Ціновий «сказ»

16.01.2010
Ціновий «сказ»

Минулий рік неабияк спустошив гаманці українців: ціни на харчі били багаторічні рекорди, а доходи не додавали оптимізму. Експерти відзначають: несприятливим економічним реаліям в Україні «підіграв» не тільки «дорогий» долар, а й стрімке підвищення цін на продукти на світових ринках: дорожчало усе — цукор, солодощі, молочні продукти, крупи, алкоголь. При цьому якість українських товарів подекуди гіршала — виробники «воюють» за ціну. «Розслаблятися» не радять аналітики українським споживачам і в новому році — готуйте щонайменше зайві 200 гривень щомісяця.

 

Цукор буде по 10 гривень

Їжа стає занадто дорогим задоволенням: у 2009 році ціни на харчі на світових ринках били рекорди — не відставали й українські продукти. Найбільше, переконують експерти, у світі минулого року подорожчав цукор, досягнувши рекордної за останні 20 років цінової планки. В Україні «солодкий пісок» теж не поступався закордонному — його вартість підскочила удвічі, а дефіцит сировини позначається і донині. Керівник аналітичного відділу «Консалтингової агенції ААА» Марія Колесник запевняє: чекати здешевлення цукру українським споживачам зарано — у світі він і далі дорожчає. І, мовляв, цукор по 10 гривень за кілограм — це вже наша найближча перспектива.

Справжньою розкішшю можуть незабаром стати і солодощі, які й так вже відчутно подорожчали восени. «Ціну визначає світовий ринок, — зауважує Марія Колесник, — а вартість какао суттєво зросла цього року й продовжує рости». На переконання експерта, українські виробники напередодні Нового року стримували ціни на солодощі, адже подарунково–цукерковий період для кондитерів — час жнив. А надто дорога продукція за умови великої конкуренції могла не продатися. Тепер же руки розв’язані, і вже упродовж місяця, на переконання Марії Колесник, «кондитерка» подорожчає ще на відсотків 15.

Українці відмовляються від молока

Серед лідерів минулорічного здорожчання — «молочка». За даними Держкомстату, у грудні 2009 року (у порівнянні з аналогічним періодом позаминулого року) молоко подорожчало майже на 17 відсотків, вершкове масло — на 36. Шалено подорожчав твердий сир — звичайний «російський» став справжнім делікатесом для середньої української родини: не кожен тепер зможе собі дозволити сир за 50—70 гривень — раніше він коштував на третину дешевше. На переконання керівника групи експертів Українського клубу аграрного бізнесу Володимира Лапи, «відголоски» подорожчання молока та молокопродуктів будуть відчутні й у новому році. «У першому кварталі «молочка» й далі дорожчатиме», — переконує Володимир Лапа.

«Молочна продукція почала додавати в ціні ще з осені — це сезонне подорожчання, до того ж вартість молока зростає в усьому світі», — пояснює Марія Колесник. А той же сир подорожчав із кількох причин: це пов’язано з нестачею якісної сировини та її подорожчанням. Крім того, переробники відтепер мають платити додаткові податки, які вони закладають у ціну. З маслом — теж сумна історія. По–перше, вершкового масла українського виробництва вже не існує в природі — ми віднедавна повністю перейшли на імпорт, а тому залежні від зовнішніх факторів. «Раніше нашим товаровиробникам дешевше було закуповувати масло у Білорусі й тут його розфасовувати, ніж виробляти самим, — каже Марія Колесник. — Адже у світі здешевіло сухе молоко (а це два паралельні продукти — сухе молоко та масло). А тепер ціни у світі стрімко виросли, і ми маємо дороге білоруське масло».

Але, попри сумні прогнози (про дешеве молоко варто забути — брак сировини визначає ціну), експерти переконані: молочні вироби (принаймні сир) суттєво дорожчати не мають, адже їх просто перестануть купувати. Уже зараз Держкомстат повідомляє: за підсумками 2009 року, виробництво молока, масла та сирів упало на 5—12 відсотків.

