Криза відлетіла?

19.03.2009
Криза відлетіла?

Сірий, стверджують психологи, — колір депресії. Прем’єр–міністр Юлія Тимошенко у темно–сірому платті на вчорашньому засіданні Кабміну демонструвала оптимізм. Але надзвичайно стриманий. «Я якраз взяла офіційну довідку Держкомстату, — тихіше, ніж звичайно, повідомила Юлія Володимирівна присутніх. — Промисловість в лютому зросла на 5,4%». Інші цифри ще кращі: переробка продемонструвала 12% приросту, машинобудування, легка промисловість і текстиль — близько 20%, а оброблення деревини — цілих 28,8%.

«Дуже приємно це говорити», — крижаним тоном зачитувала статистику Прем’єр, яка чудово усвідомлює всю хиткість такого зростання. Адже наведена статистика демонструє «економічний прорив» щодо січня нинішнього року, який, попри традиційний застій першого зимового місяця, став найчорнішим періодом для вітчизняної економіки за останній період. «Хочу подякувати міністрам», — сказала ЮВТ, підготувавши для них та для політичних суперників своєрідний сюрприз.

 

Увага, починаємо стабілізацію!

До честі Юлії Во­лодимирів­ни, вона не оголосила, що на цьо­му економічна криза в Україні закінчилася. Натомість вжила чергову оптимістичну, але дуже обтічну фразу: «Це просто ознака початку стабілізації». Але при цьому не зрадила собі і спробувала все ж таки знайти винних: «У світі всі фінансово–економічні кризові явища продовжуються». А тому, мовляв, український уряд працюватиме не тільки за себе, а й за рецесивні США та Західну Європу.

Галузь, яка, за задумом очільника уряду, допоможе наростити індустріальний потенціал, — авіабудівна. Тимошенко вирішила взяти під своє крило два заводи: Київський «Авіант» та Харківське авіаційне підприємство. Напередодні Прем’єр побувала в Харкові та особисто пообіцяла місцевим авіабудівникам додати коштів до статутного капіталу. «Упродовж 10—15 років наша авіабудівельна галузь матиме замовлення», — зробила сміливий прогноз керівник уряду, щоправда, не пояснивши, яку саме продукцію пропонуватимуть наші майстри крил своїм замовникам: старі Ани вже не користуються попитом, а нові дуже довго перебувають на стадії розробки. Очікується, що саме це запитання у п’ятницю на спільній нараді ставитимуть банкіри, яких урядовці переконуватимуть вкладати кошти у трударів україн­ського неба.

Наступна вимога Прем’єра — реанімувати вітчизняне сільськогосподарське машинобудування. Остання цифра вражає: торік тільки 15% техніки, що працює на полях, виробили всередині країни, решту — закупили за кордоном. Причому крива виробництва, хоча з різною швидкістю, але рухається тільки донизу. Конкретних пропозицій для виправлення ситуації уряд не має, тому запропонував розглянути антикризову програму.

Солодка дотація

Непокоїть Леді Ю і наша цукрова галузь. Уряд розщедрився і збільшив дотацію до 700 гривень на гектар для вирощування цукрового буряка. А також, імовірно, встановить для вітчизняних цукрових заводів пільгові ціни на газ — за прикладом підприємств хімічної та металургійної промисловості. «Там дуже енергоємне виробництво!», — зізналася Юлія Тимошенко. Проблема переоснащення галузі й справді стоїть дуже гостро, та керівник уряду вкотре вирішила долати її не тривалими й невиразними економічними методами — через субсидування модернізації тощо, а революційним шляхом. Експерти дуже песимістично оцінюють наповненість державних ресурсів для такого щедрого подарунка, адже енергетична галузь і без цього на ладан дихає. Утім у кулуарах запевняють: авторами ідеї є так зване аграрне лобі в БЮТ, до якого, окрім Богдана Губського, зараховують сім’ю колишнього непримиренного опонента Юлії Володимирівни, що нині активно «дрейфує» в її бік: Петра Порошенка.

