Химерна екскурсія

11.10.2003
Химерна екскурсія

(Юрія САПОЖНИКОВА.)

      «Якщо збираєшся позаглядати в усі закутки — вдягай джинси і зручне взуття», — так мене проінструктували напередодні екскурсії до будинку з химерами. Я відразу й не зрозуміла сенсу цих пересторог. Адже якщо об'єкт 1 листопада буде здано під ключ, то наразі там уже мали б вішати штори, розставляти меблі і вазони...

Як лікували химери

      На вагончику робочого штабу, де нас чекає Микола Орленко, президент корпорації «Укрреставрація» — головного підрядника робіт, великими літерами написано: «До здачі об'єкта залишилося 29 днів» (принаймні стільки лишалося в момент нашого візиту). Числа змінюють щодня. Працівники кажуть, що психологічно це неабияк дисциплінує — не дозволяє розслабитися ні на мить. Перш ніж показати нам усю красу внутрішніх інтер'єрів, президент корпорації нагадує,в якому стані вони отримали «пацієнта» — з цілим букетом складних «діагнозів»!

      — Авантюрист за натурою, Городецький заклався, що збудує найкращу споруду в місті, де ніхто не будувався — на краю урвища, над Козячим болотом, — розповідає Микола Іванович. — Але замість того, щоб принаймні посадити увесь будинок на палі (апробовані, до речі, вперше в Російській імперії), Городецький одну частину будинку посадив на звичайні — стрічкові. От із часом споруда й «роз'їхалася», розколовшись навпіл: одна частина нахилилася в бік Банкової на 38 см, інша, що стояла на палях, — усього на 10 см. Перекриття перекосилося і вже ледь трималося...

      Довелося підлізати під кожну капітальну стіну, і за допомогою спеціальних гідравлічних домкратів задавлювали в грунт нові палі — так глибоко, наскільки вони могли ввійти. Треба було дістатися тих грунтів, які могли б надійно тримати споруду. Коли труба впиралася остаточно — було зрозуміло, що це нарешті той грунт, який витримає навантаження. Подекуди міцну основу намацували на глибині 12 метрів, а часом доводилося опускатися й до 25 метрів. Загалом таких паль загнали по всьому периметру будинку 177 штук. Зате тепер будинок без проблем ще сто років вистоїть.

      Далі взялися «зшивати» тріщину. Для цього стіни стягували по периметру арматурою і заін'єктували, нагнітаючи стіни з того розчину, з якого вони зроблені. Втрати ліпнини подекуди були до 40—60 відсотків, деяка провисла. Довелося її підтягувати мідними гвинтовими шпильками, яких використали понад 60 тисяч штук.

Фруктово-овочевий натюрморт чекає тiльки люстру.

        Бетонні носороги, слони, русалки, жабки на фасадах також перебували в жалюгідному стані. Всередині вони кріпляться на металевих стрижнях, які зруйнувала корозія. «Звірина» на карнизах буквально розсипалася. А фігури, зауважте, немаленькі — є й такі, що важать до 3—5 тонн. Розібрати їх повністю неможливо — це вже були б не автентичні русалки, а фактично новостворені. Реставраторам довелося перепрофілюватися майже на стоматологів — висвердлюючи отвори, виймали стрижні із фігур, де це вдавалося. Вставляли арматуру з нержавійки, «пломбували» дірки, покривали гідрофобними розчинами, які захищатимуть химери від води.

      У процесі вдалося навіть зробити маленьке відкриття. З боку Верховної Ради і театру Франка вікна першого поверху виходили в землю. Ну не міг же геніальний Городецький такого набудувати! Коли ж копнули глибше, з'ясувалося, що так званий культурний шар усього півстолітнього віку, бо був нанесений у повоєнні роки. «Ми вручну витягли усю цю землю, відкопавши фактично півтора поверхи, і зробили тут підтерасний сад», — каже Микола Орленко.

      Але найважче, в один голос зізнаються архітектори, конструктори і реставратори, було нашпигувати будівлю сучасними комунікаціями. Телефони, сигналізація, захист інформації — словом, кілометри й кілометри кабелів. Як «зашити» їх у стіни і стелю, помережану ліпним оздобленням і живописом? Аби заховати все це в підлозі, довелося її рівень підняти сантиметрів на 40. А що робити з кондиціонерами? Не вивішувати ж ці коробки назовні поміж хвостами русалок і хоботами слонів! Але й тут знайшли вихід, заховавши їх у стінах. Ззовні тепер про їх наявність нагадують лише невеликі мереживні, мов сніжинки, отвори-решітки.

