Що треба враховувати під час закриття ФОП: відповідає міністр юстиції

18.04.2018

Павле Дмитровичу, скажіть, як можна швидко ліквідувати ФОП? Куди звертатися, що потрібно?
Сергій Іллєнко
 
Відповідає міністр юстиції Павло Петренко

Іноді підприємницька діяльності не приносить очікуваних дивідендів чи й просто у людини міняються життєві плани. І тоді виникає необхідність юридичного закриття структури.

А оскільки закривати підприємство завжди складніше, ніж його відкривати, — і про це знає кожен, ми вирішили з’ясувати всі необхідні нюанси. 

Куди звернутися для припинення діяльності ФОП?

Реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП уповноважені здійснювати:
 
— виконавчі органи місцевих рад, а також міські, районні державні адміністрації (у разі прийняття відповідною радою рішення про наділення такими повноваженнями);
— нотаріуси;
— акредитовані суб’єкти.
 
Реєстрацію припинення підприємницької діяльності для осіб, які переселилися з території проведення антитерористичної операції в період її проведення, здійснює державний реєстратор за адресою їхнього тимчасового проживання.
 
Припинення підприємницької діяльності внутрішньо переміщеної особи здійснюється за її заявою та спрощеною процедурою за місцем проживання на підставі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Які підстави для проведення державної реєстрації?

Державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:
 
— документів, які подають заявники для державної реєстрації;
— судових рішень, які набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі;
— рішень, ухвалених за результатами оскарження в адміністративному порядку.

Яка форма подання документів для державної реєстрації?

1. Паперова форма: документи подає особисто заявник або надсилає їх поштовим відправленням (бажано цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення).
 
2. Електронна форма: документи подає заявник через портал електронних сервісів. Для того, щоб подати заяву, необхідно зареєструватися на сайті за посиланням https://online.minjust.gov.ua/registration-fiz та виконати вказані на сайті дії.
 
Електронна заява формується з обов’язковим долученням до неї електронних копій оригіналів документів для державної реєстрації, виготовлених шляхом сканування, або оригіналів таких електронних документів, опису поданих заявником документів для державної реєстрації, сформованого за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру.
 
Заява та документи для державної реєстрації в електронній формі подають з обов’язковим накладенням заявником власного електронного цифрового підпису.

Які документи потрібно?

1) заява про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП за рішенням особи (форма 12);
2) ксерокопія свідоцтва про смерть, судове рішення про визнання особи безвісно відсутньою — у разі припинення у зв’язку зі смертю;
3) паспорт громадянина України або інший документ, який підтверджує особу;
4) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує повноваження представника (у випадку подання документів представником).

Скільки коштує ця процедура, який строк розгляду документів?

За проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця справлення плати не передбачено.
 
Розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій щодо фізичних осіб-підприємців має не перевищувати 24 години після надходження документів.
 
Виняток — вихідні та святкові дні.

Що робити після реєстрації?

Наступний крок — здійснити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності та в установлені строки подати до органу Державної фіскальної служби податкову декларацію за останній базовий податковий (звітний) період, у якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця.
 
Крім того, контролюючий орган може призначити та провести документальну перевірку такої фізичної особи — платника податків — за наявності підстав та з урахуванням строків давності, передбачених Податковим кодексом України.
 
Після цього ФОП має подати сам за себе звіт із зазначенням типу форми «ліквідаційна», де останнім звітним періодом буде період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.
 
І нарешті, колишній підприємець має закрити рахунок у банку, якщо, звичайно, він у нього був раніше відкритий.