Навар за домовленістю: чому в Україні злетіли ціни на автопальне

06.12.2017
Навар за домовленістю: чому в Україні злетіли ціни на автопальне

Цінові стрибки на українських АЗС відбуваються поза полем зору Антимонопольного комітету.

Українців привчають їздити на дорогому пальному. За даними експертів, ціни на автопальне встановили абсолютний рекорд.

 

І припускають, що трейдери поставили його не зовсім чесними методами. А точніше, шляхом картельної змови.

 

Про це вже навіть прямим текстом заявив Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман, звинувативши у корупції Антимонопольний комітет! 

 

У відповідь керівник АМКУ, замість піти у відставку, всього лише м’яко заперечив Гройсману.

А ціни на погрози Прем’єра не відреагували зовсім: за останні дні вартість бензину та дизелю на вітчизняних АЗС продовжує залишатися стабільно високою.     

Ринок і тільки ринок! 

У середньому літр бензину А-95 в Україні коштує 28,29 гривень. У залежності від заправок ціна на це пальне коливається від 26,59 грн. до 29,99 грн. Тобто зекономити чи переплатити можна до 3,4 гривні. 
 
Літр дизельного палива обійдеться водіям у середньому в 25,90 грн. Ціни на АЗС різняться від 24,31 грн. до 27,49 грн. 
 
При цьому наразі не подорожчав автогаз. Літр пропан-бутану коштує в середньому 12,12 грн. Мінімальна вартість на мережевих АЗС — 11,05 грн, максимальна — 13,19 грн. Утім, як показує досвід ціноутворення на українських АЗС, ситуація ця, на жаль, тимчасова. І вже найближчим часом ціни на газ також почнуть тягнути догори. 
 
Уперше в Україні вартість пального подолала психологічну відмітку в 30 гривень. Сьогодні преміальні сорти А-95 коштують 31 гривню за літр і більше.
 
Цікаво, що сталося це в зимовий період, коли обсяги продажу пального традиційно падають. Тож перше припущення — власники автозаправних станцій вирішили таким чином уникнути падіння доходів. 
 
Утім і вони, і експерти, близькі до великих нафтотрейдерів, пояснюють ситуацію винятково ринковими чинниками.
 
«Ціна нафти сьогодні утримується на рекордній відмітці у 63 долари за барель. Це максимальна ціна за кілька останніх років. Курс євро зріс майже на 80 копійок, долар подорожчав на 40 копійок. Таким чином, ми спо­стерігаємо тенденцію, коли кожні десять копійок у курсі долара — це плюс 8 копійок на стелі автозаправної станції», — каже керівник консалтингової агенції А-95 Сергій Куюн. 
 
До зовнішніх факторів представники великих компаній додають і внутрішні. Наприклад, подорожчання залізничних перевезень. А також наша спільна біда — слабка і нестабільна економіка. 
 
«Візьмемо подорожчання дизельного пального. Ми отримали плюс 20 доларів на тонні. А це близько 600—640 гривень. Тобто маємо плюс тих самих 50-60 копійок на літрі, яке сьогодні зафіксовано. Чому в одних 10, а в інших 50 копійок? Хтось купив раніше, хтось вигідніше придбав валюту. Хтось просто намагається утриматися, адже цей сегмент ринку не дозволяє швидко піднімати обсяги. Іншими словами, 50 копійок — це нижня межа, до якої треба підніматися», — сказав керівник торгового дому «Сокар Україна» Сергій Бичков.      
 
Інші оператори АЗС додають ще й супутні причини. Серед них — зменшення обсягів поставок бензину і дизельного пального з Білорусі, яке мало місце в листопаді.
 
Через планову зупинку виробництва нафтопереробних підприємств цієї країни значна кількість гуртових трейдерів, що працюють в Україні, була змушена шукати собі альтернативні джерела надходжень ресурсів. Зокрема, у країнах Європи, де вартість бензинів значно вища. 

Держава самоусунулася

Надалі ж власники мереж, експерти і громадськість бачать розвиток подій по-різному. Трейдери переконані: потенціал для зростання цін є! І вже найближчим часом дев’яносто п’ятий подорожчає на 20-40 копійок. 
 