Дорожчатиме олія і рис

Відмовлятися у минулому році українці мусили і від рибних страв — задорого. Риба — фактично повністю імпортована продукція, залежна від коливань валюти. А нестабільність гривні змушувала імпортерів закладати додаткові ризики — щомісяця по 15 відсотків. Морські делікатеси загалом подорожчали на 30—50 відсотків, і популярністю користуються донині переважно дешеві сорти риби. Але Марія Колесник переконує: риба суттєво в наступному році не дорожчатиме, якщо долар «не стрибатиме».

На м’ясо, кажуть експерти, ціни поки що стабільні, підвищень не очікується — тим більше що, незважаючи на помітне зниження попиту, вартість свинини та птиці лишається на досить високому рівні. І тут знову першу скрипку щодо ціни грає долар, адже значна частина свинини в нас імпортується. І залежно від цін на імпортний товар вітчизняні сільгоспвиробники встановлюють вартість своєї продукції. Допоки долар завмер, ціна на м’ясо теж не рухатиметься. Більш–менш стабільні ціни прогнозують експерти і на курятину та яйця. Однак якщо вітчизняну курятину дозволять постачати до країн Євросоюзу, можливі цінові коливання і в Україні.

А що найімовірніше буде дорожчати, так це, за словами Марії Колесник, олія — на гривню–півтори. «Ціна на світових ринках зростає, а ми є найбільшим експортером у світі соняшникової олії, — пояснює пані Марія, — наші переробники будуть зацікавлені у більш високому продажу олії на зовнішніх ринках, тому будуть намагатися закупити більше сировини, а отже, ціна в Україні на олію зростатиме теж».

У новому році обіцяють подорожчання також і хлібо–булочних виробів — десь на копійок 50 на буханці для початку. Пекарі розводять руками: іншого виходу немає — хлібозаводи опинилися в критичній ситуації: борошно дорожчає, підвищується вартість енергоносіїв. А між тим, мовляв, за статистикою, кількість збиткових підприємств становить майже 43 відсотки. Подальшу ціну хліба визначатиме економічна ситуація та політика дер­жави.

На рівні з харчами дорожчав у 2009 році й алкоголь та куриво: Держкомстат свідчить, що алкогольні напої і тютюнові вироби подорожчали на 36 відсотків. В асоціації «Укргорілка» зазначають: це не межа — вже найближчі місяці лікеро–горілчані вироби додадуть у ціні 15 відсотків — через підвищення цін на спирт. У роздрібі пляшка оковитої подорожчає у середньому на одну–дві гривні.

Світові експерти прогнозують, що рекордні ціни на низку товарів продовжать зростати й у новому році: «компанію» цукру, какао та молоку складуть чай, кава, апельсиновий сік. У цьому році прогнозують і суттєве подорожчання рису — десь на 60 відсотків: попит на нього на ринку зростає, а пропозиція зменшується. Це, вочевидь, позначиться і на українських цінах. Але, оскільки рис — це не продукт першої необхідності для українців, наші споживачі, кажуть експерти, просто стануть менше його їсти.

Дорого і неякісно

Загалом, як переконують державні статисти, українці у 2009 році мусили більше витрачати коштів на найнеобхідніше. Зокрема, порівняно з минулим роком квартплата в Україні в середньому зросла на 25 відсотків, ціни у транспорті — майже на 19 відсотків, а вартість послуг з охорони здоров’я — на 26 відсотків, послуги пошти — на 50.

Водночас якість української продукції залишала бажати кращого. Держспоживстандарт України в 2009 році оштра­фував вітчизняні підприєм­ства на 30 мільйонів гривень за неякісні товари і послуги, ще 10 мільйонів було повернуто покупцям. «Під час економічної кризи в країні багато підприємств намагалися знизити витрати, замінюючи натуральну сировину ароматизаторами, стабілізаторами та іншою хімічною продукцією, що погіршувало якість», — відзначають у прес–службі Держспоживстандарту. Висновки не втішні: майже 70 відсотків перевірених ревізорами м’ясних напівфабрикатів містять ГМО, а 44 відсотки перевіреної риби на українському ринку контролюючі органи забракували.

Сподіватися на покращення ситуації в новому році з якістю не доводиться — попереду не такий уже простий період. У харчовиків не найкращі часи — виробництво суттєво скоротилося, попит упав. Аграрії ж узагалі називають 2010 рік критичним. Минулоріч, за словами Володимира Лапи, сільгоспвиробники отримали лише близько 10 відсотків обіцяних державою коштів для підтримки.

