Сергій Коломієць: За хамське поводження з інспектором нетверезий водій може «загриміти» на десять діб арешту

15.11.2008
Сергій Коломієць: За хамське поводження з інспектором нетверезий водій може «загриміти» на десять діб арешту

Сергій Коломієць.

З понеділка всіх водіїв на українських дорогах чекають кардинальні зміни: вступають у силу ухвалені нещодавно парламентом зміни «До деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху». Відтак уже з початку нового тижня кожен водій зможе на власному гаманці відчути дієвість поправок, які суттєво збільшують штрафи за порушення Правил дорожнього руху і на які покладають великі надії у самому Департаменті ДАІ. Ще б пак: смертність на українських автошляхах перевищує середній європейський показник у 3,5 раза. Проте нині в нашій державі до європейських наблизилися лише штрафи (про це «УМ» писала минулої суботи). З рештою, себто технічним забезпеченням і унеможливленням отримати хабара співробітником Державтоінспекції, справи неоднозначні. Сергій Коломієць категоричної думки: підвищення штрафів вкрай необхідне, а запроваджувати суворіші стягнення слід було б значно раніше.

 

Про неминучість нових штрафів і боротьбу з хабарництвом

— Сергію Геннадійовичу, то наскільки зміни до закону вдосконалили сам закон?

— Після прийнятих змін закон став збалансований. Адже тепер покарання накладатиметься безпосередньо в момент порушення Правил дорожнього руху (ПДР). А розміри штрафів принаймні відповідають розмірам суспільної небезпеки, яку спричиняють на дорогах окремі автомобілісти. Раніше від здійснення порушення і до стягнення штрафу, визначеного судом, минало багато часу. Та й ухвали судів виконувалися далеко не завжди.

— Тобто тепер платитимуть усі?

— Звичайно, бо механізм покарання став значно простішим, але ефективнішим. Безпосередньо на місці зупинки транспортного засобу порушника інспектор виписує постанову, в якій вказує зафіксоване порушення і суму штрафу. Приміром, проїхав на «червоне» світло — штраф 510 гривень. Водій, звісно ж, може оскаржити це рішення у суді. Але, якщо не зробить цього, мусить заплатити.

— Упродовж якого часу можна оскаржити «вердикт», винесений інспектором?

— Протягом десяти днів. Не встиг — маєш ще п’ять діб, аби заплатити штраф. Не зробив і цього, заплатиш удвічі більше — 1020 гривень. Більше того, контролювати процес сплати штрафу не потрібно: якщо водій не виконає припис інспектора, але й не оскаржить його в суді, то вже під час наступного проходження техогляду чи якихось інших «форс–мажорів», скажімо, втрата посвідчення водія і поновлення документа, доведеться сплатити подвійне стягнення. У Перехідних положеннях змін до закону України, про який говоримо, йдеться про ще одну норму закону, яка вступає в дію дещо пізніше: з 1 січня наступного року запроваджується стягнення подвійної ставки штрафу за порушення ПДР у разі його несплати в невстановлений термін. А з часом інспектори виявлятимуть порушника, котрий не сплатив, не чекаючи, доки він звернеться у Державтоінспекцію. З 1 січня вступає в дію норма вже згаданого закону, якою запроваджуватиметься нарахування штрафних балів. Тобто кожне порушення каратиметься контрольованіше і жорст­кіше. Окрім того, незабаром Державтоінспекція матиме на озброєнні комп’ютерну централізовану базу даних, за допомогою якої дорожній патруль матиме про порушника оперативну інформацію. Пропозиції виділити кошти на це направлені уряду.

— Чи є гарантія, що інспектор чинить справедливо? Чи не обернуться ці зміни зростанням хабарництва на дорогах?

— Державтоінспекція має відео– і фотоапаратуру, за допомогою якої фіксуватиме факт накладення штрафу. Вестиметься і ручна фотофіксація порушення. Прилад фотографуватиме номер авто, яке порушує ПДР, і знімок відправлятимуть власнику.