Аналітики заперечують і заявляють: ціна 29,99 — це і є та сама психологічна лінія для пального масових сортів. Більше платити споживач не захоче.
 
«Цей психологічний бар’єр у 30 гривень триматиме ціну дуже довго. Трейдери триматимуть ціну до останнього. Адже найгірша ситуація, коли ти продаватимеш пальне за понад 30 гривень, а сусіди по колонці — на 2-3 гривні дешевше… Продавати дорожче, ніж 30 гривень, — це ризик, що клієнти можуть не витримати», — каже Сергій Куюн.     
 
Але при цьому додає: у випадку подальшого ослаблення гривні та продовження зростання вартості сирої нафти ціни на бензин можуть відновити своє зростання.
 
«Я думаю, що ця пружина стискатиметься дуже довго. Поки і справді не буде передумов, у вигляді падіння гривні чи подорожчання нафти», — пояснив Куюн.      
 
Утім значна частина експертного середовища зовсім по-іншому сприймає цифру «30 гривень». І бачить у ній не перевагу, яка має тішити автовласників, а завищені ціни. Отримані через низку причин.
 
«Варто сказати, що держава самоусунулася з ринку нафтопродуктів, — каже експерт з енергетичних питань Валентин Землянський. — Вона номінувала податки в євроакцизи, захистивши таким чином бюджет. І знаючи, що буде зростання, не було вжито жодних рішень фіскального порядку. Держава могла спрацювати, скоригувати ставки податків і таким чином утримати ціну на пальне. У будь-якому випадку це було б соціально орієнтоване рішення».   

Від бензину до тендерів

Проте найголовнішою причиною різкого подорожчання пального на українському ринку вважають неринкові дії головних учасників, картельну змову.
 
Вітчизняних трейдерів у неринкових діях звинувачують уже впродовж усіх останніх років. Антимонопольний комітет, який би мав зупиняти подібні змови, демонструє надзвичайну, іноді навіть підозрілу пасивність.
 
Кілька разів він, щоправда, оголошував про підозри і погрожував суттєвими штрафами, але на ділі до них справа так і не дійшла. 
 
Але цього разу шаленими стрибками цін на українських автозаправках обурилися вже не тільки пересічні автовласники, а й Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман.
 
«Я шалено занепокоєний, і я хочу сказати це на цілу країну, неефективністю роботи Антимонопольного комітету, — заявив він на міжнародному саміті мерів. — Я вважаю, що їх діяльність із блокування публічних тендерів має жорсткі ознаки корупційності і несе загрозу існуванню держави». 
 
Так прямо і на такому рівні слабий вітчизняний АМКУ в корупції ще не звинувачували.
 
«Я би дуже хотів, аби всі причетні до корупції понесли відповідальність перед законом, — продовжив Гройсман. — Це дуже важливо. Якимось чином впливати на них зараз неможливо. У них немає ні стиду, ні совісті. Вони виконують лише свої меркантильні завдання, і я їм цього не прощу».
 
Прем’єр навіть пообіцяв поставити питання про звільнення голови Антимонопольного комітету Юрія Терентьєва. 
 
Сам керівник Антимонопольного комітету своєї вини у проблемі не вбачає. І у відповіді Володимиру Гройсману заявив: звинувачення Прем’єра — безпідставні.
 
І більше того, він не проти незалежного аудиту їх відомства, щоби розвіяти можливі «інсинуації». 
 
Тим часом експерти прогнозують, які наслідки для держави матиме зростання вартості пального.
 
«Влада не до кінця розуміє, яким згубним для економіки держави буде цей різкий скачок вартості нафтопродуктів в Україні, — коментує Валентин Землянський. — Зокрема, зростання собівартості виробництва в Україні. Як наслідок, вищі ціни на енергоносії. Адже, окрім дорогого бензину, ми маємо подорожчання газу для промисловості. Внаслідок якого ціни у грудні зростуть на 2,3—2,4%. Окрім того, у січні 2018 року подорожчає електроенергія. Тож сукупність цих факторів негативно вплине на економіку держави».