Тяжкий хрест отця Івана

30.05.2012
Тяжкий хрест отця Івана

Отець Іван виконує обряд вінчання у храмі святого архiстратига Михаїла. (із сімейного архіву Теремків.)

Буття отця Івана Теремка поділяється на два різко контрастні періоди: до і після 1січня 2001–го. Трагедія сталася перед його 35–річчям. Після доби блукань засніженими безлюдними полями він ступив на поріг смерті. Лікарі врятували життя, але змушені були ампутувати ноги. Довелося заново вчитися ходити. Кожний рух уперед давався неймовірним напруженням: вставав — і падав, та підводився — і знову пробував іти. «Мені сказали: якщо зважатиму на біль — без ціпка не ходитиму, — пригадує, ніби заново переживає ті муки, отець Іван. — Зціпивши зуби, спершу намагався встояти хоча б хвилину, потім — дві, три, п’ять. На четвертий день спустився з другого поверху клініки на перший. Виливав кров із протеза — і йшов. Я дуже хотів знову стати дієздатною людиною. І через вісім місяців після страшної пригоди, на Спаса, я відслужив усю Службу Божу. Згодом почав косити сіно, копати грядки, сапати городину, вантажити на причіп мішки з картоплею, а коли виникала потреба — сідав за кермо легковика і їхав до Києва чи Одеси».
Окрім сумлінного виконання обов’язків пароха, отець Іван диригує церковним хором, співає у відомому на весь район квартеті «Явори» й неодмінно привертає до себе увагу на конкурсах художньої самодіяльності. Глядачі часто й не здогадуються, що цей доброзичливий, сповнений енергії чоловік не має обох ніг.

Біда — без попередження

Упритул до 1 січня йому не було за що нарікати на долю. Навпаки, житейська дорога стелилася рівною, осмисленою, духовно зорієнтованою. Після закінчення Київської семінарії УПЦ КП і висвячення отець Іван удостоївся похвали ієрархів за невтомну, впродовж кількох років, душпастирську діяльність у столичній області. Йому пропонували залишитися на фінансово дуже привабливій парафії в «царському» селі, де мешкали відомі політики й бізнесмени, проте він забажав повернутися на рідне Прикарпаття. Тут довірили старовинну церкву святого архістратига Михаїла у Глушкові, розташованому неподалік райцентру Городенка. На парафію доїжджав із селища Чернелиця, де душа в душу жив із красивою і доброю дружиною Галиною, уродженкою цих місць. У сім’ї підростало двоє гарненьких доньок — Людмила і Світлана.

Ніщо не віщувало біди. Та вона, як завжди, прийшла несподівано — у перший день 2001–го, який вважається початком третього тисячоліття. Ієрей Іван Теремко старенькими «Жигулями» повертався з Глушкова. На півдорозі зупинила хурделиця, далі легковик тягнули трактором. Проте домашнє тепло і затишок невдовзі довелося залишити — під вечір зателефонував схвильований отець Дмитро Стефанюк, котрий не міг добратися до Чернелиці, і попросив виїхати йому назустріч кіньми.

Господь у полі душу не прийняв

Що було далі — з розповіді о. Івана: «Я звернувся до колишнього паламаря, і він погодився виручити. До Вільхівців ще сяк–так їхали напівзаметеною дорогою, а потім знялася така хуртовина, якої ще ніколи не доводилося бачити. Рухалися навпомацки, орієнтуючись по стовпах лінії електропередач, аж поки зовсім не збилися на манівці. Раптом коні по черево провалилися в якесь болото. Я зіскочив із саней і набрав повні черевики льодяної води. Поки ми ворохобилися, аби випхатися на твердий ґрунт, я перестав відчувати нижні кінцівки — вони примерзли до взуття. Вибратися з болота ми так і не змогли. Довкола творилося неймовірне снігове жахіття. Ніч, здавалося, не мала кінця–краю. Під ранок фірман рушив по допомогу, бо я не міг ступати ногами.

