Добігає кінця театральний сезон 2012—2013. Для театру «Колесо» він був ювілейним — режисер Ірина Кліщевська та її актори відсвяткували 25–річчя.
Дата, можливо, не така вже й гучна — чимало театрів в Україні за кілька років відзначатимуть сторічні ювілеї, а деякі уже й розміняли другу сотню. Але водночас і дуже показова, адже театрів, які б сьогодні приймали вітання з нагоди 25–річчя, мого бути значно більше...
«В одних кульгало творче наповнення, в інших — фінансове...»
— Пані Ірино, театр «Колесо» виник майже одночасно разом з іще кількома театрами–студіями двадцять п’ять років тому. Але згодом майже всі вони припинили своє існування. «Колесу» вдалося дожити до нинішнього ювілею, а, скажімо, «Театральному клубу» Олега Ліпцина — ні...
— Нещодавно бачилася з ним, коли він приїздив зі Штатів на фестиваль Українського актуального театру... Олег — дуже цікава, яскрава, дуже творча людина. Але у кожного своя доля. Мабуть, це найбільш об’єктивний коментар до цієї ситуації... Театри–студії зникали з різних причин. Тоді була така хвиля, коли вони виникали, у тому числі у контексті якогось загального піднесення — сьогодні слово «перебудова», по–моєму, уже навіть забули... А в той час накопичилося так багато творчої енергії, нереалізованої, що такий вибух не міг не відбутися. Але згодом у цей процес вклинився термін «госпрозрахунок». Тобто, окрім мистецької, треба було зважати і на господарську складову цього руху. В одних кульгало творче наповнення, в інших — фінансове... Ще хтось не мав свого приміщення. А це ж дуже важливо: якщо людина володіє хоча б невеличкою житловою площею — вона почувається комфортніше, спокійніше, ніж та, що змушена орендувати житло і постійно крутитися, аби якось його оплачувати. Чимало з тих колективів, які починали разом з нами, розпалися, театри–студії почали називатися театрами. Згодом стало зрозуміло, що на самоокупності театр існувати не може, і тоді кілька театрів під свою опіку взяло місто. За це столичній владі, звісно, велике спасибі... Бо тоді тих, хто зник із театральної мапи Києва, було б значно більше.
— У фінансовому еквіваленті міський патронат ще кілька років тому був значно щедрішим, ніж сьогодні...
— Так, грошові надходження були суттєвішими. Фінансували і придбання нової апаратури, і постановки... Але й зараз місто дає нам можливість працювати, люди отримують зарплати. Нещодавно ми провели фестиваль моновистав «Відлуння», який фінансувався у тому числі й Міністерством культури, і департаментом культури Києва. Завдяки чому, до речі, нам пощастило повернути цей фестиваль до Києва. «Відлуння» починалося тут, але з певних причин кілька останніх років фестиваль проходив у Хмельницькому.
«Тепер ми граємо на трьох майданчиках»
— Який із періодів з історії театру «Колесо» ви б назвали найскладнішим?
— Були різні періоди... Пригадую часи, коли ми не могли випустити жодної прем’єри за рік. Спочатку це дуже гнітило. Але потім ми подумали і вирішили, що нічого трагічного у цьому немає, працювати можна навіть за таких умов. У нас великий репертуар, широкий діапазон вистав — за жанром, за драматургією. Ми, до речі, завжди дуже болісно переживаємо, коли ту чи іншу виставу з якихось причин потрібно знімати з репертуару. Вистави «Колеса», зважаючи на розмір нашого залу, розраховані на невелику аудиторію. Вони всі живі, їх дуже добре сприймають, душевно, я б сказала. Тому наші спектаклі так довго у репертуарі. Але, озираючись на ці двадцять п’ять років, визнаю, що негатив у пам’яті не відкладається, він якось відразу відходить. Мабуть, так і потрібно, у житті мають домінувати позитивні моменти.
— Тим більше що будь–які проблеми, як показує практика, можна вирішувати. Ще кілька років тому «Колесо» відстоювало своє право на сусіднє приміщення, а нині там працює Камінна зала, яка уже зажила слави одного з найцікавіших театральних майданчиків Києва.
— Так, тоді ми просто задихалися від тісноти — бухгалтерія сиділа в комірчині поряд із туалетом, актори–чоловіки гримувалися у кімнаті площею 6 квадратних метрів, — але ось уже п’ять років Камінна зала — це частина театру «Колесо». Був, звісно, певний конфлікт (одним із фігурантів якого, пригадується, був художник Анатолій Гайдамака. — Авт.), але, на наше щастя, все вирішилося. Тепер ми граємо на трьох майданчиках: основна сцена на сімдесят глядачів, Камінна зала, тут можуть розміститися 45 людей, і кафе–театр. Залишилося кілька вистав, які належать саме до жанру кафе–театру, з якого ми, власне, і починали. До речі, «кафе–театр» — це термін навіть не французький, а саме паризький. Кафе–театри були дуже популярними, особливо у післявоєнні роки... Що стосується «Колеса», то наш театр досить швидко напрацював серйозний репертуар, а тому цю прикладку в назві ми прибрали. Але спектаклі в кафе грати продовжуємо.