— А скільки таких приладів нині має ДАІ?

— 98 по Україні і до десятка в Києві. До кінця року плануємо придбати ще 350. Це відеоапаратура, призначена як для ручної фіксації, так і для «стаціонару», тобто фіксуватиме події на дорозі в автоматичному режимі й без присутності інспектора ДАІ. Утім закон не зазначає, що відео– чи фотофіксація мають здійснюватися обов’язково. Це може бути і зупинка авто для перевірки документів...

— Скільки всього потрібно відеокамер, аби охопити територію України?

— Усього — більше 1400, які плануємо придбати вже до кінця наступного року. Але не йдеться про масове встановлення відеоспостереження. Майже півтора тисячами відеокамер обладнають автомобілі державтоінспекції. Це досить дороге обладнання, яке зможе вести відеозйомку спереду, ззаду і збоку, а також всередині постового автомобіля, де інспектор виписуватиме постанову про порушення. За пошкодження ж апаратури ми притягатимемо до відповідальності.

— До кінця 2009 року ще далеко. А зміни до закону вступають у дію вже в понеділок. Чи не здається вам, що закон дещо випередив розв’язання необхідних технічних проблем?

Ні, бо торік у ДТП уже загинуло 2000 людей. А у 2008 році, завдяки тому, що ми діяли значно жорсткіше і позбавили права керування автомобілем разом із суддями не 26 тисяч, а 150 тисяч водіїв, зуміли зберегти життя близько 1300 людей. То, виходить, ці зміни слід було впроваджувати ще раніше! І якщо через різні сумніви хтось хотів би позбавити правоохоронців змоги боротися за зменшення кількості загиблих на дорогах, то це одна справа. Але якщо ми хочемо навести порядок, то жорсткі Правила дорожнього року мали ввести вже давно!

Про заборонені за кермом ліки, покарання для пішоходів і конфіскацію авто

— Яким чином інспектор визначатиме точну суму штрафу? Якщо це раніше робили суди, то з прийняттям поправок ці функції фактично перебирають на себе співробітники Державтоінспекції...

— Звісно, є момент, що, приміром, за проїзд на заборонний сигнал світлофора законом передбачений штраф від 425 до 850 гривень. Ми просили не робити так звану «вилку», але Верховна Рада наполягла, що структура кодексу побудована на принципі «від» і «до». Звичайно, ми контролюватимемо кожен випадок. І якщо інспектор накладе на водія «Мерседеса» мінімальний штраф, звісно ж, він нестиме відповідальність. Так само, якщо випише максимальний штраф водієві «Москвича».

— Гаразд, передбачається також штраф від 510 до 850 гривень за забруднення навколишнього середовища. І в цьому випадку, чи забрюднює те чи інше авто екологію, визначатиме інспектор?

— Не на власний розсуд, а грунтуючись на даних спецприладів. Адже неприємно їхати за автобусом, який «димить»...

— Але ж не завжди винен водій державного автобуса, що йому не дають кошти на ремонт. Як і власник автівки, який паркує її на забороненому місці через те, що немає паркувальних майданчиків...

— А ви запитайте в «Київпарксервісі», який фактично є власником столичних доріг і повинен витрачати податок з водіїв у тому числі й на розбудову паркінгів, скільки в нас є платних стоянок. Забезпечити місцем для стоянки водія є безпосереднім обов’язком комунальних служб. А, приміром, у столиці влада воліє витрачати гроші на будівництво багатоповерхівок замість паркувальних майданчиків. Хоча в усіх розвинених європейських державах паркувальні майданчики є не тягарем, а нормальним бізнесом, який фактично не тягне жодних витрат, бо не потребує опалення чи догляду, а гроші із заїздом клієнта «капають» щохвилини.

— У змінах до закону ідеться, що, крім алкоголю і наркотичних речовин, штраф накладатимуть і за вживання за кермом препаратів, які знижують увагу і реакцію водія. Ви можете назвати перелік «заборонених» ліків?

