Американський режисер українського походження Вофка Соловей знімає соціальний короткий метр

03.10.2018
Американський режисер українського походження Вофка Соловей знімає соціальний короткий метр

Вофка Соловей. (Фото Софії РОЗУМЕНКО.)

Соціальне кіно завжди було актуальним і затребуваним. У наш бурхливий час воно вийшло на новий виток.

 

Наразі стартували зйомки нового фільму цього жанру — соціальної короткометражки Вофки Солов’я «Розпаковка».

 

Вофка Соловей — американський кінорежисер українського походження, продюсер та сценарист, засновник компанії TELMIMO Entertainment, Inc., яка базується на співпраці молодих українських та досвідчених голлівудських творців кінемато­графа, котрі займаються розробкою та виробництвом голлівудських проектів на соціальні та історичні теми Східної Європи. 

Спеціально для «УМ» уродженець Херсонщини Вофка Соловей розповів, чому соціальне кіно необхідне в сьогоденних реаліях, які теми обирають сучасні кіномитці і чи спонукають такі фільми глядачів задуматися над проблемами, які нібито їх і не стосуються. 

Про трансформацію свідомості та людську небайдужість

— Ви вже вдруге приїжджаєте до України знімати кіно. Чому, проживаючи вже багато років у США, проробляєте такий довгий шлях, щоб знімати кіно саме в Україні?
 
— Двадцять один рік тому я поїхав у Бостон навчатися у музичному коледжі, але через нестачу коштів довелось одразу почати працювати. Згодом переїхав до Лос-Анджелеса, де й зіткнувся з кіноіндустрією. І працюю в «місті ангелів» до сих пір. Зокрема, там отримав можливість працювати на голлівудського композитора Крістофера Янга. 
Я відчуваю себе та залишаюсь українцем, навіть там — за океаном. І роблю все, щоб сприяти розвитку кіноіндустрії саме в Україні й показувати проблеми, які стосуються не лише України, а й усього світу.
 
— Перший фільм «Міна» ви знімали в зоні АТО, але не про бойові дії, а на соціальну тему. Тепер приїхали знімати про людей і ситуації, які оточують нас у повсякденному житті.
 
— У мене в планах є розробка повнометражного фільму, над чим я й працював, коли до мене звернувся сценарист «Міни» Олексій Гавриленко з пропозицією прочитати його новий сценарій. Він мені настільки сподобався, що я вирішив відкласти всі справи і зайнятися зйомками короткометражки.
Дуже полюбляю цей жанр, адже за короткий час дуже «смачно» і дуже цікаво можна передати думку. Це не комерційний жанр, бо всі кошти, що вкладаються у короткий метр, майже ніколи не повертаються. Тоді відчуваєш себе художником, який завжди голодний.
 
— Назва майбутньої стрічки досить оригінальна. Чому саме «Розпаковка»?
 
— Мене дуже вразила ідея та неординарність проекту «Розпаковка». Цей фільм також, як і «Міна», про підлітка. Це концептуальний проект, ідея якого базується на тому, що є людина, яка живе в нашому суспільстві, де усім байдуже одне до одного, де нікого не цікавлять проблеми, потреби, радість інших. Вони щодня ідуть нашими вулицями, не помічаючи нікого навколо. Тому ця байдужість — символічно візуально передається тим, що Всі люди, окрім головного героя, будуть мати на голові паперовi пакети з прорізами для очей. Головний герой бачить усіх людей як єдиний великий безликий натовп. 
 
Тому він і йде великим містом, усіх ігноруючи. І навіть залишається байдужим, коли в глибині міського парку бачить замученого підвішеного хлопця. 
Такий стан речей його цілком влаштовує, допоки сам не потрапляє у халепу й розуміє: не лише йому байдуже до всіх, а й усім оточуючим так само байдуже до нього. Усім... окрім однієї дівчини, яка виявилася небайдужою та запропонувала свою допомогу. Тоді наш герой повертається до неї, дивиться в її очі, після чого вона знімає пакет із голови. Тобто він із цієї сірої маси побачив людину, яка відрізняється від інших, в очах якої є життя. Ця ситуація спонукає героя на добрі справи, які несуть за собою цілий ланцюжок інших неочікуваних подій.
Тож надіюсь, що цей фільм допоможе глядачу задуматися над своїм внутрішнім сприйняттям навколишнього світу й запропонує багатьом із нас «зняти пакети» з самих себе.

Нагальні проблеми

— У фільмі порушують такі важливі теми, як зручність міста для людей з обмеженими можливостями, як засміченість міста, допомога людям похилого віку. Ви досить багато подорожуєте — такі проблеми нагальні лише в українських реаліях чи по всьому світу? 
 
— Мета зйомок — зробити так, щоб було незрозуміло, в якій країні це відбувається, і навіть в який час. Адже кожна країна має соціальні проблеми, різниця лише в тому, як до них ставляться і як їх вирішують. Наприклад, на початковій стадії проекту, коли ми обговорювали сценарій із продюсером Ольгою Безхмельніциною, я їй розказав про ситуації, в які потрапляє головний герой. Вона відповіла, що, мов­ляв, усе це, звичайно, добре, але варто знайти проблеми, які дійсно є нагальними. 
 
І ось саме життя дало підказку: через деякий час я опинився в потязі на Львів — поруч зі мною їхав Микола Подрезан — дуже видатна людина на інвалідному візку. Пан Микола відвідав 55 країн із українським прапором, і він не збирається зупинятися, а, навпаки, має ще чимало задумів і продовжує йти вперед. Ми проговорили всі п’ять годин у дорозі, й він мені подав ідею для сцени у фільмі, яка покаже, що більшість міст не облаштовані для пересування людей з обмеженими можливостями. І ми, ходячи вулицями міста, про це ніколи не задумуємося. Ось такі ідеї для нових сцен зароджувалися у спілкуванні з оточуючими людьми.
 
— Тобто, приїхавши до Києва вже з готовою ідеєю, ви все ще продовжували змінювати сценарій, зважаючи на українські реалії?
 
— Я змінював сценарій ще за годину до нашої зустрічі (сміється). Як кажуть, кіно ніколи не закінчують — кіно просто випускають. Тому ми приступаємо до зйомок фільму і запрошуємо всіх бажаючих приєднуватись до нашої команди.
 
— На якій стадії кінопроцесу ви з командою зараз перебуваєте й наскільки важко шукати фінансування на соціальне кіно?
 
— Зйомки розпочинаються у цьому місяці. Фільм повністю знімається на кошти від пожертв небайдужих людей. Також ми спілкуємося в соцмережах із бажаючими долучитися до зйомок фільму як фінансово, так і своєю присутністю на майданчику. Адже в головних ролях будуть професійні актори, а на другорядні ролі може спробувати себе кожен бажаючий.