створення роботи — до продажу. Я знаю, як кожна робота створювалася, як усе треба пережити, з яким внутрішнім станом вона писалася, що з нею пов’язано. Були моменти, що коли продавали полотно, то наче мені від серця щось відривалося. Я поступово вчуся на помічника Анатолія. Зараз займаюся організацією виставок, привожу і відвожу роботи, в Музеї російського мистецтва навіть сам їх розвішував. До продажу ще не дійшло.

Називаєте дідуся Анатолієм?

— Так. У нас дружні стосунки з ним, він сам запропонував звертатися: «Анатолій». Пояснив, що ми друзі і він не може, коли є якісь бар’єри. Інші онуки кажуть: «Дідя Толя». Коли підростуть, то теж до цього прийдуть. Анатолій не любить бути дідусем.

Як працює Анатолій? Ви ж, мабуть, можете повторити його техніку?

— Була ідея, щоб я спробував малювати. Та в родині трьох художників вистачає. Я не маю художньої освіти. Анатолій — мій учитель. Моя колекція — це робота з ним. Ввечері і зранку ми гуляємо з собаками. Багато говоримо про захід і схід сонця, трави, небо, кольори природи. Ось там, на прогулянці, і починається робота над картиною. Звечора я застеляю майстерню білим папером. Анатолій любить працювати у чистоті. Готую у відрах фарби, необхідні інструменти. Після сніданку приступаємо до роботи. Я — наче помічник хірурга під час операції. Подаю йому фарби, пензлі. Працюємо мовчки. Слова відволікають. Дві-три години — і робота готова.

В Анатолія дві майстерні. В одній він малює, в іншій — дивиться на роботи. Туди Анатолій заходить кожні 30 хвилин дивитися, як робота виглядає на світанку, як після обіду, як увечері. Він весь час працює, навіть уночі, коли читає книжку.

Вас готують на заміну «ексклюзивному» арт-дилеру Ігорю Абрамовичу, який займається Криволапом на аукціонах?

— У мене з Ігорем дружні стосунки. Йому сказали, що мене готують помічником. Ігор не стоїть на місці, з часом він піде далі. Я можу багато чого від нього навчитися. У нього це природна здатність. Я цього мушу вчитися. Через п’ять років, думаю, стану арт-дилером Анатолія Криволапа.

Ми плануємо у Києві відкрити особисту галерею, де виставлятиметься Криволап. Можливо, вийдемо на європейський рівень і згодом відкриємо галерею в Німеччині.

Дідусь платить вам гонорар як помічнику?

— Він допомагає мені у вирішенні сімейних питань, в академії. Вчить, як поводитися на тусовках. Спокійно, стримано, нічого зайвого. Ми все обговорюємо. Я розумію Анатолія по жестах. Зараз у нього проблеми з тиском. На тусовках слідкую за ним, щоб тиск не підвищився, придивляюся, чи не почервоніло обличчя, чи не потрібна допомога.

Пан Анатолій завше в чорних окулярах. Чому?

— Це його імідж. Він може стояти і розмовляти з вами, а сам дивитися у той час на пейзажі.

Що у вас є спільного з найуспішнішим художником?

— За гороскопом він і я — собака. Ми обоє любимо добре вино і сир. Анатолій вчить мене розбиратися, який сир за що цінують, а що — пластмаса. Обоє любимо хороші машини. Обоє любимо м’ясо. Тільки я готую, а він мене критикує. Хоче, щоб я у всьому був ідеальний.