      А де встановити додаткові ліфти, холодильні камери? Як вирівняти перекошену підлогу? Словом, такi головоломки архітектори мали на кожному кроці. Та ще й часу на роздуми було обмаль. Ритмічне фінансування було налагоджено лише з травня цього року. Директор інституту «УкрНДІпроектреставрація» Анатолій Антонюк зазначає, що на такий обсяг робіт при двозмінному режимі роботи необхідно три роки, тоді як реально проектанти й реставратори мали тільки півроку. Працювати доводилося фактично цілодобово, і у вихідні, і у свята... Бо строки строками, а якість робіт і технологія їх виконання мають бути на належному рівні.

Що спільного  в ананаса і капусти?

До такого паркету килими не потрiбнi.
      Переступаю поріг славетного будинку і... завмираю. Бо розумію, що про штори і меблі тут ще й не йдеться. У будівлі кипить робота, очі розбігаються — хочеться поглянути туди, де на стелі розметався химерний спрут, а по кутках поховалися не менш витіюваті кабани, рогаті лані, серни, козли — і ще якась рогата, вусата, кошлата звірина, до якої досвідчений мисливець Городецький був, очевидно, небайдужий. Але водночас мусиш позирати й під ноги, де стоять відра з фарбою і метушаться робітники. Аж не зручно якось, що всі при роботі, а ти — екскурсант.

      Поволі підіймаємося центральними сходами, поручні яких підпирають балясини-птахи і янголята. Стіни щедро розмальовані картинами природи і полювання, а також майстерно виліпленими сто років тому головами звірів, птахів, мисливським причандаллям. З холу здіймаються хвости гігантських рибин — це вже не просто декор, а світильник-люстра.

      Навіть після багаторічних квартирантів (до війни тут були комуналки, після — поліклініка) в будинку ще багато чого нагадує про його першого господаря. Під шаром побілки вдалося знайти живопис — шість нових картин. На сходовому майданчику також виявили залишки живопису, які зараз реставрують. Не виключено, що окремі навіть зроблені рукою славетного архітектора. Окрім того, в процесі реконструкції вдалося знайти первісні пофарбування інтер'єрів, зруйновані печі з п'ятого поверху, бронзові решітки, інші елементу декору.

      Узагалі споруда швидше нагадує мисливський будиночок, хоча й дуже розкішний. Позолоти в інтер'єрі небагато. Кольори в оздобі дещо навіть похмурі — бежевий, різні відтінки зеленого і болотяного, коричневий, трохи червоної малаги — такий-от дивовижний дисонанс відтінків модерну. Багато кімнат оздоблені деревом. Каміни і печі, викладені найдорожчою мейсенською порцеляною, також тепер будуть лише елементом декору. В окремих кімнатах будуть по-музейному яскраві панно — два чоловічих і два жіночих, як їх називають художники. Чоловічі — «Лучник» і «Полювання» — збереглися, а от жіночі — «Куріпки» і «Діана-мисливець» — довелось поновлювати.

      «Квартира самого Городецького була дуже своєрідна, — розповідає головний архітектор проекту Наталія Косенко. — Він сам готував ескізи, а італійські скульптори брати Салі за ними ліпили оздобу для дому. Городецький і меблі замовляв за власними малюнками, і світильники. Умеблювання було навіть дещо дивним, еклектичним, якимось класично ампірним. Усі стіни були обвішані рогами, картинками, підсвічниками». Словом, така собі гримуча суміш стилів, поєднання непоєднуваного. Логіки у творінні Городецького взагалі ліпше не шукати. Як вам поєднання ананаса, капусти, соняшника, ківі й винограду? Увесь цей фруктово-овочевий «вінегрет» Городецький примудрився вплести у витіюватий орнамент на стелі. Тут же у кутках зачаїлися іклаті кабани, відразу під ними висять сітки з рибою, а довершують «гастрономію» краби-підсвічники на стінах. «Його бачення було справді незвичайним і несподіваним», — продовжує архітектор.

