Чому Укрпошта має належати українцям?

01.12.2015
Чому Укрпошта має належати українцям?

Укрпошта постійно пропонує нові послуги.

У більшості розвинутих країн у всі часи саме пошта була центральним найпотужнішим механізмом зв’язку, який підтримує держава. Якщо взяти до уваги досвід успішних країн, то пошта Японії, наприклад, яка є державною корпорацією, звільнена від сплати податків і є найбільшим ощадним банком країни. Пошта Греції отримує субсидії на надання універсальних послуг. Пошта Франції на період 2013—2015 років для гарантування вигідних тарифів на доставку періодичних видань отримала від держави пряму фінансову допомогу в розмірі 597 мільйонів євро. А для забезпечення завдання «територіальної присутності» на 2013—2017 років було ухвалено рішення щодо звільнення французької пошти від сплати місцевих податків на суму 170 мільйонів євро на рік. Існує ще безліч прикладів державної підтримки вітчизняної пошти.
Україна також має свого національного оператора поштового зв’язку — Укрпошту. Як вона працює у сьогоднішніх ринкових умовах, у яких стосунках із державою, як заробляє, які зрушення та перспективи має підприємство, ми запитували у керівника Укрпошти Ігоря Ткачука.

«Відправлення для незрячих пересилаємо безкоштовно»

— Ігоре Віталійовичу, чи отримує дотації або інші засоби державної підтримки Укрпошта, підприємство, яке, по суті, належить державі?

— Ні. Всі зароблені кошти є винятково результатом плідної роботи нашого підприємства, нашого колективу. Незважаючи на те, що Укрпошта в минулі роки була збитковою, у 2015 році вже маємо позитивні зрушення. Доходи пішли вгору. Крім того, незважаючи на складну економічну ситуацію, підприємство завжди вчасно поповнює казну держави. Лише за останні 10 місяців цього року Укрпошта сплатила до бюджетів усіх рівнів більше мільярда гривень податків.

— У 2002 році Кабінет Міністрів України визначив державне підприємство «Укрпошта» національним оператором поштового зв’язку, яким воно є і до сьогодні. Що це означає для українців?

— Передусім статус національного оператора передбачає виконання підприємством низки соціальних функцій та зобов’язань. А саме, лише Укрпошта гарантує нашим громадянам отримання універсальних послуг поштового зв’язку, до яких належить пересилання поштових карток, листів, бандеролей та посилок без оголошеної цінності масою до 10 кг за соціальними тарифами. Відправлення для незрячих — секограми — ми взагалі пересилаємо безкоштовно. Також Укрпошта має виняткове право та несе відповідальність за випуск високохудожніх поштових марок і блоків, які, виконуючи свою основну функцію знаків поштової оплати, презентують Україну на міжнародному рівні. Крім того, Укрпошта як член Всесвітнього поштового союзу гідно представляє нашу країну на міжнародному рівні, що підтверджують нагороди цієї організації та обрання представників Укрпошти до керівних органів Всесвітнього поштового союзу.

«Українці можуть швидко отримувати замовлення з інтернет-магазинів за кордоном»

— У сфері міжнародної поштової діяльності що сьогодні пропонуєте українцям?

— Світ глобалізується, кордони втрачають свою значимість, а досвід інших поштових організацій у транскордонній торгівлі показує нові перспективи та можливості. Тому природно, що для Укрпошти цей напрям діяльності має стратегічне значення.

У цьому році ми вже запропонували декілька нових продуктів для міжнародного ринку e-commerce. По-перше, це спеціальний продукт e-Packet (доставка товарів, замовлених на китайських торговельних майданчиках, за 7 днів), який користується дедалі більшою популярністю в українських інтернет-покупців, і другий продукт — доставка товарів з Естонії за системою «Консигнація». Поряд із Німеччиною, Чехією, Словаччиною, Литвою та Латвією Естонія стала ще однією країною, з якою почала співпрацювати Укрпошта. Починаючи з липня цього року вже майже 200 тисяч громадян отримали свої замовлення за цією системою. Обидва ці продукти дозволяють українцям швидко отримувати замовлення з інтернет-магазинів та економити на поштових витратах. На даний час Укрпошта налагоджує співпрацю в сфері обміну відправленнями «Консигнація» з Польщею та Казахстаном.

— Чи контролює вас Всесвітній поштовий союз? Яка користь Україні від того, що Укрпошта є членом цієї організації?

