Дві українські перлини ЮНЕСКО в одному просторі

22.08.2014
Дві українські перлини ЮНЕСКО в одному просторі

Любов до петриківського розпису часу не підвладна. Дитячий простір на виставці у Лаврі. (з мережі «Фейсбук».)

Петриківський розпис пройшов свій довгий шлях від виникнення художньої традиції такого українського декоративно-орнаментального народного малярства до внесення у Репрезентативний список нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО. Минулого року роботи майстрів петриківського розпису побували у Франції на виставці, а зараз ознайомитися з культурними надбаннями рідної землі мають можливість українці. У Національному Києво-Печерському історико-культурному заповіднику вперше проходить мистецька акція «Петриківка у Києво-Печерській лаврі».

Під час її відкриття радник Президента України із гуманітарних питань Микола Томенко відзначив грандіозність події та сказав, що петриківський розпис — це дійсно чудо України. «Приємно, що саме Петриківка першою представлена у Лаврі. Ми і надалі продовжуватимемо таку мистецьку ініціативу», — відзначив він.

У рамках акції діють майданчики творчої, дитячої, музичної, музейної тематики і територія просвітництва. Також відкрита Алея майстрів, на якій демонструють вироби майстрів як петриківського розпису, так й інших напрямів, які перегукуються з давніми традиціями ремесел Києво-Печерської лаври. Крім того, проходить виставка «Петриківський розпис — колір традицій». «Усього в акції беруть участь 55 майстрів із різних районів Дніпропетровщини, а також декілька учасників із Києва», — поділилася директор iз розвитку благодійного фонду «Києво-Печерська лавра» Світлана Пахлова.

«Для нас цей захід дуже важливий і значимий. Уперше в історії України нам вдалося об’єднати в одному місці дві перлини світової спадщини ЮНЕСКО — фарби Петриківського розпису та духовність Києво-Печерської лаври», — зазначив голова Дніпропетровської обласної ради Євген Удод.

Валентина Панко, відома майстриня петриківського розпису, провела лекцію про символізм розпису та секрети творчості. Художниця акцентувала увагу на символах на картинах, принагідно поділилася міркуванням, що найкращими матеріалами для малювання є власні пальці та пензлі із шерсті кота. Цікаво також, що чорне тло, яке таке популярне зараз у петриківському розписі, не є притаманним першим його зразкам. Стародавній петриківський розпис був лише на білому тлі, бо початки цього мистецького ремесла — у звичайному побутовому розписі будинків.

«У петриківському розписі є місце для експериментів. Те, що в мене в процесі, — це освоєння інших матеріалів, сучасні технології дають можливості творити розпис на склі, порцеляні, тканині. Експериментувати з кольором теж дуже цікаво, отримуєш справжню насолоду», — поділилася мисткиня про сучасний стан і сучасні тенденції у розписі. Вона відкрила в Петриківці музей із роботами свого учителя і батька Федора Панка, майстра народного декоративного розпису та народної декоративної графіки, заслуженого майстра народної творчості.

У Київ привезла і роботи з цього музею. На жаль, деякі картини не змогла транспортувати до столиці через їх поганий стан та відсутність спеціальних боксів для робіт. Майстриня розповідає, що родина була незаможною, батько використовував недорогі матеріали, тому роботи з часом потьмяніли та пошкодилися. Проте незважаючи на це, залишаються неперевершеними зразками народного малярства.

Традиція петриківського розпису сьогодні по праву вважається «культурним брендом» України і здатна стати ще однією платформою єднання суспільства. Творчість петриківців сприяє широкому визнанню народного розпису далеко за межами нашої країни й стала мистецькою візиткою України.

Акція є благодійним і соціальним проектом. Зібрані кошти будуть спрямовані на підтримку і розвиток двох яскравих пам’яток нашої культури. Організатори також планують надихнути, розкрити творчі здібності та надати духовну й культурну реабілітацію дітям із сімей біженців зі сходу та військових АТО, дітям-сиротам шляхом знайомства зi скарбами української культури та мистецтва, залученням їх до майстер-класів.

Світлана Пахлова, незалежний експерт iз питань охорони нематеріальної культурної спадщини, директор iз розвитку благодійного фонду «Києво-Печерська лавра», яка займалася оформленням досьє петриківського розпису для ЮНЕСКО, поділилася, що в її планах — створення тренінгового центру з питань матеріальної та нематеріальної спадщини на базі заповідника. Вона говорить про необхідність зміни ставлення громадян до Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника як релігійного центру, а стати культурно-просвітницьким центром. Одним із таких приводів є і мистецька акція «Петриківка у Києво-Печерській лаврі».

Петриківський розпис, маючи свою особливу художню мову, передає красу рідної землі, розвивається, експериментує і має жити далі завдяки художникам та поціновувачам їхньої творчості. Останній день, коли можна буде відвідати акцію в Києві, — 23 серпня, а саме селище Петриківка в будь-який день і в будь-який час є простором постійної виставки петриківського розпису, що наповнене магією творчості і натхнення.

  • Жахотерапія:

    1954 року вийшла похмура притча британця Вільяма Ґолдінга «Володар мух». То був невеликий, але важкий камінчик, що спричинив лавинний зсув колективної свідомості >>

  • Паризька перемога

    У французькій столиці закінчилися дві величезні виставки дизайну: Paris design week та Maison&Objet. Там на двох майданчиках учасниками були понад 15 найперспективніших дизайнерів з України. >>

  • Аліса в іншій країні чудес

    Відбулась київська прем’єра стрічки Ганки Третяк «Місто, в якому не ходять гроші» за мотивами однойменної повісті Кузьми Скрябіна, якого не стало 2 лютого 2015 року. >>

  • Класний Чувак

    У документальній cтрічці «З днем народження, Чувак», яку можна переглянути в інтернеті на Youtube, зібрані маловідомі факти з життя співака Кузьми. >>