Це не може не позначитися на кінцевому споживачеві. Тим більше що на носі — суттєве подорожчання комунальних послуг (за російський газ же доведеться платити у півтора раза більше). І хоча, на переконання аналітиків, ціни вже не ростимуть так стрімко, як на початку кризи (доходи населення не дозволяють «розігнатися»), на додаткові кошти нам таки доведеться розщедритися. За словами Елли Лібанової, директора Інституту демографічних та соціальних досліджень, середній споживчий кошик на одну особу в 2009 році складав 1300—1500 гривень (сюди входять продукти харчування, оплата комунальних послуг, одяг, освіта, відпочинок та медичне обслуговування). У 2010 році ця сума зросте щонайменше на 200 гривень.

 

До речі

Україна — 68–ма у світі за рівнем життя

В Україні якість життя не на кращому рівні — наша держава у світовому рейтингу займає 68–ме місце. Такі результати дослідження, що оприлюднив журнал International Living. При складанні рейтингу країни враховували такі чинники, як вартість товарів і послуг, екологія, безпека, рівень культури тощо. Україна набрала 62 зі 100 можливих балів, випередивши інші країни пострадянського простору, за винятком прибалтійських республік і Молдови. Кращою ж країною для проживання вп’яте поспіль визнали Францію, зазначає УНІАН. Також до п’ятірки кращих потрапили Австралія, Швейцарія, Німеччина та Нова Зеландія. Гіршими країнами для життя визнано Судан, Ємен і Сомалі.

  • Борщ не для бідних

    Ціни на продукти в Україні не те що не падають, а чи не з кожним днем піднімаються все вище, знищуючи всі сподівання людей на краще життя. Чи не єдиним виходом залишається тільки успішне виробництво, яке зможе покрити потреби населення та знизити вартість продукту. >>

  • «Титанік» іде на таран

    Даремно раділи, що нафта дешевшає. Нові реалії продовжують своє повзуче, але впевнене просування вперед спиною. Нормальний борщ уже давно зжерла інфляція. Споживчий кошик для середнього українця розрахований держкомстатом, очевидно, орієнтуючись на мертвих і ненароджених. >>

  • Купонна лихоманка

    Важко уявити людину, яка пройде повз магазин iз вивіскою «Знижки» без найменшого бажання зазирнути всередину! Так уже влаштована людська психологія, що самі лише слова «розпродаж», «знижка», «акція» діють на нас просто–таки магічно. Й умілі маркетологи на цьому почали грати давно: наші гаманці скоро тріснуть від купи дисконтних карток. >>

  • «Кожух» для оселі

    Із початком холодів українці незлим тихим словом починають згадувати комунальників, усю нашу систему обігрівання квартир та кругленькі суми у квитанціях за комунпослуги. Зігрітися у власній квартирі однаково вдається мало кому, відтак більшість шукає вихід із «морозостійкої» ситуації в оселі. Варіант — самотужки утеплити свою квартиру. Це ефективно, швидко, але досить дорого. Дешево зробити фасад можна тут, а ще дадуть гарантію на утеплення. >>

  • «Зелений змій» із позолотою

    Українським любителям оковитої, як уже повідомляла «УМ», варто готуватися до чергової хвилі подорожчання горілки. Як відомо, Кабмін має намір ввести нові мінімальні роздрібні ціни на горілчані вироби — коньяк та горілку. І якщо зараз мінімальна ціна «зеленого змія» у продажу становить14 гривень за півлітра, то, згідно з проектом Постанови Кабміну, дешевшої горілки від 18 гривень за пляшку (коньяку — 27 гривень відповідно) у магазинах не може бути. >>

  • Грошам — горе

    Українцям доведеться у жовтні готувати не тільки осінній гардероб, а й додаткові гривні на харчі — «на старті» традиційна хвиля подорожчання продуктів. Разом зі звичним підвищенням цін на молочну продукцію додадуть у ціні яйця, овочі–фрукти, солодощі та крупи, дорогими лишатимуться цукор і м’ясо. Цінові «сюрпризи» може підкинути не тільки осінній сезон, а й коливання долара. А ще, переконані фахівці, вартість української ковбаси залежить і від... наближення виборів та «політично–продуктових» розкладів. >>