— Безперечно контролює. А для того, щоб полегшити Всесвітньому поштовому союзу цю роботу, Укрпошта приєдналася до мережі Глобальної системи моніторингу (ГСМ), яка дозволяє вимірювати якість нашої міжнародної поштової служби. Суть цієї системи полягає в контролі термінів проходження та збереженні міжнародних відправлень. Сьогодні з гордістю можу сказати, що Укрпошта виконує свої зобов’язання щодо встановлених стандартів. 

— Як працює Глобальна система моніторингу у нас?

— За допомогою спеціального електронного обладнання, яке встановлюють у центрах обробки міжнародної пошти на території призначеного оператора поштового зв’язку, незалежні експерти простежують весь шлях проходження відправлень та виявляють проблемні місця в їх пересиланні. Відстеження здійснюється завдяки спеціальним RFID-міткам та методу радіочастотної ідентифікації. Таке обладнання вже встановлено в місці міжнародного поштового обміну в Києві, на черзі — центри обробки пошти в Дніпропетровську, Харкові, Львові, Одесі та Запоріжжі. Використання встановленого обладнання дозволить і нам отримувати докладну інформацію про пересилання відправлень із транспондерами (чипи, які містять інформацію та пересилаються в контрольних відправленнях), що направляються до незалежних адресатів (мешканців міст-учасників моніторингу).

«Відправлення в межах міста доставляємо впродовж дня»

— На початку літа Укрпошта запустила в Україні нову послугу «Прискорена пошта». Чи користується вона попитом?

— За результатами бета-тестування послуги «Прискорена пошта», ми вже маємо тисячі задоволених клієнтів, кількість яких постійно зростає, оскільки даний продукт забезпечує швидку доставку документів та посилок. Судіть самі, доставка в межах міста — у той же день, за умови, що відправлення передано до 12-ї години. При відправці після 12-ї — доставлять не пізніше наступного дня. Між обласними центрами — це 1-2 дні, залежно від відстані.

При цьому ми не заспокоюємося на досягнутому, тому що клієнти очікують більшого. Ми працюємо над розширенням географії послуги, запропонували нашим клієнтам оформлення відправлень «Прискорена пошта» через «особистий кабінет». Спрощуємо процес отримання послуги як у відділеннях, так і через сайт підприємства. З 1 січня 2016 року населенню буде запропоновано економ-формат надання послуги: «склад-склад», «склад-двері» з привабливими для клієнтів тарифами.

— Чи можливе прискорення доставки пошти й за іншими напрямами?

— Так, сьогодні ми продовжуємо працювати над удосконаленням логістики підприємства, опрацьовуємо різні маршрути. Вже є результати. Завдяки оптимізації процесів перевезення пошти та періодичних друкованих видань, оновленню схем руху автотранспорту на магістральних маршрутах ми скоротили терміни доставки між обласними центрами на одну добу. А підприємство на цьому вже отримало економію у 45 мільйонів гривень на рік.

— Ігоре Віталійовичу, як керівник Укрпошти, що плануєте зробити найближчим часом для поліпшення рівня обслуговування споживачів?

— Саме зараз ми працюємо над створенням першого в Україні поштово-логістичного центру з сортування пошти. Щоб споживач міг вчасно отримати свою кореспонденцію, посилки чи газети, потрібно змінити технологію обробки поштових відправлень та модернізувати виробничий процес. Планується, що це буде сортувальна лінія європейського зразка, сучасна та максимально комп’ютеризована. Це дозволить суттєво скоротити терміни пересилання кореспонденції та вантажів, зменшити витрати на перевезення пошти, оптимізувати мережу логістики в зоні обслуговування.

— 11 листопада в Укрпошти розпочався процес корпоратизації. Чи можлива приватизація підприємства?

— Я неодноразово казав і повторю ще раз, що після перетворення державного унітарного комерційного підприємства «Укрпошта» в акціонерне товариство 100 відсотків акцій мають належать державі. Це моя принципова позиція, яку я буду відстоювати. Ми — найбільша поштова та логістична компанія України, яка має найширший спектр послуг і мереж. Реалізація розроблених нами стратегій розвитку дозволить підприємству адаптуватися до ХХІ століття та зміцнити свої ринкові позиції. Наша нова стратегія спрямована на вдосконалення ефективності роботи, підвищення кваліфікації персоналу для реалізації бізнес-можливостей, що дедалі більше стають цифровими, а також на підвищення якості обслуговування клієнтів в епоху різноманітних цифрових технологій. На цьому міцному фундаменті Укрпошта забезпечить тисячам сімей наших працівників економічну та соціальну захищеність, а всім громадянам країни — підвищення якості обслуговування.