— Пані Ірино, театр «Колесо» за ці двадцять п’ять років сформував свій творчий образ, який не сплутаєш із жодним іншим і який асоціюється у першу чергу з вами. А ви могли б припустити таку можливість, що нову виставу в «Колесі» поставить сторонній режисер? Можливо, навіть дебютант...
— Такий досвід у нас був. Запрошували молодих, але така співпраця чомусь не мала того ефекту, на який ми розраховували. У нас не виходить з молодою драматургією і не виходить із молодою режисурою... Театр несе відповідальність перед глядачами. Фінансово ми існуємо у дуже обмеженим рамках, тому лабораторні речі для нас — це дуже складно. Хоча в цьому сенсі можемо тільки порадіти за Молодий театр, який на театральні експерименти відгукується дуже активно. Гроші, які б підтримали молоду драматургію, у нас майже не виділяються. Є гранди, але й вони дуже обмежені. З молодою драматургією непросто виходити до глядача, бо результат прорахувати дуже складно. А репертуарний театр не може працювати без, скажімо так, очікуваного результату. Тож залишається лише позаздрити тому ж Гете–інституту, який у нас в Україні підтримує німецькомовну драматургію.
— Ви говорите про те, що потрібно враховувати інтереси глядача. Відповідно, ваші не дуже теплі стосунки з молодою драматургією означають, що ті, хто пише для театру сьогодні, цими інтересами не переймаються?
— Ми маємо величезну театральну історію. Навіть не українську — всесвітню. Мольєр для себе п’єс не писав і Шекспір не писав... Свої твори вони адресували глядачеві. І ми працюємо для глядача. Якби ми думали про себе, то зібралися б у когось на кухні і щось би там грали. Тому мені б дуже хотілося, щоб для глядачів працювали і сучасні драматурги. А глядачі дуже різні, аж до повної протилежності. Деякі взагалі приходять до театру вперше в житті. І всі вони по–різному сприймають те, що відбувається на сцені, що звучить зі сцени. Тому молодих драматургів потрібно підтримувати. Але, як говорили древні, не варто забувати про існування міри, яка є найбільшим талантом. Кордони цієї міри переходити можна, але пам’ятаючи, що вона все ж таки є.
«П’ятий зайчик у третьому ряду другого складу» — нашим артистам це точно не загрожує»
— Пані Ірино, скільки акторів у постійній трупі може собі дозволити сьогодні театр «Колесо»?
— У нас працює дев’ятнадцять акторів. І декілька людей на контрактній основі. А ще залучаємо до своєї роботи юних акторів з Дитячої академії мистецтв. У нас є спільний мистецький проект «Молода надія», граємо виставу за Оскаром Уайльдом «Зоряний хлопчик». А коли ми починали — у нас було шість акторів, п’ятеро з яких — це Валентина Бойко, Вадим Лялько, Олег Лепенець, Галина Зражевська, Олександр Бірюков — працюють у «Колесі» й досі. Тоді вони тільки закінчили навчання. Мала кількість акторів — це завжди складно, підібрати репертуар непросто і театр ніби вариться у власному соку, не розвивається. Але нам дали можливість розширитися, до нас прийшли нові актори і згодом з’явилася вистава «Шантрапа», де на сцені — шістнадцять людей. Усі наші актори — яскраві особистості, та тут інакше й не можна. Нас небагато, і масовки як такої в театрі просто немає. «Пятий зайчик у третьому ряду другого складу» — нашим артистам це точно не загрожує. Вони всі на виду, всі «крупним планом». Я намагаюся так підбирати репертуар, щоб усі актори почувалися нормально, повноцінно. Та трупа не гумова... І нині телефонують, пропонують подивитися, прослухати, але...
— Пані Ірино, як вас привітало місто, країна, що подарували?
— Привітали дуже багато людей — наші глядачі, колеги... Добре, що свято ми вирішили зробити у дворі, бо в театрі всі точно не помістилися б. Матеріальних подарунків майже не було. П’ять років тому, коли ми святкували двадцятиріччя, від управління культури нам подарували машину. І ця радісна подія припала якраз на початок кризи. Тільки я підписала договір з казначейством, аж тут дзвінок: «У держави грошей нема, так що автомобіль відміняється». А на урочистому вечорі навіть показували ключі від цієї машини. Так що цього разу нам нічого не подарували. Але я до цього ставлюся спокійно. Мене тішить, що до нас приходять люди, у тому числі й молодь, а потім приходять знову і знову — вони нам довіряють, а ми цю довіру дуже цінуємо. Пригадую, один хлопець так перейнявся виставою «Місяць на селі», що після її закінчення аплодував гучніше за інших, а потім говорить: «Ходив на дискотеку, тепер у театр ходитиму». А нещодавно до нас дзвонять із Одеси: «Хочемо приїхати до вас на випускний вечір». «Ми випускних вечорів не проводимо» — «А ми на виставу». І ось приїздять ці випускники, прекрасно одягнуті. Уявляєте? Діти за сотні кілометрів приїхали дивитися виставу.