Рефлексія феномену лузерства

25.12.2015

Національний центр Олександра Довженка за підтримки Держагентства України з питань кіно випускає у кінопрокат збірку кращих за підсумками року вітчизняних короткометражок «Українська Нова хвиля». Цьогоріч проект відбувається вчетверте. Презентували його — сім коротких метрів українських режисерів-дебютантів — у столичному кінотеатрі «Київ».

«Українська Нова хвиля» була започаткована Національним центром Олександра Довженка у 2012-му, і кожен рік підсумовує найкращі здобутки молодих українських режисерів у короткометражному кіно. Глядачам пропонуються лише відібрані фахівцями та відзначені на національних та міжнародних кінофестивалях роботи. Особливістю «Української Нової хвилі — 4» став глибокий психологізм, занурення у внутрішній світ людини, який автори часто репрезентують з іронією, використовуючи всі засоби комічного.

У фільмах добірки немає цілком успішних героїв, це свого роду рефлексія феномену лузерства. Герої не соромляться кричати про власну поразку і створювати фантомні світи, в яких у них виростають крила. Так, зокрема, робить самотня героїня українсько-французького мультфільму з назвою Swan, що українською перекладається «лебідь». У стрічці Олександра Даниленка людські душі асоціюються з птахами; автор стверджує: ми маємо тільки одне справжнє кохання у житті, яке сильніше за відстань і час. Інколи навіть межа між світами не є перепоною для нього.

Оптимісти «Української Нової хвилі» розкажуть про те, що завжди є вихід, і сліди війни залишаться лише на синтетичному снігу для вас, якщо ви трохи схожі на героїв Сент-Екзюпері (вони вміли бачити баранчика у намальованому ящику). Про таких людей ідеться в анімаційному фільмі Олега Педана «Атракціон», номінанта Національного конкурсу кінофестивалю «Молодість» 2015 року.

Драмо-комедія «Скажи «кукурудза»» та її автор сценарію і режисер Валерія Кальченко пропонують глядачам уявити, що було б, якби Рокі Бальбоа був дівчиськом із Польщі, з дефектом мовлення та 152 сантиметрами зросту, що мріє вступити до театрального університету в Києві. Фільм про дівчинку, яка знає, як досягти успіху, отримав відзнаку на Одеському міжнародному кінофестивалі та Спеціальну відзнаку Національного центру Олександра Довженка в рамках студентського кінофестивалю «Пролог».

Режисер Христина Сиволап у комедії «Давай не сьогодні» покаже незвичну історію про те, як дідусь Льоша та бабуся Христя вирішили померти в один день. Та в старого постійно знаходяться причини, аби відкласти цю подію, він іде на відчайдушні вчинки, аби переконати кохану дружину відкласти день спільної смерті. А в драмі «Віолончель» ітиметься про іншу пару, точніше про таємницю їх нібито випадкової першої зустрічі серед кримського степу. Режисер цієї короткометражної стрічки, яка отримала спеціальну відзнаку Національного конкурсу МКФ «Молодість» 2015 року за сценарій, — Олеся Моргунець-Ісаєнко.

Документальна комедія Антоніо Лукіча «Хто підставив Кіма Кузіна?» розповість про пошуки цієї народженої в СРСР легендарної 4-мільярдної людини, яка стала символом усіх дітей Союзу. Герої короткометражки намагатимуться взяти у Кіма історичне інтерв’ю. А в цей час Мирослава Хорошун у своїй комедії «Інь, і що з цим робити» розмірковуватиме, як діяти сильній жінці, яка хоче знайти баланс між бажанням працювати на улюбленій роботі і прагненням бути щасливою зі своїм чоловіком. Цей фільм був учасником Short Film Corner Каннського кінофестивалю 2014 року.

Загалом, фільми «Української Нової хвилі — 4» об’єднані спільною ідеєю продемонструвати, як історії невдач в один момент можуть обернутися справжнім кінематографічним успіхом.