Україна відзначає 130 років від дня народження Ігоря Сікорського

12:18, 25.05.2019
Україна відзначає 130 років від дня народження Ігоря Сікорського

Ігор Сікорський на своєму першому біплані БІС-1., 1909 р.

На думку сучасників, скромний інтелігент, не марнославний винахідник, чуйна людина, у приватному житті Ігор Сікорський дуже любив подорожувати, захоплювався альпінізмом.

 

Так, за життя геній світової авіації підкорив чимало гірських вершин і висот небесних, пише Укрінформ.

 

Творець перших у світі – чотиримоторного літака “Руський витязь”(1913), важкого чотиримоторного бомбардувальника, пасажирського літака-велетня “Ілля Муромець” (1914), першого трансатлантичного літака-амфібії (1934), серійного гелікоптера одногвинтової схеми (1942), на жаль, у 1918 р. вимушено емігрував із Країни Рад, якій виявився… непотрібним. Усі роботи на Російсько-Балтійському вагонному заводі із середини 1917 р. практично зупинилися, бо ж розгублена більшовицька влада згорнула авіапромисловість. Головний конструктор авіаційного відділу став для неї зайвим ротом.

 

Залишивши на опіку рідних молоду дружину Ольгу Федорівну Сінкевич (1899-?), котра спалахнула ідеями комунізму, і ненароджену доньку Тетянку (у заміжжі – Tania Sikorsky von York; 1918-2008), у березні 1918 р. з Мурманська він вирушив за кордон. Не знайшовши собі застосування у Мецці тодішньої авіації – в Парижі, 30 березня 1919 р. на океанському лайнері “Lorraine” Ігор Сікорський приплив до Нью-Йорка. Чотири роки генію довелося працювати викладачем, і лише 5 березня 1923 р. він заснував власну авіаційну “Sikorsky Manufacturing Company”.

 

У розпорядженні був, хіба що, винайманий курник у Лонг-Айленді – передмісті Нью-Йорка, де група ентузіастів із числа колишніх співвітчизників, військових офіцерів, оминаючи поодиноких курей, збирала химерний літальний апарат. На всьому доводилося економити: у ті часи на їжу винахідник витрачав 80 центів на добу. Отримати стартовий капітал допоміг випадок і давнє захоплення Ігоря Сікорського… академічною музикою.

 

На останні “зелені” навесні 1923 р. він придбав квиток на концерт геніального композитора і піаніста Сергія Рахманінова (1873-1943), такого ж радянського вигнанця, як і він сам. Всесвітньо відомому митцю теж велося непереливки. Аби сховатися від папараці під час гастролей по США, деякий час Сергій Васильович із родиною мешкав у… персональному залізничному вагоні.

 

…По закінченні концерту авіаконструктор потрапив за лаштунки і хотів просто подякувати маестро за прекрасний вечір. Звісно, геній музики чув про генія неба, тож запропонував гостеві почаювати. За теплою розмовою Ігор Сікорський обмовився про матеріальну скруту, що гальмувала освоєння “шостого океану”. У відповідь Рахманінов дістав із кишені весь гонорар – $5000 (майже $100 тис. у перерахунку за курсом 2019 р.) – і віддав співрозмовнику. На розвиток бізнесу. Більше того, для розкрутки молодої фірми знаменитий музикант погодився на час стати… її віце-президентом. Із роками, як справжній інтеліґент, Ігор Іванович повернув Сергію Васильовичу усю суму, та ще й зі значними відсотками.

 

Минув якийсь рік стартапу. І вже 3 травня 1924 р. новенький двомоторний біплан “S-29-A” викотили на злітну смугу. Двадцять замурзаних і щасливих робітників “Sikorsky Manufacturing Company” набилися в пасажирський салон, розрахований на 15 чоловік. На жаль, так склалося, що честь і славу “містер Гелікоптер”, як його називали янкі, здобув Сполученим Штатам, а не малій батьківщині – Україні.