Навіщо студентам культура?

30.05.2013
Навіщо студентам культура?

Ярина Пузиренко серед студентів на виставці творчих робіт її вихованців.

«Опитування третьокурсників різних київських ВНЗ показує, що навіть чимало киян не знають, де розташований Оперний театр, — розповідає художниця й мовознавець, доцент кафедри культурології Національного університету біоресурсів і технологій природокористування Ярина Пузиренко. — Студенти добре знають обкатаний маршрут: Хрещатик — майдан Незалежності — Європейська площа — стадіон «Динамо». А який там поряд зі стадіоном сірий будинок із левами — тобто Національний художній музей — просто не цікавляться». Отож творча викладачка не обмежується прочитаними лекціями та семінарськими заняттями, вона постійно, рік у рік інформує все нових своїх вихованців про музеї і в різний спосіб заохочує їх відвідувати. Деякі студенти кажуть: «А в нас немає грошей». Тоді викладач пропонує заощадити і кілька днів походити пішки між корпусами, а не їхати одну зупинку маршруткою, або скористатися безкоштовними днями та пільгами для студентів. Насправді творчий викладач — це найкращий дарунок для молоді. Адже власним прикладом показує, як отримати знання і надалі з приємністю застосовувати їх у житті.

— Пані Ярино, викладачеві помітно, коли студент «вчиться» не своєю працею?

— Так, це видно. Загалом, зараз актуальною є проблема плагіату. Найжахливішим є плагіат студентів перших курсів. Бо це період, коли вони мають на­вчитися опрацьовувати літературу для отримання знання. Проблема в тому, що вони не працюють зі справжньою науковою літературою, науково виваженими словниками, енциклопедіями, а ці «знання» беруть в інтернеті. Причому ще й на сайтах рефератів, де інформація неперевірена.

— Можна сказати, що таким чином переривається природна тяглість наукового процесу?

— Поміркуймо, як це має бути в ідеалі. Студент отримує завдання, іде в бібліотеку, шукає кілька книжок і наукових статей на свою тему. Якщо не надто ерудованому студентові до рук потрапляє книжка, то він хоча б читає її зміст. А поки гортає книгу, його око мимоволі затримується ще на чомусь. А тепер — увів у пошуковик ключові слова, скачав, роздрукував просто перед парою і відразу зачитує в аудиторії такий от «реферат».

— Які цікавинки при цьому можуть прозвучати?

— Це не лише якісь кумедні мовні ляпи чи перекручені слова, а й «надзвичайні відкриття». Одна студентка, описуючи пам’ятки Києва, розповіла, що «в Київський оперний театр влучила атомна бомба». З’ясувалося, що дівчина, хоч і писала сама, та інформацію для нього шукала тільки в інтернеті. І проблема не лише в тому, що у студентки цілковита довіра до всього, а в тому, яка в неї середня освіта. Бо ж усі старшокласники мали б знати, що в світі було скинуто всього дві атомні бомби, наприкінці Другої світової війни — на Хіросіму й Нагасакі.

— Виходить, діти, провчившись 11 років, не знають якихось елементарних речей?

— Так, це видно передусім із того, наскільки грамотно студенти пишуть. У мене зберігаються листи родичів ще з ери «твердого листування» — мої тітки, маючи семирічну освіту, писали напрочуд грамотно. Нині ж першокурсники часто не вміють кілька слів без помилки написати. Я вже не кажу про суржик. Вони не знають шкільної програми, не знають широковживаних термінів іншомовного походження. Скажімо, питають, що таке «нівелювати»? Буває, не можуть розрізнити поняття «авторитарний» і «авторитетний». А викладач навіть не здогадується, що студенти його не розуміють. Чому це так? Бо їм нізвідки поповнювати словниковий запас — не з телешоу ж! Через такий «інформаційний продукт» знижується культурний рівень, аби споживачами було легше маніпулювати й викачувати з них гроші. Бо ж людина мисляча не змагатиметься із собі подібними, «в кого блискучіший діамант». Причому це не залежить від статків. Якщо олігархові муляє, що в когось на кілька метрів довша яхта, ніж у нього, то студенти пильнують, у кого більше пам’яті на мобільному телефоні.

— Відомо, що не завжди до ВНЗ потрапляють найрозумніші й найталановитіші. Чи ЗНО, на вашу думку, якось змінило ситуацію?

— Як кажуть самі студенти і чимало викладачів, ЗНО допомагає талановитим випускникам поступати до вищих навчальних закладів без хабарів. З іншого боку, при цьому важливо тестувати студентів ще й на логічне мислення, здатність шукати й аналізувати інформацію. Можливо, студент на якийсь момент не пам’ятає якоїсь дати чи не розуміє якогось слова чи факту, втім варто знати, що він загалом може пам’ятати, мислити і розвиватися. Тобто має бути оцінений потенціал до навчання. Таке вдосконалення тестів мають продумати науковці–психологи.

