Син Януковича — чартером до США: суто американська гостинність?

05.01.2007
Син Януковича — чартером до США: суто американська гостинність?

      Як ви думаєте: навіщо платити 200 тисяч доларів за цілий чартерний літак, щоб доставити гостей з України до Америки? Чому треба викладати цю суму, якщо можна заплатити мінімум уп'ятеро менше, придбавши квитки у бізнес-класі на звичайний рейс? Невже розгадка небаченої щедрості криється у тому, що на борту був Віктор Янукович — син Прем'єр-міністра України?

      ...Трапилося це в грудні. Через два дні після того, як до США відбула урядова делегація на чолі з Януковичем-старшим, з аеропорту «Бориспіль» до Вашингтона вилетів чартер, в якому перебували син глави уряду, кілька його колег-депутатів від Партії регіонів, а також представники трьох підприємств.

      Історія з відльотом до Америки сина Януковича потрапила у скандальний контекст. На невідомому сайті з'явилося повідомлення, що Янукович-молодший прибув до «Борисполя» в супроводі хлопця та двох дівчат, вони начебто влаштували дебош, а у підсумку було звільнено «начальника охорони аеропорту». («УМ» писала про цей скандал. — Ред.).

      Тему підхопила «Наша Україна» — з трибуни парламенту її озвучила депутатка Лілія Григорович, яка закликала до відповіді Януковича-junior'а. Втім у розмові з кореспондентом «Української правди» Григорович зізналася, що не перевіряла, чи справді був інцидент. «Боже збав, це не моя робота! Я лише зачитала те, що було опубліковано в інтернеті», — сказала Григорович. У свою чергу, співробітники центрального офісу «Нашої України» говорять, що інформація про інцидент потрапила до прес-служби партії безпосередньо із секретаріату Президента, а Григорович і керівник молодіжної організації «Нашої України» виступили лише в ролі ретрансляторів.

      Сам Янукович-молодший стверджує, що ніяких скандалів не було. «Думаю, я подам на Григорович до суду, бо вони цими нашими поїздками до США почали гасити скандал зі своєю стріляниною (йдеться про обстріл бюджетного комітету екс-зятем Ющенка. — Ред.)», — сказав Янукович в інтерв'ю «Українській правді».

      «УП» зв'язалася з керівництвом «Борисполя» — його директор Андрій Мазур повідомив, що інформація про інцидент є недостовірною, а посади «начальник охорони аеропорту» в них узагалі немає. Однак «Українська правда» все одно продовжила «копати» цю історію і з'ясувала зовсім інші, але не менш інтригуючі сюжети.

 

Таємнича делегація депутатів від Партії регіонів

      Як вдалося з'ясувати «Українській правді», до Америки вилетіли депутати винятково від Партії регіонів: Янукович-молодший, Василь Хара, Микола Круглов, Олена Нетецька. Також у чартері була помічниця депутата Антона Пригодського на ім'я Анжела. Мабуть, саме її та Нетецьку мали на увазі представники «Нашої України», коли казали, що «в Бориспіль Янукович приїхав у компанії двох дівчаток».

      Сам Пригодський скористався різними бортами: до США він відправився літаком разом з Прем'єром, а повертався в Україну на чартері з депутатами-регіоналами. Пригодський — ключова фігура в цій історії. Він — голова Комітету з питань транспорту Верховної Ради. Цей власник «Бентлі Континенталь» — один із найбільш наближених соратників Віктора Януковича-старшого. Зокрема, писалося багато про дачу, яку начебто має Янукович біля Нікітського ботанічного саду в Криму. Однак за документами Прем'єр чистий — його прикриває товариш. Маєток значиться за фірмою «Дельфін-2001», заснованою компаніями Пригодського.

      Загалом Пригодський є куратором кримського напрямку в команді Прем'єра. Близьким до нього називають спікера парламенту автономії Гриценка. За словами джерел у Партії регіонів, Пригодський також брав участь у переговорах про створення коаліції з «Нашою Україною». Однак цей депутат також не є чужим до Ріната Ахметова — у них є спільний бізнес, зокрема, пов'язаний з вантажними перевезеннями залізницею.

      Крім депутатів-регіоналів, разом із ними до Америки злітали представники принаймні трьох комерційних структур: «Укрзалізниці», Харківського авіаційного заводу (обидва підприємства є державними) та компанії «Укртранслізинг», близької до того ж таки Пригодського. Його фірма «Міжрегіональний промисловий союз» має 9% «Укртранслізингу», в компанії Ріната Ахметова «Лемтранс» — 43%. Держава володіє близько 48%.

