Не «як голосують» — а «як підготують»

14.12.2011

Закон про вибори народних депутатів, який було ухвалено широким консенсусом за участю фракцій більшості та опозиції, може зазнати змін. Причому корективи можуть втілитися без участі парламенту — в тому випадку, якщо окремі норми проекту будуть визнані незаконними Конституційним Судом. Ідеться про норму, яка дозволяє кандидатам балотуватися одночасно і за партійним списком, і в мажоритарному окрузі. У 1998 році аналогічне положення закону було визнане неконституційним.

Голова Комітету виборців України Олександр Черненко передбачає, що за умови подачі звернення до КС є три сценарії розвитку подій. «Наскільки закладено міну — важко передбачити... КС може визнати це положення неконституційним до виборів. Або вже під час кампанії. Постане питання: що тоді, адже виборчий процес уже триватиме? У 1998 році суд написав, що, оскільки за цим законом уже розпочалася кампанія, то треба так і завершити. Не виключаю, що так буде й цього разу», — сказав Черненко вчора на «круглому столі» з приводу проблем виборчої кампанії. Третій варіант — коли закон (точніше, його одіозну норму) «забракують» після виборів. «Є багато думок iз цього приводу — аж до того, що вибори намагатимуться визнати недійсними. У будь–якому випадку, це свідчить про одне: так ухвалювати закон не можна», — наголосив Черненко.

За словами голови КВУ, народні депутати пам’ятали про процес 1998 року. «Це не від того, що вони не знали чи забули. Закон вигідний і владі, і опозиції. Якщо кандидат не пройде по округу — може пройти у ВР за списком. Якщо переможе в окрузі — за списком потрапить інший претендент його партії», — каже Черненко.

Денис Ковриженко із «Лабораторії законодавчих ініціатив» каже, що цій нормі зраділи насамперед нардепи з «мінотарних» фракцій більшості. «Кожна фракція мала свої інтереси, — каже фахівець. — Для БЮТ був вигідний високий бар’єр, який понижує шанси інших опозиційних партій. Комуністам і Литвину — норма про подвійне балотування. Адже для того, щоб потрапити у парламент, вони мусили б вибирати округи й залишати список «порожнім».

Утім, у Литвина й Симоненка земля все–таки може піти з–під ніг, якщо КС «знешкодить» згадану норму закону. «Може статися, що вони залишаться у програші», — передбачає Ковриженко. — А Партія регіонів тоді вмиє руки: формально вони ж «ні при чому».

Колізія з подвійним балотуванням — не єдиний форс–мажор для кандидатів, які собі пригледіли місце в списку чи округ. Нинішній закон може принести чимало сюрпризів... Так, голова мережі «Опора» Ольга Айвазовська застерегла, що влада може ошукати своїх опонентів через механізм «нарізання» виборчих округів: «Задля знешкодження кандидата округи можуть сформувати у формі підкови чи сніжинки. Це відома технологія. Наприклад, якщо є рейтинговий кандидат — його округ можуть розрізати на три частинки».

За словами Айвазовської, чинний закон, у принципі, «може сприяти проведенню чесних та демократичних виборів». «Вибори 2012 року пройдуть за тим сценарієм, який дозволить собі партія влади... Завдяки адміністративному ресурсові можна влаштувати «зачистку». Тож значна частина відповідальності за результат лежатиме на керівництві країни», — прокоментувала пані Ольга. При цьому вона додала, що деякі партії опозиції мають розділити відповідальність за майбутні вибори — адже голосували за закон. «Це позбавило їх можливості казати, що вибори були не якісні. Мені здається, що влада розіграла опозицію», — відзначила керівник «Опори».

Загалом, експерти солідарні в думці, що нинішній закон «одноразовий». А буде нова виборча кампанія — буде новий закон (українцям не звикати). У зв’язку з цим «Консорціум виборчих ініціатив» планує уже зараз розпочати роботу з вдосконалення законодавства. «Ми проти того, щоб політики писали закони для політиків, — наголошує Олександр Черненко. — Під час громадського обговорення виборчої реформи, яке ініціював консорціум, свою думку висловило півтори тисячі експертів. Їхні думки й досвід — безцінний матеріал, який, сподіваюся, стане відправною точкою для подальшого реформування законодавства — прийняття Виборчого кодексу, переходу до системи відкритих регіональних списків, прозорості фінансування виборчої кампанії тощо».