— Відомо, що творча діяльність навчає продуктивно використовувати свій час, розширює світогляд, збагачує ерудицію. Як у ВНЗ можна сприяти розвитку креативності студентів?

— У нас на кафедрі культурології завдяки позиції керівництва Національного університету біоресурсів і технологій природокористування є важливі дисципліни — культурологія, історія української культури, культура сім’ї і побуту та інші. Ми даємо студентам не лише знання, а й навички — як це застосовувати в житті. Скажімо, на практичному занятті з української народної культури студенти не лише дізнаються про традиційну іграшку, а й за 10—15 хвилин роблять ляльку–мотанку в народному стилі. Якби ви бачили їхні обличчя! І коли питаєш: «А в кого найкраща лялька?», виявляється, що в кожного. У котроїсь — гарна зачіска, в іншої — очіпок, кожна лялька унікальна. І тут важливо, щоб затерта теза «кожна людина унікальна» ставала для молоді осмисленою, пережитою на власному досвіді. Тепер вони зможуть навчити цього своїх дітей.

— Ви ще й керуєте художньою студією для студентів. Чи можна навчити малювати в дорослому віці?

— У нашому університеті діє багато відомих колективів, що мають звання народних, — народний хор «Колос», танцювальні ансамблі. А завдання нашої студії «Голосіївська палітра» — дати студентові змогу, навіть не відвідуючи студію регулярно, створювати картини чи вироби, які можна подарувати другові чи повісити вдома на стіні. Це формат майстер–класів.

От монотипія — проста, доступна техніка, вона розвиває фантазію і радує. Коли даєш завдання щось створити, дехто каже: «А я не вмію». Я тоді вкотре розповідаю історію, як ведмедя навчили їздити на велосипеді. А людина ж здатна досягти набагато більшого. Це теж проблема школи, де не навчають розкривати здібності, опановувати доступні мистецькі техніки.

Студенти чомусь вважають, що малювання — це заняття лише для малюків у садку чи в перших класах школи. І це небезпека. Бо для людини в сучасному тиску споживацького суспільства не надається адекватних форм проведення вільного часу і самореалізації. А творча діяльність допомагає людині ефективно відпочити. Коли я попросила студентів розповісти про своє хобі, одна дівчинка сказала, трохи соромлячись: «Хоч це зараз і непопулярно, я полюбляю в’язати». Я була вражена. Адже жінка у свій час була просто зобов’язана опанувати якесь рукоділля. Вона шила–перешивала, власноруч оздоблювала свої вироби. А тепер вона той час, що могла б спілкуватися з дітьми за в’язанням чи вишиванням, витрачає на пошуки одягу в бутіках.

ДОСЬЄ «УМ»

Ярина Пузиренко

Народилася в Києві. В 1990–му закінчила Республіканську художню середню школу ім. Т. Шевченка, у 1997 р. — філологічний факультет Національного університету ім. Тараса Шевченка. Кандидатську дисертацію на тему «Агентивно професійні назви осіб жіночої статі у лексикографічному описі та узусі» захистила в 2005 р. Викладає на кафедрі культурології Національного університету біоресурсів і технологій природокористування. Автор численних мовознавчих та культурологічних публікацій, навчально–методичних розробок та програм і посібника «Декоративна флористика», рекомендованого Міносвіти для вищих навчальних закладів.

ВЛАСНОРУЧ

«Культура оформлення букетiв в Українi iснує з давнiх давен»

n Пані Ярино, зараз видається чимало літератури з різних рукомесел, зокрема зі флористики. Утім такі книги переважно російськомовні. Ви вперше видали український авторський посібник «Декоративна флористика», на основі власного досвіду викладання цього мистецтва студентам. Для ілюстрацій тут використані і роботи ваших вихованців...

— Мабуть, кожна людина є «трохи флористом», бо всім доводилося вибирати квіти для подарунка або ж ставити подаровані квіти у вазу. А в посібнику подано історію флористики і практичні поради, як із квітів та листя зробити твір мистецтва. На теренах України культура оформлення букетів, вірогідно, побутує з давніх давен. Ми знаємо, як шанують тюльпани в Голландії, там були навіть спеціальні вази у вигляді пірамідки, де менша посудинка ставилася на більшу, і в кожній — по чотири горлечка. Висота такої «тюльпанової ялинки» була понад метр. Цікаво, що під час розкопок поселень трипільської культури археологи знаходять посудини–керноси з кількома горлечками. Відомий флорист Микола Табунщиков припускав, що його використовували для букетів. У культурі українців досі побутує чимало явищ стародавньої народної флористики — букетики–маковійчики, дідухи, вербові «баськи». Ось невдовзі святкуватимемо Трійцю — і багато хто прикрашатиме свою оселю зеленим клечанням і квітами.

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>