— У законі сказано: ті, які зменшують реакцію і увагу.

— Але це надто «розмите» поняття! Як інспектор визначатиме, чи приймала людина ліки?

— Якщо в нього є сумнів, що людина неадекватна, він направляє її на аналізи в медичний заклад. Наразі ми працюємо над тим, аби міліціонер міг зробити аналіз безпосередньо на місці зупинки авто — методом «експрес–аналізу»...

— А якщо інспектор помилився зі своїми підозрами і людина не вживала жодних препаратів? Усе ж таки йдеться про втрату нею часу, можливо, і робочого...

— Правоохоронні органи мають право затримувати до з’ясування обставин на три години.

— Так само чинитимуть і з пішоходами, які перейшли дорогу в невстановленому місці?

— За це передбачено штраф 85 гривень. Та якщо до водіїв ми можемо застосувати санкції автоматично, приміром, під час техогляду, то щодо пішоходів такого механізму наразі немає. Тому при накопиченні порушень подаватимемо на них до суду.

— Тобто кожне порушення кудись записуватимуть?

— Усі такі порушення автоматично фіксуються.

— До речі, у змінах до закону також записана норма — штраф або конфіскація посвідчення водія. У яких випадках права все ж забиратимуть?

— Є чітко виписаних шість випадків: при повторному затриманні несправного авто; керуванні у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, а також у разі відмови від огляду; створення аварійної обстановки; невиконання вимог працівника міліції про зупинку; порушення правил проїзду залізничних переїздів, що призвело до створення аварійної ситуації або порушення ПДР і спричинило пошкодження транспортного засобу, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна. В решті випадків накладається лише штраф. Та коли дійде до вилучення посвідчення, то все буде жорстко. Водій випив за кермом, але поводиться культурно? Тоді інспектор просто забере посвідчення водія і направить його в суд, який вирішуватиме, коли повертати власнику документ і як покарати. Але у випадку, якщо «хмільний» водій поводитиметься некоректно, співробітник Державтоінспекції тепер, згідно з прийнятими змінами, може одразу доправити такого порушника до суду, а суддя має право одразу ухвалити постанову про затримання на десять діб.

— А коли починає діяти норма закону про оплатне вилучення автомобіля?

— Тільки у двох випадках: за вживання алкоголю за кермом вдруге інспектор може вилучити транспортний засіб, а може, й обмежитися штрафом. Але, якщо впродовж року водія спіймають «під мухою» втретє, автомобіль вилучається в обов’язковому порядку. Далі державні експерти оцінюють його, реалізують, вираховують із суми судові витрати, а решту віддають власнику.

— Але це прямий шлях до ще більших зловживань, адже відомо, що держава ніколи не оцінює за ринковою вартістю! Тим паче, якщо з аукціону за заниженою, державною ціною, його продаватимуть, не виключено, «своїм» людям...

— Ми не маємо повноважень оцінювати, тому ці питання не до Державтоінспекції. Продаватиме винятково держава, хоча нині й думаємо просити, аби залишали хоча б частину конфіскованих авто, які придатні для патрулювання доріг, на службі нашого відомства. Але хочу вкотре наголосити: після першого випадку автомобіль ніхто не забиратиме, після другого — подумаємо, але якщо ви сіли за кермо в стані алкогольного сп’яніння втретє, то це цілком нормальне покарання! Тим паче, що після третього разу водночас із вилученням авто «арештовують» на 10 років і посвідчення водія. То навіщо йому машина? І я гарантую, що вилучення відбуватиметься тільки на законних підставах і цілком справедливо. А яка доля автомобіля буде надалі — нехай вирішує суд і відповідні державні структури, до яких ми не маємо жодного стосунку.

— А якщо авто взято у кредит? А таких у нас сьогодні достатньо...

— Очевидно, вилучені на аукціоні кошти віддадуть банку. Можливо, дещо покриватиме страхова компанія. Але виробити правовий механізм, який регулюватиме такі питання, — завдання виконавчої служби Міністерства юстиції.