      Загалом, за словами Януковича-молодшого, їхня делегація до США складалася з одинадцяти осіб.

Депутати зайнялися питаннями бізнесу в США?

      Сам Янукович-молодший досить туманно розповідає про мету своєї поїздки до США: «Мені кажуть: «Треба поїхати!» Ну що ж — треба так треба! Питаюсь: «Для чого?» Мені відповідають: «Ну от, є деякі цікаві думки, треба послухати...». Я кажу: «Не питання, давайте поїдемо! А чому б ні?!».

      Олена Нетецька стверджує, що сама була здивована, коли дізналася про включення її до делегації, яка їде в Америку. «Мені сказали: треба з'їздити. Ну, треба — значить треба», — майже дослівно у розмові з кореспондентом «Української правди» Нетецька повторила відповідь Януковича-молодшого.

      Керівник депутатської групи Василь Хара впевнений, що візити до США Януковича-молодшого і Януковича-старшого збіглися випадково. За його словами, поїздка п'яти депутатів Партії регіонів до Вашингтона планувалася ще на 27 листопада, але за ініціативою американської сторони зустрічі були перенесені.

      Водночас джерела в керівництві Партії регіонів наводять іншу версію: спочатку планувалося, що до США полетять Богатирьова і Кушнарьов, однак, коли з'ясувалося, що Конгрес перебуває на канікулах, вони відмовилися через низький рівень представництва американців на зустрічах.

      Без пояснень залишився і той факт, як до складу делегації, яка складалася з нардепів та керівників великих підприємств, потрапила помічниця депутата. Сама вона категорично відмовилася розповісти деталі своєї закордонної поїздки. «Я держслужбовець, помічник народного депутата (Пригодського) і не повинна вам нічого говорити. Я не була офіційним членом делегації», — сказала Анжела.

      Утім і вся делегація Партії регіонів була неофіційною. Їхній статус у США був незрозумілим — за словами депутатів, візи в посольстві вони оформляли за запрошенням комерційної компанії M.I.C. Industries Inc, а не американського парламенту чи якоїсь неурядової громадської організації, що займається обміном досвіду. Однак при цьому депутати зустрічалися не тільки з представниками цієї фірми, а й з конгресменами.

      Після тривалих спроб «Українській правді» вдалося вмовити Антона Пригодського вийти на контакт. Однак він не прояснив ситуацію. Пригодський повідомив, що візит до Америки відбувався у рамках, як він каже, «міжпарламентських зв'язків».

      — Чому тоді в делегації були лише члени Партії регіонів?

      — Тому що для неофіційного контакту нам так було легше.

      — Але в делегації були й бізнесмени...

      — Усі бізнес-контакти мали зовсім інший характер і до депутатів ніякого відношення не мали. Ці контакти стосувалися цілої низки інвестиційних проектів.

      Про те, які саме питання вирішувала делегація в Америці, Янукович-молодший знає із зустрічей, на яких він був присутній. «Наприклад, впровадження американських будівельних технологій, — розповідає Янукович-молодший. — Я ж просто будівельник! Я офіційно пропрацював три роки будівельником, а неофіційно — ще більше».

      Також, за словами Віктора Вікторовича, в останні дні він окремо від інших депутатів поїхав із Вашингтона прогулятися до Нью-Йорка. Син Прем'єра також зазначив, що має список людей, з якими вони бачилися в Америці, але відмовився його надати. Фактично цим Янукович-молодший і спровокував наш інтерес до теми його польоту в США.

      Микола Круглов звернув увагу, що в компанії М.І.С. Industries Inc, з якою вони зустрічалися, працює багато колишніх військових. «Нас супроводжував колишній командувач військ НАТО в Європі генерал Джозеф Релстон, на одній із зустрічей був навіть присутній колишній міністр оборони Вільям Коен. Нас возили на підприємство неподалік Вашингтона, щоб ознайомитися з напрацюваннями цієї компанії — як швидко будувати житлові будинки, приміщення для тварин. Представники авіації шукали свої бізнес-контакти», — пригадав Круглов.

      «Нас було чотири депутати, які спілкувалися на політичні теми з помічниками конгресменів. Бізнес-група вела переговори окремо від нас, і особисто я в цих переговорах участі не брала», — розповіла Олена Нетецька.

      Як відомо, депутатів супроводжували представники трьох компаній. В одній із них — «Укрзалізниці» — повідомили, що до США літав виконувач обов'язків гендиректора Анатолій Чубинський, яким «було проведено ряд переговорів з потенційними інвесторами з питань інвестиційних програм щодо оновлення рухомого складу».