Минуло ще півдня. Довкола — мертве царство. Згодом з’ясувалося, що фірман таки добрався до села, але не міг пояснити, де мене залишив. Спираючись на коліна й лікті, я повз, а куди — один Бог святий знає. Почало темніти. Вибився із сил і зрозумів: це — кінець. Помолився востаннє і попросив: «Прийми, Господи, мою душу». Страху не було, навпаки, відразу відчув якесь полегшення. На дні свідомості лише промайнула думка — замерзаю. Крізь дрімоту звідкись ніби почувся гул двигуна. Не знаю, як я підвівся і замахав руками, сподіваючись на допомогу. Мені здавалося, що кричу, та з горла виривалося ледь чутне хрипіння. На щастя, то були не галюцинації: трактор справді тягнув до райцентру машину «Швидкої допомоги» — у хворого стався приступ апендициту. Слідом, колія в колію, їхав бензовоз, водій якого мене й запримітив. У салоні «швидкої» мені зробили кілька ін’єкцій, розтерли спиртом. Я зрозумів, що житиму, проте не усвідомлював критичності свого становища. Попросив рятівників, аби довезли до першої–ліпшої хати, де я зігріюся чаєм і піду додому, бо в Чернелиці через моє зникнення зчинився переполох. Натомість доправили до райлікарні і помістили в реанімацію. На ранок наступного дня від обмороження почорніла шкіра обличчя, рук і ніг, набрякло тіло. Мене негайно забрали в опіковий відділ обласної клінічної лікарні.

Там я пробув цілих три місяці. Медики сказали, що чекатимуть, поки ноги «дадуть» сигнал, по яке місце їх треба ампутувати. Два тижні не вщухали страшні болі. Потім ліву ногу відрізали одразу, а праву, добираючись до живого, стісували, як стовбур дерева. На операційний стіл лягав п’ять разів по три години. Та ще не знав, що хірурги, крім ніг, готувалися ампутувати мені й руки, обморожені на 85 відсотків. І тут вочевидь уже втрутилося Боже провидіння. Тодішній завідувач опікового відділення Тарас Масляк вирішив трохи зачекати, і руки, на превеликий подив, почали відходити. Зібрався консиліум. Професори старшого віку переконували, що за своєї практики такого зцілення ніколи не бачили. Може, казали, це сталося тому, що я своїми руками багато разів тримав чашу під час Богослужіння. Що б там як, а руки вціліли. Правда, деякі пальці трохи покручені, але вони — свої, справжні. Роблю ними все, як до трагічного випадку».

Обом смертям на зло

— Отче, а чи не навідували вас сумніви, що муки, які так довго і стоїчно терпіли, могли стати марними?

— Завдяки виявленим тоді силі волі та терпінню я тепер цілісінький день на ногах — від світанку до заходу сонця. Хоча справді був момент, коли усвідомлював своє майже безвихідне становище. Почувши про наміри хірургів ампутувати руки, сказав своїй дружині Галі: «Я недієздатний, а ти ще молода. Їдь додому — мусиш ставити на ноги наших двох доньок. Не хочу бути вам тягарем без рук і ніг. Доживатиму віку в якомусь притулку для безнадійних інвалідів». Мої слова її образили. Відповіла, що нізащо не залишить мене самого. Упродовж трьох місяців Галя була в лікарні поруч. Я дуже схуд: з 90 до 45 кілограмів. Вона сама пересаджувала мене з ліжка у візок і навіть носила на руках. Зрештою, її присутність врятувала мене від другої смерті.

— Що з вами ще сталося?

— Відчуття, що ось–ось залишу цей світ, пережив двічі: перед порятунком у полі і в обласній лікарні. Одного недільного дня в мене миттєво відібрало руки, почало холонути тіло — я кудись провалювався. На Галин крик прибігла медсестра і нашпигувала якимись уколами. Якби в ту хвилину поруч не виявилося дружини, то того б таки дня мене не стало. А так поволеньки видряпався. Німецькі фахівці, котрі тоді працювали у волинському Ковелі, мене ще раз прооперували і аж тоді припасували протези.