      Проте та частина будинку, що здавалася, була значно скромніша — ні тобі візерунчастих орнаментів, ні малюнків — талановитий господар не надто переймався, аби прикрасити прибуткову частину свого маєтку. Аби ці презентабельні кімнати не випадали із загального вигляду, їх прикрасили сучасною ліпниною — химерні лілеї в'ються на стелях тих кабінетів і залів, які свого часу не удостоїлися фантазії маестро Городецького.

У резиденції пообідаєте, але не покупаєтесь

      Химерний будинок споруджено так, що, заходячи з боку Банкової, відразу потрапляєш на третій поверх — саме тут була квартира Городецького. Власне, звідси і вище — це і буде безпосередньо сама резиденція Президента. На цокольному першому поверсі розмістяться приміщення, які забезпечуватимуть комфорт і життєдіяльність усієї будівлі. Другий поверх буде адміністративним.

      Ніяких позапротокольних розкошів у будинку не буде. Це резиденція робоча — тут підписуватимуть документи, прийматимуть офіційних осіб, проводитимуть переговори. А отже — ніяких спалень, більярдних, барів, басейнів і саун. Є кілька обідніх залів, один iз них досить чималий — для великих прийомів. Є невелика кухня на цокольному поверсі — оце, власне, й усі побутові «вишуканості».

      До речі, сучасне меблювання буде доволі помірним: тільки те, що необхідно за протоколом: м'які куточки, крісла, журнальні столики, столи для засідань. Тут не буде розкішних буфетів під старовину, будуть лише тумбочки — все максимально функціональне.

А жабку вкинули у річку...

      Наш гід виводить нас подихати на лоджію, а заодно поглянути на те, що відбувається внизу — біля підніжжя будинку з химерами. Мені дозволяють переконатися, що двері, які ведуть на балкон, як i всi вiкна в будинку, дійсно «непрості». Аби відкрити, відчуваю, що доводиться неабияк налягти на них, — на перший погляд, легкі дверці виявляються важелезними. Вогнепальною зброєю їх уже випробували на міцність — Президент може спокійно заглядати у вікно.

      З балкона третього поверху «сад каміння» — мов на долоні. Он робітники завершують облаштування озерця, куди незабаром «заплигне» жабка із зеленого інкрустованого мармуру. Цю ідею виношував ще сам Городецький, проте так і не встиг реалізувати. Скульптура крякуші становитиме єдиний ансамбль із бетонними «родичками», що примостилися на даху будівлі. А ця начебто зістрибнула до води.

      У внутрішньому дворику буде ще один фонтан — у стародавньому стилі чаш-водограїв. Для нього спеціально закупили італійську апаратуру з підсвіткою та музикою. І фонтан, і озерце запрацюють уже в цьому році

      До речі, озеленення біля будинку фактично завершено — зелений килимок із трави, екзотичні низькорослі деревця. Залишилось поставити вздовж алейок лавки — от, власне, і все.

      ...Повертаємось знову до будинку. У майбутній кімнаті переговорів вищить, вилизуючи узорчатий паркет, циклювальна машина, в кімнаті поряд — художники розмальовують стелю, у сусідній — маляри фарбують стіни, а он там — розфарбовують ліпнину... У санвузлі кладуть кахлі — цікаво, що навіть вони — у все тому ж «звіриному» дусі Городецького — «під леопарда». «Встигнете?» — запитую у хлопців. «Аякже, нас же тут трудиться 570 чоловік!».

      P.S. Наразі вирішується питання, чи будуть у будинок пускати екскурсантів. Хотілося б, аби це питання вирішилося на користь останніх. Найромантичніша будівля Києва таки варта, щоб її бачили не тільки президенти.

  • «Леся+Рома». Жан Люк Годар відпочиває

    Околиця Василькова. Вечоріє. У повітрі густо пахне кізяком, мухи снують у якійсь неймовірній кількості, на конюшиновому полі пасуться корови — навіть не віриться, що цей колоритний «натуралізм» усього лише за два десятки кілометрів від Києва. Васильківський пейзаж з коровами облюбували продюсери першого україномовного ситкому «Леся+Рома» (ICTV) — того дня на тлі осінніх краєвидів знімали семихвилинний епізод про те, як Леся і Рома поїхали відпочивати, заблукали, а потім якийсь жалісливий тракторист погодився їх підвезти. >>