      Василь Хара сказав, що у США вони бачилися з сенаторами і керівництвом колишньої республіканської більшості.

      Натомість ніхто з членів делегації так і не зміг пригадати, щоб під час будь-яких переговорів були підписані якісь папери або досягнуті конкретні домовленості. Хоча ні, про одне домовились — зустрітися знов, і, скоріше за все, наступного разу вже американці приїдуть в Україну.

Чартер для депутатів коштував як квартира в Києві?

      Українські гості приїхали до США на все готове. За словами Круглова, за проживання в готелі він не сплачував. Більше того, він не оформляв відрядження у Верховній Раді для поїздки в США, що є порушенням, бо на тому тижні депутати мали працювати в комітетах.

      Однак головна інтрига — це чартерний літак, яким полетів до Америки син Януковича та інші депутати. За словами учасників делегації, борт був західної авіакомпанії, оскільки їх обслуговували англомовні стюардеси. Марку літака ніхто назвати не зміг, але враховуючи, що на борту розмістилися понад десять осіб, це був бізнес-джет середнього розміру.

      Показово також, що приватний літак, яким полетів до Америки син Януковича, був кращим, ніж державний, котрим вирушив до США сам Прем'єр. Чартер подолав відстань від Києва до Вашингтона без дозаправки, а борт самого Януковича-старшого був змушений сідати в ірландському «Шенноні».

      Тепер же — про бухгалтерію. Враховуючи, що година експлуатації чартеру коштує 6—8 тисяч євро, вартість перельоту до США з Києва та назад може становити 200 тисяч європейських грошових одиниць.

      Наприклад, один із вітчизняних олігархів зізнався у розмові з кореспондентом «УП», що нещодавно він винаймав невеликий літак до Шанхая, і це коштувало 140 тисяч євро. З Києва до Вашингтона приблизно така ж відстань, але, враховуючи підліт літака на замовлення до України та його стоянку в Америці, вартість борта для донецьких депутатів може сягати 200 тисяч.

      «Українська правда» зв'язалася з найбільшими вітчизняними чартерними операторами. Так, у компанії «Челендж Аеро» повідомили, що приблизна вартість перельоту Київ—Вашингтон—Київ становить 250 тисяч євро. «Нижче нiж 200 тисяч євро вартість перельоту з України до американської столиці навряд чи опуститься — адже треба сплачувати не тільки дорогу, а й підліт літака до «Борисполя», — розповіли в офісі «Челендж Аеро».

      У компанії «Аеростар» взагалі повідомили, що раніше в них не було замовлень на чартер до Америки через космічно високу вартість цього задоволення. «В Україні немає чартерних літаків, які можуть полетіти у США. Ми їх можемо замовити в Європі та підігнати сюди. Для безпосадкового рейсу до Вашингтона треба літак типу «Гольфстрім», — розповів представник «Аеростар». — Якщо виходити з того, що льотна година коштує 8 тисяч євро, то мінімальна ціна з Києва до Америки буде 180 тисяч євро. Це тільки маршрут «туди». Якщо ви будете в США більше двох днів, то літак не погодиться чекати — треба замовляти борт на зворотний шлях. Це буде ще близько 180 тисяч євро», — додав представник чартерної компанії.

Хто платив за це свято життя?

      Чартерна авіація — це сервіс для мільйонерів, але аж ніяк не для депутатів чи керівників державної компанії «Укрзалізниця», яка, за словами Януковича, дісталася їм на межі банкрутства. Але політ чартером — це вищий клас! Справді, навіщо мучитися в одному салоні з іншими пасажирами та давитися стандартними обідами, якщо існують люди, готові профінансувати приватний рейс, щоб тільки наближені до влади могли подорожувати з комфортом?!

      Головне питання у всій цій історії — хто платив за те, щоб група українських гостей, до числа яких входив Янукович-молодший, могла б із задоволенням злітати до США? Це виявилося найбільшою загадкою. Син Прем'єра стверджує, що не знає, і переадресовує запитання до депутата Пригодського.

      Депутат Круглов також зазначив: «Це питання не моєї компетенції — зверніться до Хари». Але і Хара не вніс ясність — за словами цього депутата, йому Пригодський повідомив, що за чартер платили «компанії, які мали відношення до американців».

      Хто вніс гроші за літак, не змогли повідомити і в «Укрзалізниці», представник якої супроводжував депутатів.

