Бандуристи — в патріаршому соборі

23.10.2018
Бандуристи — в патріаршому соборі

Українська капела бандуристів імені Тараса Шевченка з американського Детройта. (Фото надане агенцією «Дель Арте».)

У Києві, у Володимирському кафедральному патріаршому соборі, 21 жовтня Служба Божа проходитила за участі Української капели бандуристів імені Тараса Шевченка з Північної Америки. Спів почергово з київськими хористами на урочистій недільній месі — частка творчості діаспорян із Детройта у рамках українсько-американського форуму з нагоди 100-річчя формування першого у світі унікального мистецького колективу Київської капели бандуристів.
 
Нагадаємо, в серпні 1918 року за сприяння гетьмана Павла Скоропадського бандуристом Василем Ємцем було створено перший професійний музичний ансамбль бандуристів — Київський кобзарський хор. У 1923 році було сформовано «Київську капелу бандуристів», кістяк першого складу якої склали два бандуристи колишнього «Кобзарського хору» — Григорій Андрійчук та Георгій Копан. Капела 1941 року поїхала в турне, яке закінчилося у Німеччині, звідки 1949-го в повному складі емігрувала до Детройта (США), де працює донині. 
 
Учасники капели зберегли унікальний та знищений в Україні довоєнний репертуар, котрий містить релігійні твори, церковні колядки, республіканські, стрілецькі та повстанські пісні, традиції музикування та виконання і, найголовніше, довоєнний інструмент — бандуру харківського типу, яких в Україні на сьогодні залишилося всього 4 екземпляри. 
 
Після того, як УКБімТШ пустила коріння у Детройті, колектив брав участь у понад 500 концертах у Північній Америці, Австралії, Європі та Україні. Її пісні та музика звучали у найпрестижніших залах світу. Це і Карнеґі Холл у Нью-Йорку (США), Катедрі Нотр Дам у Парижі (Франція), Мессі Холл у Торонто (Канада). Бував колектив у Львівському, Одеському та Київському оперних театрах.
У Києві після закінчення Другої світової війни, у 1946 році, поновили діяльність капели, створивши Державну капелу бандуристів Української РСР на чолі з талановитим музикантом Олександром Міньківським.
 
Відтоді дві капели офіційно є спадкоємцями утвореного 1918 року музичного колективу. На нинішньому київському форумі-2018, який розпочався 19 жовтня, вони вперше зібралися разом. І вперше 22 жовтня на сцені Національного театру імені Івана Франка зіграли спільний концерт. Одночасно виступило 120 бандуристів.
 
Проведення форуму з нагоди 100-річчя діяльності унікального українського мистецького колективу — Київської капели бандуристів — це можливість уперше від 1941 року зібрати воєдино хранителів українського мистецтва з різних континентів. Майже 80 років діаспора в еміграції плекала цілий культурний пласт, на жаль, максимально знищений у радянський період і донині маловідомий в Україні. Мова про музичні традиції засновників Київської капели бандуристів, знайомство української спільноти з невідомим сьогодні в Україні популярним у першій половині ХХ століття інструментом — бандурою харківського типу, музичним репертуаром, збереженим представниками діаспори в еміграції, та творчістю Гната Хоткевича, який вніс надзвичайно великий вклад у розвиток бандурного виконавства першої половини минулого століття. 
 
Міжнародний форум бандуристів в Україні — це здійснений за підтримки Українського культурного фонду україно-американський проект, створений з метою спільного розвитку і промоції українського національного мистецтва у світі. Організатори мають за мету побудову ефективної платформи обміну досвідом між репрезентантами бандурного та хорового мистецтва з України та США в освітній, науково-дослідницькій та мистецькій галузях.
 
Програма форуму включає проведення панельних дискусій, науково-теоретичної конференції, презентації історичних мистецьких розвідок; сучасних музичних, видавничих, документальних та візуальних проектів; проектів, присвячених відновленню втрачених традицій музикування та інструментарію; майстер-класів та ворк-шопів від провідних світових виконавців із України, США та Канади, Аргентини, Австралії та май­стрів виготовлення інструментів; спільних виступів українських та американських бандуристів.
 
«Кобзарство — найважливіший атрибут української музичної культури, унікальний феномен, який здавна побутував на теренах нашої держави і давно перетворився на символ українського мистецтва, — каже міністр культури України Євген Нищук. — Історія кобзарства тісно переплетена з трагічними подіями, які відбувались на території України, оскільки кобзарі завжди захищали українську історію, культуру і традиції не лише як виконавці, а й зі зброєю в руках.
 
Попри репресії, арешти, розстріли, голод, війни, концтабори та вимушену еміграцію, перші капеляни та їхні нащадки зуміли зберегти традиції, відродити жанр і зробити його популярним у багатьох країнах світу. Їхній внесок у розвиток українського мистецтва був настільки потужним, що сьогодні капели бандуристів існують та активно концертують у США, Канаді, Аргентині, традиції кобзарства мають своїх поціновувачів у країнах Європи, Японії та далекій Австралії. Сьогодні бандура символізує не просто унікальний український музичний інструмент — це також і ключ до єднання українців у всьому світі, і міст, який сполучає мистецькі покоління».
 
У Києві та Чернігові в рамках форуму показували документальний фільм «Хоробра сімнадцятка», присвячений історії еміграції капели до США у роки Другої світової війни. У північному граді відбувся День бандури з урочистим концертом, зустріччю та ворк-шопом від майстра музичних інструментів Андрія Бірка зі США.
 
У столиці впродовж двох днів — 20 та 21 жовтня — тривав музичний марафон «Усі бандури світу», в якому взяли участь музиканти з Києва, Одеси, Львова, Вінниці, Тернополя. Доєдналися до них і творчі колеги з Канади, Австралії та Аргентини. 
 
Усього організовано близько 50 подій на 7 локаціях. Музику бандури доносили слухачам 200 виконавців.