Дотації уряду своїм селянам дуже негативно оцінює СОТ. Прем’єр, утім, не сказала про це жодного слова, натомість приділила увагу іншій проблемі у стосунках зі Світовою організацією торгівлі: запровадження Україною додаткового 13–відсоткового мита на імпортну продукцію. «Маємо з вами неприємності», — стримано зауважила Юлія Тимошенко. Як і прогнозували експерти, низка зарубіжних країн, чиї виробники зіткнулися з новим імпортним митом нашої держави, висунули категоричну вимогу: або офіційний Київ скасовує збір, або їхні уряди застосовують принцип симетричної відповіді. Тобто запровадять такий самий збір 13%для української продукції. Зважаючи, що головне надходження валюти в нинішній непростий час — це переважно продаж металургійної та хімічної продукції (останніми тижнями спостерігається, хоча й невелика, але тенденція зростання. — Авт.), втратити наша дер­жава може значно більше, ніж заробити. «Просто Україна зникне зі світового ринку зі своїми товарами», — дохідливо пояснила Прем’єр і, за експертними оцінками, була недалекою від істини. Тож учора уряд скасував це мито й скерував пропозицію в Раду.

Битва на швидкості

Ще одна титанічна праця уряду останнім часом — глибинний аналіз та, за можливістю, коригування регуляторних актів, які нині діють у країні. Чистити авгієві конюшні Юлія Тимошенко доручила своєму колишньому політичному супротивникові Олександрі Кужель. Зайнявши посаду керівника Держкомітету з питань регуляторної політики та підприємництва, пані Кужель активно взялася за роботу. Й одразу ж потрапила в електоральну «десятку». Йдеться про цінну в передвиборчий період ініціативу, яку одразу ж привласнила собі діючий Прем’єр, — навести лад із дорожніми знаками, що обмежують швидкість, та трохи збити пиху з працівників ДАІ, котрі після затвердження високих штрафів відчули себе богами, що тимчасово спустилися на землю.

Про знаки «40» у найнесподіваніших місцях у народі складають анекдоти. Збільшення швидкості на автотрасах мали затвердити ще минулого тижня, але, вочевидь, Прем’єр вирішила не піднімати таку несерйозну тему при керівниках МВФ. Учора ж міністр внутрішніх справ Юрій Луценко аж почервонів від обурення, коментуючи ймовірність нововведень. «90 кілометрів на трасі з відбійником плюс перевищення 20 кілометрів, за яке ми не штрафуємо, виходить 110. То ж проблема, як швидко доїхати з Києва до Конча–Заспи, для декого з урядовців зникне (насправді дорога до Конча–Заспи не має відбійника, тому швидкість за новими правилами має становити 70 км/год — Авт.), — метав громи, блискавки та прозорі натяки міністр. — Але якою ціною? Торік було травмовано 15 тисяч українців. При нових швидкостях це буде 15 тисяч трупів!».

«Ми пропонуємо панові Луценку разом із відповідною службою переглянути швидкісні обмеження, які не змінювалися з радянських часів, — спокійно парирувала Олександра Кужель. — На деяких трасах, скажімо, у столиці це проспект Перемоги чи бульвар Лесі Українки, немає наземних пішохідних переходів і тому не існує необхідності стримувати рух та штучно створювати затори. Але особливо активно МВС чомусь відстоює своє право виставляти знаки «40» будь–де та проводити позапланові техогляди, штрафуючи водіїв».

 

ПРИКИД

Прощавай, «Луї Віттон?!»

...Скромне сіре плаття Юлія Тимошенко вчора одягнула не випадково. Останню повноцінну зарплату вона отримає на початку квітня. А далі — режим суворої економії: Кабмін ухвалив постанову про зменшення удвічі зарплат Прем’єр–міністра, віце–прем’єрів та керівників міністерств на період з 1 квітня 2009 до 1 січня 2010 року. І звернувся до Президента та нардепів вчинити так само.

Як заявила міністр праці та соціальної політики Людмила Денісова, з наступного місяця Прем’єр отримуватиме 11 тисяч гривень. «Брудними». Її логічним кроком мав би стати перехід на одяг від «дешевших», вітчизняних закрійників або звичка вдягати той самий одяг двічі. Марка «Луї Віттон», яку обожнює нинішній керівник Кабміну, за кризові 11 тисяч може запропонувати хіба що скромну маєчку чи біжутерію, які наша Прем’єрка не носить за своїм статусом. Придбати ж плаття чи сумочку відомого бренду Юлія Володимирівна відтепер не зможе.