      Перше, що спадало на думку, — за чартер платив сам Пригодський — єдиний великий бізнесмен у цій донецько-депутатській компанії. Наявність на борту його помічниці підкріплювала це припущення. І він, відчуваючи можливі коментарі, вирішив «перевести стрілки» на американців.

      Мотиви вчинку Пригодського були б зрозумілі — він вирішив вислужитися перед Януковичем-старшим, створивши комфорт для його сина. Але в такому випадку ситуація виглядає не краще: замовлення чартеру до Америки для державних службовців, якими є депутати і навіть найближчий родич Прем'єр-міністра, відбувається коштом одного з бізнесменів, в залежність від якого потрапляють політики.

      Однак у коментарі «Українській правді» Пригодський спростував свою причетність. Він був не дуже конкретний, а на пряме запитання просто ухилився від відповіді:

      — Стороною, що запрошує, були мої особисті контакти друзів із Сенату та Конгресу США: вони запрошували і вони ж забезпечували переліт та проживання на території США.

      — Чи сплачувала за чартер компанія M.I.C. Industries?

      — Я не знаю... Я, чесно кажучи, вважаю некоректним їх розпитувати: хто з них і за що платили... Але ще раз підкреслюю — це була неофіційна делегація, яку запрошували мої особисті друзі.

Чи потрібні такі ознаки корупції американцям?

      Отже, вимальовується доволі дивна картина.

      До США, на запрошення «особистих друзів» Пригодського, летять депутати і представники українських державних компаній. За словами учасників делегації, запрошення їм виставляла приватна компанія M.I.C. Industries. При цьому компанія M.I.C. Industries об'єднує колишніх військових і має стабільні контракти з Пентагоном. Більше того, головою дорадчої ради M.I.C. Industries є колишній міністр оборони США Вільям Коен, а до її складу входить екс-заступник держсекретаря Річард Армітадж.

      Версія про те, що Пригодський має особисті контакти на цьому рівні, виглядає сумнівною — так само, як і легенда членів делегації, що M.I.C. Industries може зробити якісь інвестиції в Україну. Ця компанія ними просто не займається — адже її діяльність обмежена військовою сферою. Показовий момент — на сайті фірми навіть... не вказаний її телефон!

      По прильоту до США депутати проводять зустрічі в Конгресі та з керівництвом компанії M.I.C. Industries. Причому до складу делегації входить 25-річний син Прем'єр-міністра України, а делегація прибуває до США одночасно з візитом Януковича-старшого. Можна, звичайно, вірити у збіг цих подій, але можна і припустити, що Янукович-молодший був включений до делегації Пригодського для підняття її статусу в очах американців: мовляв, поки глава уряду проводить переговори на найвищому рівні у Вашингтоні, його син зустрічається з вами.

      Можливо, тому й було замовлено чартер — щоб неофіційна делегація разом з Януковичем-молодшим була в Америці саме в потрібні дні. Якщо за літак для депутатів від Партії регіонів платила приватна американська фірма, значить, їм це було ду-у-уже потрібно. Жоден тамтешній бізнесмен не викидатиме на вітер сотні тисяч євро, коли можна обмежитися бізнес-класом. Виключення можливе, тільки якщо американець відчує, що ці чималі витрати на чартер обернуться надприбутками через короткий проміжок часу.

      Протягом тижня «Українська правда» намагалася отримати якусь відповідь від M.I.C. Industries Inc. Зрештою, на зв'язок з редакцією вийшла Ейлін Пенланд. Вона наголосила, що M.I.C. Industries Inc є «приватною» компанією, яка хоче продавати в Україну будівельне устаткування. Саме «продавати», а не «вкладати інвестиції»!

      На пряме запитання, чи платили вони за чартер, заперечення не було. «Ми не обговорюємо з пресою будь-які дії нашої фірми, що стосуються наших потенційних клієнтів», — сказала представниця M.I.C. Industries Inc.

      Ми намагалися переконати, чому відповідь на запитання «хто платив?» є важливою (в тому числі їй) для самої американської компанії. Вислухавши наше припущення, що прийняття за рахунок фірми сина Прем'єр-міністра виглядає як намагання таким чином отримати державні контракти в Україні, пані Пенланд відмовилася спілкуватися далі. При цьому вона зауважила, що це — хибні припущення.