— Окрім родини, відчували ще чиюсь підтримку?

— Людська доброта найбільше зігрівала мою душу й зболене тіло. Першим відгукнувся греко–католицький священик отець Ігор Левицький. Потім допомогу запропонували представники влади й бізнесу, парафіяни різних конфесій Прикарпаття і навіть із Київщини. Ліки коштували страшенно дорого, тому наші родинні заощадження «розтанули» відразу. Та й тепер мушу міняти протези через кожні півтора–два роки. Їх вартість — понад 4 тисячі доларів, а моя пенсія з інвалідності — 1005 гривень. Без допомоги добрих людей і Божої підтримки я б не підвівся з інвалідного візка.

— Перепрошую, отче, але мушу поставити й таке запитання. За весь час, що минув після 1 січня 2001–го, не закрадалася думка про несправедливість мук і випробувань, що випали на вашу долю? Ви ж усе свідоме життя присвятили служінню Господу і його милосердна рука могла б відвести від вас ту страшну біду?

— Знаєте, те, що я пережив, допомогло глибше зрозумів суть слів Ісуса Христа: «Коли хто хоче йти за мною, нехай себе зречеться, візьме щодня на себе хрест свій і йде за мною». Кожному випадають певні випробування — комусь легші, комусь важчі — які Бог дасть. І за те треба йому дякувати. Подолавши їх, людина по–іншому цінує радість життя, красу дарованого нам світу. Тому всім, хто звертається до мене за порадою, кажу: будь–які випробування треба сприймати смиренно і терпляче, але ніколи не здаватися. Це важливо усвідомлювати й рідним людини, котра зіткнулася із серйозними труднощами, бо непотрібність подвоює катастрофу. Треба спокійно оцінювати ситуацію і шукати вихід. Розумний вихід є завжди».

  • Голодомори й лихоліття «мами за законом»

    Іде другий десяток літ, як немає з нами дорогої для мене людини — Євдокименко Ірини Пилипівни, матері моєї дружини, а по-простому — тещі (або, як прийнято в англійців, mother-in-law, «мами за законом»). Народилася вона у 1910 році. >>

  • Ноги замість мотора

    30-річний черкащанин Олексій Ганшин ніколи не мав автомобіля і навіть не хоче його купувати. Бо в нього є веломобіль. Олексій не просто любить на ньому подорожувати, він власноруч будує ще й лежачі велосипеди. У планах народного умільця — власна велосипедна фірма на зразок тих, що працюють у Європі. >>

  • За ним сумує місто...

    Сьогодні — 9 днів, як пішов із життя Ігор Калашник, політик, громадський діяч Черкащини, доктор економічних наук, заслужений будівельник України, лауреат загальноукраїнського рейтингу професійних досягнень «Лідер України», депутат Черкаської міської ради кількох скликань і багаторічний друг нашої газети. Йому було лише 55 років. Раптова і трагічна смерть шокувала всіх, хто знав Ігоря Миколайовича. >>

  • «Я давно вже став українським націоналістом»

    Ще жоден художник тему сучасної українсько-російської війни досі не втілював настільки масштабно, як 53-річний художник iз Дніпропетровська Сергій Чайка. Його нова картина вражає грандіозністю, насиченістю образів українських героїв, серед яких у центрі постає Надія Савченко. >>

  • Не в грошах щастя

    Звістка про те, що Василю Пилці з Кривого Рогу замовили портрет короля Кувейту, нещодавно була розповсюджена багатьма ЗМІ як неабияка сенсація. Особливої ж пікантності додавало те, що українському майстру гравюри на склі за таку роботу ніби мають заплатити гонорар у сумі річного бюджету України. >>

  • «Ми такі люди — співати вміємо, а балакати не дуже!»

    Більше 30 років поспіль українська народна пісня допомагає черкаській родині Карпенків на їхньому життєвому шляху. Саме пісню та музику Ніна Петрівна i Володимир Михайлович називають тим джерелом натхнення, яке підтримує, дає сили і дарує настрій. І тоді як добре на душі, і тоді як важко. >>