Ексклюзивний рейс Київ—Гавана

02.10.2013
Ексклюзивний рейс Київ—Гавана

Модернізований літак Ан–2 трудитиметься під гарячим кубинським сонцем.

Українські підприємства — ДП «Антонов» та «Мотор Січ» — підписали угоду з Корпорацією Кубинської авіації про модернізацію парку літаків Ан–2, які нині активно експлуатують у цій карибській республіці. Робота передбачається ґрунтовна: на Кубі створять виробничу базу для переобладнання усього «анівського» авіапарку. А він, до речі, чималенький: усього під палючим південним сонцем трудиться 140 літаків Ан–2. Усіх їх переобладнають у нову модифікацію «аннушки» — літак Ан–2–100.

Нова «начинка» крил

«За необхідності «Антонов» організує навчання льотного і технічного персоналу, авторський супровід експлуатації літаків Ан–2–100 у Республіці Куба», — повідомили на підприємстві. Трудяга–Ан призначений для пасажирських, змішаних пасажирсько–вантажних і просто вантажних перевезень на місцевих повітряних лініях. Перевагою літака є те, що його можна автономно експлуатувати на невеликих аеродромах з невеликою щільністю ґрунту, у складних кліматичних та метеорологічних умовах.

«Родзинкою» модернізованого Ан–2–100, на відміну від його попередника, є силова установка з маршовим турбогвинтовим двигуном МС–14, розробленим на запорізькому підприємстві «Мотор Січ». Цей нюанс дозволяє перейти з авіаційного бензину, який нині не виробляють у країнах СНД, на авіаційний керосин. Який споживає абсолютна більшість сучасних літаків. Окрім цього, нова модифікація Ан–2 має повітряний реверсний гвинт АВ–17, який замінив стару модель гвинта АВ–2. Нині модернізована модель Ан–2 проходить сертифікаційні випробовування на потужностях вітчизняного підприємства.

Цього року, до речі, ДП «Антонов» почав постачати кубинській компанії «Кубана де авіасьон» регіональні реактивні пасажирські 99–місні Ан–158, які будуть у Києві відповідно до підписаного в 2011 році контракту з російською лізинговою компанією «ІФК». Замовникові з Острова Свободи вже доставлено три машини, ще один літак передадуть до кінця року, а у наступному — ще три.

Готові взяти відповідальність

Експерти вважають контракт із Кубою вельми успішним для українських авіабудівників і констатують: у машинобудуванні ставка на постійних і традиційних партнерів завжди себе виправдовувала. При цьому дуже важливо продовжувати співпрацю з тими країнами, яким ми вже постачали свою продукцію. І, як це яскраво видно на прикладі з Кубою, ремонт старої техніки, і продаж нової дуже тісно пов’язані.

Утiм стосунки між Україною та Кубою в авіаційній сфері — це значно більше, ніж просто постачання техніки. Ремонт і заміна двигунів у старих Ан–2, поставки на острів нових Ан–158, навчання кубинських льотчиків і механіків — це не просто контракт, а комплексне обслуговування авіаційного комплексу цілої країни. Те, що ми взяли на себе відповідальність за роботу цілого сектору економіки іншої країни, — це бізнес більш високого рівня, ніж просто постачання товарів. Навіть у великих кількостях.

Незалежні аналітики стверджують: саме таку схему роботи — комплексного, різнобічного надання клієнтам бізнес–рішень — мають брати за взірець й інші вітчизняні підприємства. Адже саме такий підхід, який сьогодні практикує більшість розвинутих країн, і приносить найбільший дохід.

Зрештою, немаловажним є і сам факт визнання високого рівня підготовки вітчизняних спеціалістів, які навіть в умовах далеких країн, далеко від дому і своїх підприємств проводять складні технічні операції з авіаційною технікою. Нині цей факт отримав ще одне підтвердження. Тож контракти, які ми отримуємо сьогодні, — цілком заслужені. Й варто сподіватися, що нові замовлення також будуть.

Сервіс у небі й на землі

Три роки тому між Україною та Кубою вже було досягнуто домовленості про ремонт і сервісне обслуговування кубинського парку літаків Ан–24. Одночасно, крім співпраці з Україною в авіаційній сфері, у цій острівній державі розвиваються й інші напрями спільної роботи. Так, у місті С’єнфуегос працює україно–кубинське спільне підприємство із ремонту вантажівок КрАЗ–СОМЕК. Яке модернізує старі автомобілі, роблячи їх економічно вигіднішими, а також реалізує нову техніку. При цьому плани із запуску своїх підприємств на Кубі розглядають такі машинобудівні заводи, як «ЛАЗ» та «Богдан».

Паралельно українські авіа­будівники можуть похвалитися великою кількістю зарубіжних контрактів на відновлення, ремонт і модернізацію не тільки літаків Ан, а й інших виробників. Так, в Україні або за допомогою наших фахівців успішно обновляють такі крилаті машини, як МіГ–29, МіГ–21, Ан–124, Ан–24, Ан–2, Су–27, Су–30 та інші. Назвати точні дані про річні обсяги авіаремонтних робіт, втім, доволі непросто: більшість угод проходить по лінії військової співпраці між країнами, деталі якої зазвичай не афішуються.

Проте існують і винятки. Серед них — замовлення компанії «Укрспецекспорт», яка нинішнього літа виграла тендер на надання послуг iз ремонту і модернізації літаків МіГ–21 для ВВС тактичної авіації Республіки Хорватія. Рішення озвучило хорватське військове відомство. За ним, українська сторона забезпечить ремонт семи хорватських машин. Виконавцем робіт виступить державне підприємство «Одесаавіаремсервіс». Окрім цього, Міноборони Хорватії закупить у «Укрспец­експорту» ще п’ять відремонтованих МіГ–21, які нині є власністю одеського заводу. У тендері, до речі, Україна перемогла Румунію, вартість угоди становить 80 млн. кун, або 13,7 млн. доларів. Цікаво, що із початку року це вже другий хорватський збройний тендер, у якому перемогла наша країна. До цього у травні Міноборони Хорватії обрало нашу країну для ремонту шести гвинтокрилів Мі–8 і Мі–17.

ДО РЕЧІ

Кон’юнктура на нашу користь

Як відомо, обсяг експорту зброї і послуг України в останні роки оцінюється у понад 1 млрд. доларів. За даними «Укрспецекспорту», у структурі експорту в 2012 році частка країн Азії становила 47%, країн Африки – 23%, СНД — 21%, Європи — 6%, Америки — 3%.

Цього літа угоду про ремонт літаків з Україною уклало міністерство оборони В’єтнаму. Документ передбачає, що українське підприємство «Мотор» на заводі в Луцьку відремонтує 12 реактивних двигунів російського виробництва, встановлених на винищувачах Су–27СК/УБК, які стоять на озброєнні у цій південноазійській державі. Окрім ремонту двигунів, українські фахівці проведуть також підготовку в’єтнамських техніків, після чого В’єтнам зможе самостійно обслуговувати літаки Су–27 і Су–30.

Буквально минулого місяця Мальта запропонувала Україні створити на своїй території центр з обслуговування літаків сімейства Ан та авіаційних двигунів. Обрання країною розміщення саме Мальти пояснити неважко: вона надзвичайно зручна логістично. Адже понад двi тисячi українських літаків та двигунів експлуатують у країнах Північної Африки, яка знаходиться по сусідству з Мальтою.