Сергій ЛЕЩЕНКО,
Мустафа НАЙЄМ,
сайт «Українська правда».
  • Львовом — з колядою

    Львів, який неофіційно називають культурною столицею України, уже не один рік виборює право називатися і Різдвяною столицею. До всіх різдвяних сюрпризів цього року долучиться іще один — пасажирів львівських трамваїв та тролейбусів протягом свят будуть тішити популярні різдвяні мелодії у виконанні улюбленців не лише львів’ян, а й усіх українців — «Піккардійської терції» та Павла Табакова. >>

  • Ірина Геращенко: ЄС налаштований на асоціацію завдяки «війні» з Росією

    Перший сесійний тиждень Верховної Ради після літніх канікул почався напрочуд мирно: без бійок, без блокувань, без фізичних ексцесів і морального тиску у форматі «опозиція vs влада». Депутатів примирила Європа. Точніше, євроінтеграційний напрям, що ним крокує Україна. >>

  • Віра Ульянченко: Обласна влада ні на кого не тисне і ні перед ким не плазує

    Представляти Віру Іванівну, певно, зайве. Її ім'я й по батькові (саме так — без прізвища) говорить саме за себе ще з тих часів, коли вона була першою помічницею Віктора Ющенка на початку століття. Навіть листи до неї, як розповідає сама Ульянченко, підписують просто: «Вірі Іванівні». І доходять.
    Про те, якою впливовою вона є, як поважає її думку сам В.Ю. і як запросто вона спілкується з найбагатшими людьми України, ходять легенди. Коли глава держави призначив Віру Ульянченко керівником Київської обласної держадміністрації, багато хто сприйняв це скептично: одні висловлювали сумніви в умінні Віри Іванівни «перекваліфікуватися» з «няньки Ющенка» в «губернатори», інші іронізували, називаючи це призначення «почесним засланням» подалі від Банкової. Відтоді минув понад рік, і голоси скептиків стихли. А легенди про впливовість Віри Іванівни анітрохи не потьмяніли.
    І ще ремарка: напередодні виборів брати інтерв'ю у партійного керівника області завжди складно — воно в будь-якому разі виглядатиме «піарним». Але, зрештою, коли ж владі й звітувати про свої успіхи, як не перед виборами? Як каже правдоруб Віра Іванівна, «виборець сам повинен у всьому розібратися». До речі, найулюбленіше її слово — «безперечно». >>

  • В'ячеслав КИРИЛЕНКО: Ми змогли повернути довiру людей

    «В «України молодої» диктофони добре пишуть?» — запитав Кириленко, щойно кореспондент «УМ» переступив поріг його кабінету в партійному офісі «Нашої України». «А що, — питаю, — ви зірвали голос?». Кириленко підморгує: «Почався виборчий тур».
    Наша розмова відбулася наступного дня після того, як десант «НУНС» повернувся з першого етапу виборчого туру, який проліг через Сумщину, Полтавщину та Кіровоградщину. А днем по тому «нашоукраїнці-самбісти» мали вирушити на Дніпропетровщину. Власне, наша розмова з Кириленком і почалася з того, як він оцінює старт виборчих турне. >>

  • Андрій Шкіль: Регіони — «діти» слухняні. Але нерозумні

    Якщо «Наша Україна» до останніх передз'їздівських днів тримала інтригу з виборчим списком, то Блок Тимошенко «вистрелив» іншим. «Списочники» БЮТ лишились у своєму попередньому складі, зате присутність з-поміж 103 депутатів V скликання (яких Юлія Володимирівна за відданість і стійкість залишила при кандидатській надії) особливого гостя — президента Європейської народної партії Вілфреда Мартенса — привернула загальну увагу. Мартенс приїхав не просто так — він запросив «Батьківщину» приєднатися до клубу ЄНП. Ця подія відразу потягнула за собою обговорення ідеологічного керунку, в якому рухатиметься БЮТ, відсунувши на другий план ініціативи, з якими виступала на з'їзді Тимошенко, не кажучи вже про інший актуальний аспект — стосунки БЮТ з колегами від «Нашої України — Народної самооборони». Втім на все свій час. Час підписувати спільні угоди і час їх виконувати. Або не виконувати. Наразі помаранчеві демократи обіцяють триматися разом, а що з того вийде — побачимо після 30 вересня. Поки що про внутрішні процеси всередині Блоку Тимошенко з «УМ» говорить депутат IV—V скликань, 14-й номер у виборчому списку БЮТ Андрій Шкіль. >>

  • Замiсть авантюр та полiтичної хитростi демонструйте власне бачення розквiту країни

    Учора глава держави спілкувався з журналістами, в тому числi вже традиційно — у прямому ефірі двох національних телеканалів. Президент вкотре відійшов від офіціозу, а заодно і похмурих владних кабінетів — зустріч з представниками ЗМІ знову проходила на «зеленій галявині» секретаріату. >>