Про старе і незабуте

— Сергію Геннадійовичу, давайте трохи повернемося до нашумілого свого часу конфлікту між колишнім заступником начальника «Кобри» Олексієм Кожею та екс–спікером Арсенієм Яценюком. Що тоді все ж таки сталося? Чи був «середній палець»?

— Я не можу відповісти, оскільки не бачив інциденту на власні очі. Є рішення суду, в якому сказано, що Кожа винний. Є рішення керівництва МВС, яким він звільнений не за порушення ПДР, а за те, що, будучи посадовою особою, тиснув на підлеглих і вимагав давати неправдиві свідчення. Є пояснювальні записки, де чітко вказується, як Кожа вимагав сказати, що за кермом перебував не він, а це вже — посадовий злочин. Пізніше кримінальну справу порушила прокуратура.

— Тоді Президент вимагав від міністра внутрішніх справ і вашого звільнення...

— Можливо, спершу Президент просто не знав ситуації до кінця. Але після того, як я на півтора місяця був відсторонений від виконання обов’язків, службова перевірка довела: я не прикривав Кожу, а навпаки, хотів звільнити його значно раніше. Очевидно, дезінформація про мене базувалася на тому, що доручив цю справу одному зі своїх заступників. Він, власне, і «покривав» вчинок заступника спецпідрозділу «Кобра». Щойно я дізнався про це, через кілька годин з органів внутрішніх справ був звільнений не лише Кожа, а й мій заступник. Тобто я найпершим був зацікавлений, аби правду почула вся країна і, в першу чергу, глава держави.

— Тобто сьогодні можете твердо сказати, що в «органах» Олексій Кожа не працює?

— Я не відслідковував його подальшу долю, але можу запевнити, що в лавах ДАІ його немає.

  • Загинув за Батьківщину? Доведи

    60-річна Тетяна Горячевська пригадує, що спершу син Олександр не посвячував її з чоловіком у свої задуми. Він був інженером-теплотехніком за освітою, після закінчення вишу працював на Полтавському тепловозоремонтному заводі за фахом. >>

  • На чужині — не ті люди...

    Українці вже звикли до того, що війна в нас називається АТО, окупанти — сепаратистами, а біженці — переселенцями. Кажуть, що так зручніше «батькам нації» вести міжнародні перемовини. Це, у свою чергу, теж виявилося лише черговою брехнею і призвело фактично до капітуляції України перед так званими тимчасово непідконтрольними територіями. >>

  • «Русскій мір» у нашій церкві служити не буде»

    Село Черневе, що в Глухівському районі на Сумщині, — невелике, ледве чотириста мешканців набереться. Проте неабиякі пристрасті вирують нині в цій сільській глибинці, розташованій усього за якихось п’ять кілометрів від російського кордону. >>

  • Батько солдата

    Ця історія починається з Майдану. Олексій Кабушка пригадує, що потрапив на Майдан іще тоді, коли його, по суті, не було. Дізнавшись про те, що Віктор Янукович відмовився підписати у Вільнюсі договір про євроінтеграцію, відчув, що потрібно вирушати до Києва. Приїхав на Майдан годині о 19-й, але там нікого не було. Чоловік навіть розгубився: невже він сам такий? >>

  • «Нашим хлопцямна війні Бог дає інші очі»

    Доки ми з Юрієм Скребцем спілкувалися, він увесь час відволікався на телефонні дзвінки. Усі вони переважно стосувалися поранених українських воїнів, життя яких від самого початку бойових дій на Донбасі дніпропетровські лiкарi рятують постійно і цілодобово. >>

  • Зона як заповідник

    Чорнобиль і через 30 років після аварії на атомній станції є загадкою. Ми відправилися туди в організований тур, прихопивши власний старенький дозиметр 1987 року випуску... Нагадаю, напередодні 30-х роковин із часу вибуху на ЧАЕС Президент підписав указ про створення Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника. >>