Передвиборчий синдром

15.12.2005

      Сьогодні, 15 грудня, парламент розгляне проект держбюджету на наступний рік. Прогнози, як ніколи, суперечливі. Міністр фінансів Віктор Пинзеник вважає, що Верховній Раді все-таки вдасться прийняти закон про бюджет ще до Нового року. При цьому більшість лідерів фракцій та депутатських груп схиляються до того, аби не голосувати постатейно, як того вимагають регламент і Бюджетний кодекс, а розглянути цей документ у цілому. Водночас перший заступник Голови Верховної Ради Адам Мартинюк висловив сумнів у тому, що бюджет схвалять 15 грудня, — надто багато розбіжностей вийшло на поверхню при розгляді цього документа на Погоджувальній раді. Найбільше претензій, за словами пана Мартинюка, викликають 50 законів, які скасовуються у зв'язку з прийняттям бюджету на 2006 рік.

      Крім того, народні депутати не погоджуються створювати стабілізаційний фонд обсягом у три мільярди гривень. Оскільки немає законодавства, яке регулює діяльність такого фонду, уряду запропонували розробити відповідний нормативний акт. Адам Мартинюк також повідомив, що після доопрацювання у проекті бюджету погіршено деякі показники, зокрема щодо фінансування місцевих бюджетів. Не врегульовано в цьому документі, за словами першого віце-спікера, й питання про додаткове фінансування дітей війни. Отож, як заявив пан Мартинюк, більшість фракцій, насамперед комуністи, за такий варіант бюджету не голосуватимуть.

      Водночас у першого віце-спікера є на випадок неприйняття бюджету-06 «ноу-хау». Ідеться про так званий альтернативний проект бюджету, підготовлений парламентським профільним комітетом. Пан Мартинюк припускає, що Верховна Рада проголосує за такий варіант. Однак, якщо це трапиться, то Президент України, за словами першого віце-спікера, застосує право вето стосовно цього бюджету, а парламент не зможе подолати вето. Наляканий такими припущеннями, Адам Мартинюк навіть видав прогноз, що в країні взагалі не буде бюджету, а уряд керуватиме нею в ручному режимі. На думку пана Мартинюка, виконавча гілка влади і гарант Конституції були б не проти, якби парламент не схвалив держбюджет, тому що, мовляв, тоді стане можливим «ручне» управління економікою.

      Що ж, мабуть, у даному разі маємо справу зі звичайним передвиборчим синдромом, коли перестають діяти нормальні стосунки і вмикається сигнал безпеки там, де її немає і близько. Міністр фінансів стверджує, що можливості для домовленостей є. І підкреслює, що час підпирає всіх, оскільки починається період, коли повинні формуватися місцеві бюджети, а це слід робити, виходячи з державного бюджету на наступний рік. Віктор Пинзеник звернув увагу на зміни, які стосуються обсягів місцевих бюджетів. За його словами, вони становлять 8,3 мiльярда гривень: 5 мільярдів із загального фонду держбюджету й 3,3 мільярда зі спеціального фонду. Крім того, уряд пропонує включити в доходи місцевих бюджетів ті витрати, які раніше здійснювалися через міністерства і відомства. До місцевих бюджетів пропонується включити субвенції на соціальний та економічний розвиток регіонів. «Раніше місцеві бюджети повинні були у Києві узгоджувати перелік об'єктів, графіки фінансування», — пояснив міністр і зазначив, що тепер ці кошти надходитимуть безпосередньо на рахунки місцевих бюджетів.

      На 900 мільйонів гривень збільшено витрати на вугільну галузь, на 200 мільйонів — на потреби села. Також 2 мільярди передбачено на дотації з режиму ПДВ. У зв'язку з цим міністр нагадав, що згідно з чинним порядком, надходження від ПДВ залишаються в селі, але сьогодні не контролюють їхнє витрачання. За словами пана Пинзеника, ці кошти пропонується включити до бюджету, аби уряд міг визначати політику або напрями їхнього цільового витрачання. Дефіцит держбюджету на 2006 рік залишається на тому ж рівні, який було запропоновано раніше, тобто 2, 5 відсотка від ВВП. «Це критичний рівень дефіциту», — підкреслив пан Пинзеник. Крім того, уряд пропонує встановити з 1 липня 2006 року мінімальну зарплату на рівні 375 гривень. А підвищення ціни на російський газ у проекті держбюджету не передбачено. Міністр наголосив, що проект бюджету базується на тих показниках, які були і є чинними на сьогоднішній день, оскільки інших домовленостей поки що не досягнуто.

      У свою чергу, виконуюча обов'язки голови парламентського Бюджетного комітету Людмила Супрун зробила заяви, які свідчать про те, що прийняття бюджету-06 для неї залишається під питанням. Ще тиждень тому вона зазначала, що Верховная Рада орієнтовно 13 грудня розгляне проект держбюджету на 2006 рік у другому читанні, а вже 15 грудня планується цей документ розглянути у третьому читанні. Тоді пані Супрун повідомляла, що уряд врахував приблизно 90 відсотків зауважень, висловлених Бюджетним комітетом, і зазначила: «Сподіваюся, що документ буде прийнято». Проте вже наступного дня пані Супрун повідомила інформагентству УНІАН, що комітет, який вона очолює, готує альтернативний проект бюджету-06. За її словами, пропозиції комітету багато в чому було узгоджено з урядом, проте щодо деяких позицій консенсусу так і не досягли.

      Далі виконуюча обов’язки керівника парламентського комітету вдалася до метафор: «Уряд, можу сказати, що погодився вже з нашим (варіантом бюджету), тобто дочитали підручник для 4-го курсу. Уряд погодився з нашою пропозицією направити надлишки коштів, які будуть на рахунках, безпосередньо в систему кредитування для того, щоб зменшити вартість кредитів». За її словами, гроші буде спрямовано на кредитування агропромислового комплексу і промисловості. Людмила Супрун також зазначила, що Бюджетний комітет наполягатиме на збереженні дефіциту бюджету на рівні 3 відсотків ВВП.